Är vi för slappa m. uppfostran numera?
Vad tycker du?
Borde man lära barn mer respekt för vuxna/äldre, borde vi aga våra barn?
Vad det förfärligt förr?
Är dagens uppfostran den bästa/sämsta?
Ja, vad tycker du?
Vad tycker du?
Borde man lära barn mer respekt för vuxna/äldre, borde vi aga våra barn?
Vad det förfärligt förr?
Är dagens uppfostran den bästa/sämsta?
Ja, vad tycker du?
Uppfostran var ju inte enhetlig förr heller. När jag var liten t ex, så var barnaga tillåtet, men samtidigt propagerades för den nya "fria uppfostran". Mina föräldrar ägnade sig inte åt någon av de varianterna ändå, trots att det var så pass vanligt.
Som jag ser det, så har trenden gått mot en alldeles för hård och tidig uppfostran på småbarn (och t o m spädbarn), medan uppfostran helt glöms bort av de flesta så fort barnen blir lite större. Då läggs liksom ansvaret över på "någon annan", dvs dagis, skola, idrottsföreningar och allt vad det är. Föräldrarna lider av kroniskt dåligt samvete för att de så sällan träffar sina barn, så de vill inte ha något bråk med barnen. De ger hellre med sig så alla är glada och snälla ...
Röstade Annat.
Alltså jag vet inte. Jag inbillar mig att det som var bättre förr var att barnen inte alltid var i centrum som nu. De föddes in i en familj och fick helt enkelt hänga på det livet utan att bli alltför förväntade på. Idag ska det curlas och uppmärksammas och sättas krav på osv, känns det som.
Jag vet inte men... jag tror inte att barn mår bra av att alltid vara mittpunkten. De måste få massor av tid för att iaktta vid sidan av, för att liksom kunna bestämma sig för hur de ska förhålla sig till världen.
Skulle barnen få mer respekt för äldre om man agade dem?
Nej, respekt får man genom att vara en god förebild och behandla andra människor med respekt.
Däremot leder aga till rädsla hos barnet och det är en himla skillnad!
Jag tror definitivt inte på att man ska slå barnen till lydnad, det är inte respekt de får för äldre då, det är rädsla.
Men däremot är jag den första att skriva under att barnen idag har alldels för lite respekt för vuxna. Visst ska ska även de bemötas med respekt, självklart, men de ska också veta sin plats, att det är inte de som bestämmer.
Det var ett tydligt bevis på hur det faktiskt är idag när jag var och hälsade på sambons släkt i tunisien för snart två år sen. Barnen där har en oerhörd respekt för vuxna. Jag var väldigt fascinerad av att se femåringar gå och bära på hinkar med vatten från brunnen till matlagningen, hur tonåringar tog det som en självklarhet att hjälpa de gamla som inte klarar att ta sig fram själva osv..
Sånt ser man inte så ofta här.
För mig är det normalt att jag flyttar på mig om någon ska gå förbi, oavsett ålder, så är det verkligen inte där! Där får de som är yngre gå runt. När jag av bara farten reste mig upp och drog undan stolen för att en 7-åring såg hon först väldigt snopen ut, sen gick hon förbi gång på gång, bara för att hon tyckte det var så kul att jag flyttade på mig..
Lite skillnader, på gott och ont.
Det är bara lågintelligent patrask som agar (=slår, drar i öron, nyper, luggar) sina barn.
Man måste lära barn gränser och att ha respekt och att ha respekt verkar många inte förstå att man måste lära dem.
Jag tycker nog generellt att barnuppfostran är bättre idag eftersom vi idag ser barnen som individer med rättigheter. Annars håller jag med Eisa.