Inlägg från: Thelisesmamma |Visa alla inlägg
  • Thelisesmamma

plexusskada

Hallå allehopa... hoppas allt går bra me era barn, å att ni som gått igenom OP ser framsteg:) vi har fått tid nu...den 12 oktober ska hon opereras... blandade känslor kan ja säga,,,, :s men men, de e ju super för hennes framtid....så vi får se hur hon regarera på allt me smärtstillande, narkos...osv...

• Thelisesmamma

Har en fundering till... hur gjorde ni  efter OP med kläder å så?? dom måste ju varit rätt ömma, så använde ni knöliga bodys som vanligt lr va använde ni på era små??

• Thelisesmamma

Hej allihopa...! Nu har vi landat hemmaigen efter operationen. Har egentligen hur mycke som helst att skriva men får ta de bit för bit :) Vi låg på avd Q63, först rum 12 som vi fick dela me en annan familj, men på operationsdagen fick vi nr 11, helt själva :) Tösen sövdes vid 08.30,  själva operationen började vid strax innan 11 tiden å va klar runt 14.30. Det var en liten op sa dom...alltså för att va en plexus operation. Allt gick som planerat, hon hade två skadade berver som dom skarva ihop med hjälp av nerver från insidan av överarmen. Hon vaknade fort, och redan andra dagen efter alltså igår torsdag så va hon klar att åka hem! Hon åt jättebra dagen efter, och hade inte så ont, dr. hultgren sa att de va ett så litet ingrepp så man kunde dra morfinet rätt fort, för man brukade inte ha så mycke smärta efter en sån op. Däremot så va hon ledsen mycke pga halskragen å slyngan. Jag förstår henne!! Jag höll på att bryta ihop när jag insåg hur krångligt allt kommer bli för henne me den där...hon ser ut som han i Beck filmerna...med gula glasögon...stackars barn!! hu hu, den är i vägen den där kragen! armslyngan stör inte lika mycke som den tycker ja... de är extremt jobbigt liksom med att man ska försöka få henne att sitta bekvämt, ligga bekvämt... å de ser ut som den där trycker i hela ansiktet... hu... har ni några tips?? Hur upplevde ni allt detta?? :)

• Thelisesmamma

Laura77: Ja Dr.Hultgren sa att vi kunde själva ta av kragen efter 3 veckor, sen på återbesöket 10/11 får vi se om armslyngan tas bort lr inte. Men de är super jobbigt me alla grejer... Sen sover hon dåligt, de e väl obekvämt, å så är hon gnällig å svider lätt... å sen undrar ja en sak... hon kan vakna ngn ggn per natt å gallskrika å va lessen, då får man ta upp henne å lugna henne,då blir hon tyst å lugn igen... upplevde ni nått liknande?? Jag har egen teori om att de kan va så att hon vaknar till å inser att hon sitter fast å så tar de en stund innan hon kommer ihåg allt igen...lr?? att hon får smått panik när hon inte kan liksom röra huvudet lr armen...? tycker de e lite läskigt iaf... Hur va er lilla?? va han lite gnällig å så??

Sjöstedt: Tusen tack!! Ja jag hoppas tiden går fort fort fort!! Har ni upplevt att er tös vart någe mer gnällig å så när hon hade kragen??

• Thelisesmamma

Tack för alla svar! Guld värt. Har doc en annan fundering, Hur pass försiktiga har ni varit vid på och avklädning?? Hur mycket har ni kunnat röra den opererade armen?? Tycker de e jättesvårt alltså..man vet ju inte.

• Thelisesmamma
    Sjöstedt skrev 2010-11-05 11:50:28 följande:
    Vi fick typ inte röra armen alls.. man fick typ alltid vara 2 personer att byta på henne.. Min man var hemma första två veckorna.. Men sen fick man lyfta lite på den.. Men det e väl olika vilken pass op. dom gjort ??

Är tyvärr inte så aktiv här inne längre så därför det tar så lång tid mellan ggr.. Men ska försöka vara ute mer..

Om någon är intresserad så får ni gärna lägga till er på FB där jag finns oftare.
    [email protected] eller Rebecca Sjöstedt
    Hej! Okej, jag förstod av ditt inbox att din dotter inte hade samma skena... men hur många nerver reparerade dom??? Min tös opererade två... hennes arm sitter i en mjuk slynga på magen...

jag använder inte FB längre så de e endast här jag skriver ;)

jättetack för ditt svar!!
  • Thelisesmamma
    Sjöstedt skrev 2010-11-09 21:20:14 följande:
    Hej.. Ne hon hade en hård skena.. Dom förlängde en muskelsena o flyttade axelkulan.. Hennes nerver var "hela" så att säga.. dom var mest utsträckta.. så nu när dom börjat bli bättre så var muskelsena för kort o axelkula låg fel..Hoppas att du förstod vad jag menade ?
    Försöker svara så gott jag kan..
    Okej! Ja, jag tror jag förstår:) Skönt att nerverna iaf va hela:)

blev hon ngt sen i utvecklingegn pga detta?? alltså tog de längre tid för henne me vissa saker??
  • Thelisesmamma
    Laura77 skrev 2010-11-10 21:23:28 följande:
    Vi var väldigt försiktiga i början och försökte att alltid vara två vid av- och påklädning. Vi trädde på hans tröjor och body underifrån för att slippa röra armen allt för mycket. Alltså benen i först, sen den opererade armen och sist den friska armen. På det sättet tyckte vi att armen blev minst utsatt. Vi valde även kläder med stor omsorg....töjbara och lösa kläder!

Vår son hade en mjuk slynga som fästes med tre kardborreband. Ett på överarmen, ett på underarmen och ett runt magen. På honom är tre nerver skadade. Två av dem reparerades vid operationen, den tredje ska självläka och de andra två var tydligen inte påverkade alls!

Vi ska till Sös och Dr Hultgren på koll den 24 nov. Tror att de kommer säga att det kommer bli fler operationer. Sist vi träffade dem sa de att det finns risk för att det kommer bli så... Hoppas såklart att lillkillen (och vi) slipper genomgå fler, men vi har ändå ställt in oss på att det kommer att bli fler. Så slipper vi bli besvikna eller förvånade om och när de meddelar att han bör opereras fler gånger. Men de har iaf sagt att om det blir fler operationer så kommer de inte vara lika stora och omfattande som den första och det känns rätt skönt.
    Okej okej. Ja exakt en sån slynga har vår tös me. Vi har försökt så gott vi kan. Var på sös igår och då sa dr hultgren att vi får ta av den på natten å om hon t.ex sitter i vårt knä lr så, alltså när hon är själv å rullar omkring lr går i gåstolen lr så, så måste hon ha den för att inte börja stödja på armen än. Så de va rätt skönt!! Men en sak jag märkt, är ju att hon blivit lite hämmad i utvecklingen, hon kan inte riktigt sitta själv utan att tippa lite åt just plexus-sidan, å där har hon ju ingen arm att ta emot me, så då lägger hon sej ner å rullar ist. Hur har er son varit me de?? har han blivit ngt hämmad att de tagit lite längre tid för han me vissa saker?? Jag förstod ju de från början, de säger sig självt, men ändå så  hoppas man ju...
  • Thelisesmamma
    Laura77 skrev 2010-11-11 20:30:21 följande:
    Ja efter operationen och efter att vi fick ta bort slyngan märktes en rejäl tillbakagång av utvecklingen och förmågan att röra och använda den opererade armen. Dr Hultgren och Dr Roos sa att detta var helt normalt. De sa att oftast så går förmåga och styrka tillbaka till ruta noll direkt efter operationen, vilket det gjorde på vår son. Armen var helt slapp och han använde inte vare sig fingrar eller arm alls ett bra tag efter operationen. Läkarna sa att det nästan alltid tar ca 6 månader innan man kan se något resultat av operationen över huvud taget och sen är ju processen låååång. Tror att de räknar med flera år innan man kan se hyfsat mycket av hur mycket operationen hjälpte.

Nu använder vår son den skadade armen hyfsat mycket, om man jämför med förut i alla fall. Han böjer fortfarande inte på den själv, men kan ta upp sakar och bära omkring på dem med den armen. Han öppnar även skåp och dörrar med sin "plexusarm"! 
    Okej, ja de sa dom till oss oxå. Så de gäller att ha tålamod! Men hur va deme detta att kunna sitta sj å så då?? Blev det förseningar med det?? Hur gammal va nu er son när han opererades??
  • Thelisesmamma

Jag har skickat in till patientskadeförsäkringen. Men jag skrev rätt kortfattat, och dom skickade en bekräftelse på att dem mottagit ansökan, å de är jääättelänge sen, men det tar tydligen en jäääkla tid det där...

Svar på tråden plexusskada