• LindaPernilla

Hur tillagar jag kyckligfilé bäst? HJÄLP MIG!

Hej alla góa och glada!
    Jag hoppas nu på er hjälp ang tillagning av kycklingfilé.

Jag älskar kycklingfilé, men jag har faktiskt aldrig tillagat det själv. Jag är ingen superhöjdare i köket.. -skäms-

Men imorgon ska jag bjuda hem några gäster på middag. Jag tänkte laga kycklingfilé m. klyftpotatis och kantarellsås.

Men nu till frågan. Hur tillagar man kycklingfilén bäst? Så den blir saftig och god?
    I ugn? I stekpanna? Hur länge? Marinad?

Snälla, ge mig tips. Jag behöver det.
    Kram på er!

• Svar på tråden Hur tillagar jag kyckligfilé bäst? HJÄLP MIG!
  • Yosa

Antingen kör du in allt i långpanna i ugnen. Eller så steker du några i stekpanna. Här hemma har vi allt mer börjat koka dem för att slippe den hårda ytan som uppstår när man har dem i ugn (barnen äter de helst kokta)

• dicny

Jag brukar lägga kycklingfilén i marinad. Brukar använda Santa Marias Allround, men det är ju en smaksak. Jag brukar försöka ha den liggande i marinaden i minst en timme och sen med jämna mellanrum blanda runt kycklingfiléerna och marinaden i påsen. Sen brukar jag tillaga dom i ugnen i 15-20 minuter.

Annars är ett annat tips att du skär en liten ficka i sidan på kycklingfiléerna och fyller de med en skiva färska champinjon, en bit rökt skinka (sån som man har på smörgåsen) och en ostskiva (gärna av en ost som smakar mycket och som smälter bra) och sen penslar med grillolja. Då ska de också vara inne i 15-20 minuter.

Lycka till med middagen, det kommer säkert gå jättebra! :)

• dicny
    dicny skrev 2010-04-29 20:03:59 följande:
    Jag brukar lägga kycklingfilén i marinad. Brukar använda Santa Marias Allround, men det är ju en smaksak. Jag brukar försöka ha den liggande i marinaden i minst en timme och sen med jämna mellanrum blanda runt kycklingfiléerna och marinaden i påsen. Sen brukar jag tillaga dom i ugnen i 15-20 minuter. Annars är ett annat tips att du skär en liten ficka i sidan på kycklingfiléerna och fyller de med en skiva färska champinjon, en bit rökt skinka (sån som man har på smörgåsen) och en ostskiva (gärna av en ost som smakar mycket och som smälter bra) och sen penslar med grillolja. Då ska de också vara inne i 15-20 minuter. Lycka till med middagen, det kommer säkert gå jättebra! :)
    Glömde skriva temperaturen på ugnen, de ska vara i 15-20 minuter i 225 grader. :)
  • LindaPernilla
    dicny skrev 2010-04-29 20:03:59 följande:
    Jag brukar lägga kycklingfilén i marinad. Brukar använda Santa Marias Allround, men det är ju en smaksak. Jag brukar försöka ha den liggande i marinaden i minst en timme och sen med jämna mellanrum blanda runt kycklingfiléerna och marinaden i påsen. Sen brukar jag tillaga dom i ugnen i 15-20 minuter. Annars är ett annat tips att du skär en liten ficka i sidan på kycklingfiléerna och fyller de med en skiva färska champinjon, en bit rökt skinka (sån som man har på smörgåsen) och en ostskiva (gärna av en ost som smakar mycket och som smälter bra) och sen penslar med grillolja. Då ska de också vara inne i 15-20 minuter. Lycka till med middagen, det kommer säkert gå jättebra! :)
    Men åh! Tack så HEMSKT mycket för hjälpen! Vad glad jag blir. Ska pröva det imorgon. Allround marinaden är jättegod, så det ska jag absolut testa :)

Tack återigen!
  • Lilla Morran

Jag föreslår också ugnen, dock kan du steka dem kort först, för att få lite "stek-smak" och krispigare yta på... I ugnen tycker jag att de blir saftigast och godast, att endast steka blir lätt torrt och kan vara lite knivigt eftersom kycklingfiléer är ganska tjocka...

Instämmer med dicny ang ugnstemperatur och tid, men skär ett snitt i den tjockaste innan du tar ut dem, jag tycker ofta att de tar lite längre tid...

Vill du fylla dem, så skär ett längsgående snitt och fyll med
    *pesto
    *mozzarella
    *soltorkarde tomater och färska kryddor

Lycka till!

• Moonis

Testa att vira in dom i bacon, blir otroligt saftig god smak då

• TwistedSister

Brukar göra en marinad först med olja, soja och citronpeppar, sen steker jag dem i smör så att de får fin färg på utsidan sen slänger jag in dem i ugnen i 20-25 min på 195 grader. De blir saftigare om man har ugnen på ganska låg temperatur. Skär ett litet snitt i filén och kolla att köttsaften är klar så vet du att de är färdiga.

• Jess86

Kycklingtipsen ovan är toppen, så jag vill tipsa om tillbehören!
    När du gör klyftpotatisen, addera annat gott också! Jag brukar skära potatisklyftor, morotsstavar, paprikabitar, rödlöksbåtar, sötpotatisklyftor och slänga på ett gäng hela färska champinjoner också! ringla över lite smält smör, flingsalt, nymalen svartpeppar och färsk timjan. Det blir toppengott, klart på c:a 40 minuter på 225 grader.
    Min gudomliga sås till detta består av creme fraishe, lätt eller fet. I den kastar man valfri mängd av pressad vitlök, finhackad rödlök, finhackade soltorkade tomater samt flingsalt och nymalen svartpeppar!

• lollsanT

Ibland steker jag bara en kycklingfilé med salt och peppar så den får fin färg. Sedan slår jag på vatten och smular i en buljongtärning, lägger på ett lock och låter kycklingen puttra klart så. Den blir otroligt saftig och får jättegod smak.
    Förutom det så får man en supergod bas till en sås Brukar slå i matlagningsgrädde och en liten klick dijonsenap. Sedan kan man fräsa svam och slå i *mumma*

• LindaPernilla

Vad roligt att så många har kommenterat med så bra & goda tips! Det kommer bli en toppenmiddag tack vare er!

Tack så mycket!!!

Svar på tråden Hur tillagar jag kyckligfilé bäst? HJÄLP MIG!