Inlägg från: Lilla Morran |Visa alla inlägg
  • Lilla Morran

Tonårspar - när är ålderskillnaden för stor?

Hej!

I en välbesökt tråd här på FL just nu berättar en 14-årig tjej att hon blivit gravid med sin 18-åriga pojkvän. Hon vill ha råd ang. graviditeten men en stor del av tråden ägnas för diskussion om huruvida det är lämpligt att hon har en pojkvän som är så pass mycket äldre. Det nämns också att han begått lagbrott som haft sex med en 14-årig tjej.

Vad anser ni är rimlig åldersskillnad i denna ålder? Vad skulle ni tycka var okej rörande era egna barn?

Själv är jag ganska partisk då jag träffade min nuvarande man då jag bara var 14 år gammal och han nästan 18... Idag är vi gifta sedan 6 år och väntar vårt tredje barn... Jag är väl medveten om att det inte är ofta en tonårsförälskelse utvecklas åt det hållet, men förmodligen färgar det mina åsikter, då jag hellre väljer att se pojkvännens personlighet, ansvarsfullhet än enbart att han skulle vara x antal år äldre... Däremot måste jag ju erkänna att jag inte hoppas att min dotter kommer att ha ett sexliv vid 14 års ålder, jag kommer göra vad jag kan för att uppfostra henne och vägleda henne så att hon förstår fördelarna med att vänta...

Men som sagt, vad tycker ni är okej? När får barnen börja ha seriöst (hur man nu definierar seriöst...) sällskap med pojkvän/flickvän, och hur stor får åldersskillnaden vara?

• Svar på tråden Tonårspar - när är ålderskillnaden för stor?
  • Lilla Morran

Instämmer med att lagar finns av en anledning och denna lag finns givetvis för att skydda parten som är under 15 år.

Frågan är hur man exempelvis reagerar när ens dotter kommer hem med pojkvännen, som är 18? Varken mina eller pojkvännens föräldrar hade några invändningar, mycket möjligt att de gjorde fel. Jag vill verkligen inte att min dotter ska ha sex vid 14 års ålder, men jag hoppas också att jag kan se den eventuella pojkvännens personlighet framför hans ålder...

Var går gränsen? Min ena kusin träffade sin man när hon var 17 och han 25, min andra kusin var 21 och mannen ifråga 35. Båda är sambo resp. gifta och har familj idag...

Personligen har jag inga problem med att mina barn skulle träffa någon eller vara ihop med någon som är några år äldre, men givetvis är risken ganska stor att sex ingår i en sådan relation och det är jag inte positiv till, svår ekvation...

Svar på tråden Tonårspar - när är ålderskillnaden för stor?