• Laura77

plexusskada

Thelise:
    Tack, ja det ska bli roligt med en liten till! Och förlossningen kan väl inte bli värre än den förra...!

Min son började på förskola nu i januari, då var han 1,5 år. Här i vår kommun finns det inte en möjlighet att få någon resurs eller assistent till barn med sådana "enkla" funktionshinder.  
    Min son går i en småbarnsgrupp med 18 andra småknattar i samma ålder och det är tre personal på den avdelningen... Vi har varit mycket tydliga med att han är precis som alla andra barn med undantag att han behöver lite mer hjälp vid vissa situationer, att man får vara mer försiktig när man klär på/av och lyfter honom. Och att man absolut inte får rycka, slita, lyfta eller dra i hans "plexusarm". Vi har även bett dem att alltid tala om för oss vid hämtning om det har hänt något speciellt som kan ha påverkat armen. Sen ska förresten HAB komma till förskolan tillsammans med mig eller min sambo och ha ett möte med personalen och informera och förtydliga vad som är speciellt med sonen och hans arm. Både vår sjukgymnast och vår arbetsterapeut kommer vara  med då. Det känns bra. Hittills har det funkat bra med förskolan, personalen har varit lyhörd och förstående. Sonen har sin plats i gruppen som vem som helst och behandlas inte annorlunda förutom den extra försiktigheten såklart! Sonen springer runt och leker, klättar upp och åker ner för rutschkanan alldeles själv och gör i stort sett allt det de andra barnen gör men han gör det på sitt sätt och använder sin plexusarm så gott han kan.

Har du tur Thelise så kanske din kommun anser att barn med den här typen av skada har rätt till resurs eller assistent. Man kan ju alltid kolla!

• Laura77

Ja vi var såklart också oroliga över hur dagisstarten skulle gå med armen och allt. Men som sagt, personalen har varit lyhörd och bra. Ja, kolla med er HAB-personal om inte de kan ha ett möte med personalen på förskolan. Det är ju en trygghet för oss som föräldrar. Att experterna berättar och förklarar, tror att det blir mer tyngd i det hela då!

Thelise, att gå redan vid 11 månader tror jag är tidigt  även om man inte har en skada som påverkar balansen och så...så att din dotter "bara kan stå" är nog inget sent eller konstigt! Min son var hela 15 månader när han gick ordentliget själv. Sina första 20 steg tog han några veckor tidigare....men sen väntade han ett tag innan han gick på riktigt! Enligt bvc här räknades han inte som sen på att lära sig gå.

• Laura77

Men åh vad roligt för er Sjöstedt! Härligt! Det måste kännas jätteskönt att få så positiva besked av Dr Hultgren.
    Glädjs verkligen med er.

Jag pratade med Dr Hultgren på tfn igår angående sonens kommande operation. Nu är det preliminärbokat till 5 maj, men vi ska på kontroll 11 april först. Då ska de väl bestämma definitivt om det blir operation eller inte.

Sköt om er!

• Laura77

Ja jag hoppas att det blir då och inte senare. Bebis är ju beräknad till månadsskiftet juli/augusti och det skulle vara så skönt att ha operationen gjord och att han fått ta bort den där skenan han ska ha 6-7 veckor innan förlossning och ny liten bebis!

• Laura77

Hej!

Vi har nog inga planer på Gotland i sommar...med operation och ny bebis blir det nog inga direkta semesterresor alls i år. Var på Gotland förra sommaren och hade det superbra där. Inte omöjligt att det blir en tripp längre fram!

Jag är absolut med på en "plexusträff" om vi bara kan enas om plats och datum!

• Laura77

Ville bara berätta för er att vi idag varit på RUL och sett en liten fin bebis...en lillebror blir det till 99%!

• Laura77

RUL = rutinultraljud
    Kanske en egenkomponerad förkortning av mig...?!?

• Laura77

Tack Sjöstedt!
    Det är ju en lättnad att det ser bra ut på ultraljudet.

• Laura77

Hej på er!

Idag var på SöS och träffade Dr Roos (inte Hultgren den här gången). Han undersökte och tittade på sonen och det blev nu bestämt att magentröntgen och operation sker 5 maj.
    Fick även träffa narkosläkare som skrev medicinlista och sånt...och sen fick vi träffa arbetsterapeuter som måttade och började tillverka maggördel och armskena (ortros eller nåt liknande tror jag det heter) som sonen sen ska ha på sig dygnet runt i 5-8 veckor. Usch, det låter så jobbigt...men de säger att barnen brukar vänja sig hyfsat fort.

Allt detta känns dock rätt jobbigt, framför allt därför att jag fortfarande kräks upp allt jag äter förutom godis och dricka. Kroppen börjar ta stryk, har ju hållt på så sen lucia. Och efter 4 månader där jag kräkts 4-10 gånger varenda jäkla dag börjar man bli både trött, svag och irriterad. Har varit inne på sjukhus och fått dropp vid två tillfällen och jag kommer troligen åka in i morgon igen för lite näringspåfyllning i form av dropp.
    Är lite orolig över hur jag ska orka ta hand om en nyopererad liten kille som kommer vara så begränsad i sin rörlighet...och förmodligen frustrerad över det. Och är dessutom orolig över att han ska reagera på samma sätt som efter den förra operationen...då åt och drack han ju inget på jättelänge. Fick tvinga i honom vätska med medicinspruta, ett par ml åt gången...skitjobbigt.

Usch, förlåt mitt "gnällande" och "oroande".

Hoppas allt är bra med er! Glad

• Laura77

Vill först av allt säga välkommen till er nya i tråden!! Jag ser att de flesta av era frågor redan har besvarats. Men något jag kom att tänka på var att efter min sons första operation, då de "lagade" ett par plexusnerver så tog det ganska lång tid innan man märkte något resultat alls. Första tiden efter operationen blev det snarare sämre än vad det var precis före operationen. Dr Hultgren och Roos sa att det var helt normalt och inget att oroa sig över! Kan ju vara bra att veta.

Tyvärr blev min sons operation nummer 2 inte av i går. Detta pga att det har gått vattkoppor på hans förskola och då ville inte läkarna riskera att söva och operera om det skulle vara så att han har fått vattkoppor. Känns både skönt och jobbigt att det blev så. Hade varit så otroligt skönt att få operationen avklarad innan lillebror anländer, men med tanke på hur jag mår och att min sambo gick och förstörde sin ena fot i söndags och nu haltar omkring med kryckor så kanske det var bäst att det blev som det blev. Hade nog blivit jobbigt för mig (som knappt har någon kraft och ork) att ta hand om en nyopererad kille utan så mycket hjälp av haltande sambo....

Nu blir operationen inte av förrän efter lillebrors ankomst, troligen i oktober, så att vi ska hinna "landa" i att ha en ny liten bebis i familjen. Men, redan sista maj ska sonen få botox insprutat i sin "plexusarm", Om jag förstått det hela rätt så ska den försätta triceps ur funktion under ca 3 månader och då förhoppningsvis trigga igång att sonen börjar använda biceps mer och då får igång böjningen av armbågsleden. Och sen blir själva operationen någon gång i okt.

Svar på tråden plexusskada