• Lycka 1

Är det en rimlig summa för vanprydande ärr?

Fick brev från Trygg Hansa idag ang min dotters ärr på handen.

Hon skadade sig för ett år sedan och fick operera handen. Gick med gips i sex veckor och fick ut 1400:- för sveda och värk.
    Nu skulle hon få 4000:- för vanprydande ärr? Är det en rimlig summa?
    Har hört att man alltid ska överklaga men är det värt det?

Min son har ett ärr på knät och fick ut en betydligt högre summa för det.

• Svar på tråden Är det en rimlig summa för vanprydande ärr?
  • Lycka 1

Så här ser ärret ut. Syns inte sådär jättebra på bilden men man lägger märke till det iaf.
    Jag tycker väl inte att ärret är vanprydande egentligen men sonen fick 14000:- för sitt ärr på knät som han inte bryr sig ett dugg om. Dottern berörs mycket mer av sitt ärr på handen.

• Lycka 1

Ja jag är endå glad att försäkringen fungerar och att man får ut något av det man betalar.
    Vi ska skicka in bilder till försäkringen dom har genom skolan också och se om hon kan få något där också.
    Därifrån fick sonen 20000:- för sitt knä medans han fick 14000:- från försäkringen vi betalar på. Konstigt!

• Lycka 1
    idiblon yes skrev 2010-05-01 20:57:06 följande:
    Vanprydande? Oj shit pommes frittes, ni får pengar för vanliga små ärr som knappt syns?Gött för er är väl allt jag har att säga!
    Jo men det finns ju en anledning till att vi har en försäkring också...
  • Lycka 1
    idiblon yes skrev 2010-05-01 21:23:48 följande:
    Javisst, men att det där skulle räknas som vanprydande känns lite som ett skämt.Men som sagt, bra för er.
    Ja men ett ärr som är framträdande räknas ju som vanprydande.
    Sen spelar det ingen roll om det är stort eller litet.

I min dotters fall så tycker jag att historien bakom ärret har viss betydelse också. Hon har fått en kniv i handen av en annan person. 3½ senor gick av och en liten fraktur, detta ledde till operation och 6 veckor i gips. Hon fick 1400:- för sveda och värk efter att det hände och nu 4000:- till. Hon påminns varje dag av olyckan eftersom hon ser ärret dagligen.
  • Lycka 1

Hos trygg hansa har man två eller tre år på sig att anmäla skadan.
    Ersättning för vanprydande ärr får man tidigast ett år efter skadan.

Vi har försäkring genom skolan/kommunen också och den får hon ut ersättning från efter två år. Så nästa år kommer hon alltså få en summa till.

• Lycka 1
    M C skrev 2010-05-03 09:02:10 följande:
    Trygg Hansa har att man tidigast två år efter olyckan ska skicka in kort på ärret. Gubben fick några tusingar för sitt fula ärr på foten och lillkillen fick 13 000 typ för sitt minimala på överläppen. (ser ut som ett gomspaltsärr) Men man får inte vänta längre än 5 år efter och det måste varit sjukhusbesök vid själva olyckan.
    Nej ett år har Trygg hansa.
    Det är den försäkringen vi har och dottern får ersättning nu efter ett år.
Svar på tråden Är det en rimlig summa för vanprydande ärr?