• Lycka 1

Är det en rimlig summa för vanprydande ärr?

Fick brev från Trygg Hansa idag ang min dotters ärr på handen.

Hon skadade sig för ett år sedan och fick operera handen. Gick med gips i sex veckor och fick ut 1400:- för sveda och värk.
    Nu skulle hon få 4000:- för vanprydande ärr? Är det en rimlig summa?
    Har hört att man alltid ska överklaga men är det värt det?

Min son har ett ärr på knät och fick ut en betydligt högre summa för det.

• Svar på tråden Är det en rimlig summa för vanprydande ärr?
  • Piggelin78

Pratade med folksam om ärr förr inte så länge sedan. Hos dem enligt henne jag pratade med så fick man inget alls för ärr om det inte var extremt vanprydande. Hennes exempel var att den som såg barnet skulle i princip rygga tillbaka pga att barnet såg vanställd ut.

Så för mig låter 4000 kr okej, men jag vet inte hur din dotters hand ser ut.

• inze

Det är kanske möjligt att ärr i ansiktet "värderas" högre men vi fick 13500:-- för några år sedan för dotterns ärr.

skada.jpg

Klicka för större bild
  • Anne1987

Jag fick 14000:- för ett litet ärr strax nedanför ögat som knappt syns. Trodde inte jag sulle få något alls då jag fick ärret i fyraårs-åldern men begärde ersättning när jag var 16.
    Tror att det beror på vart det sitter och hur stort det är, min syster fick 27 tusen för ett fult ärr på knät.

• Lycka 1

Så här ser ärret ut. Syns inte sådär jättebra på bilden men man lägger märke till det iaf.
    Jag tycker väl inte att ärret är vanprydande egentligen men sonen fick 14000:- för sitt ärr på knät som han inte bryr sig ett dugg om. Dottern berörs mycket mer av sitt ärr på handen.

• nurse

Jag har några ärr på handen efter operation. 2 st som sträcker sig över hela tummen och sen 4 st mindre på handleden. Jag fick 12000 för dessa.

• nurse

Kan också tillägga att jag försökt överklaga i ett liknande ärende. Hade hjälp av ett annat försäkringsbolag som drev ärendet åt mig, men nekandes ändå. Så jag tror att det är svårt att överklaga. Men det kostar ju inget, bara en massa tid och pappersarbete.

• Lycka 1

Ja jag är endå glad att försäkringen fungerar och att man får ut något av det man betalar.
    Vi ska skicka in bilder till försäkringen dom har genom skolan också och se om hon kan få något där också.
    Därifrån fick sonen 20000:- för sitt knä medans han fick 14000:- från försäkringen vi betalar på. Konstigt!

• Mälaröbo

Alla försäkringar är olika och det varierar hur de värderar skador utifrån olika beräkningar. Man tänker sällan på det när man tecknar försökringar, men så är det.

Min dotter erbjöds 9000 kr för sina vanprydande vattkoppsärr i ansiktet. Jag gjorde en enkel överklagan och hon fick istället 19 000 kr.
    Det är ALLTID värt att överklaga! Det värsta som kan hända är att du slösat bort ett ark papper och ett frimärke och får ett brev att överklagan inte gick igenom!

Min överklagan var enkel:
    Jag överklagar beslut xxxxx då jag tycker att det är för lite pengar för ärr i ansiktet. De sitter i det sk "cyklopområdet" och är det första man ser när man möter dottern.
    Dessa rader ökade dotterna kontosaldo med 10 000 kr.

• Honesty

Hoppsan!! Min yngsta son har litet knöligt ärr på hakan efter fallolycka, samt litet ärr vid ena ögonbrynet...kan man anmäla små olycksfall  5-6 år efter händelsen? Dottern bröt armen för ca 3 år sen, inte tänkte jag på att anmäla det till försäkringsbolaget...kan hon få för sveda och värk efteråt?

• idiblon yes

Vanprydande? Oj shit pommes frittes, ni får pengar för vanliga små ärr som knappt syns?

Gött för er är väl allt jag har att säga!

Jag är inte den som är den.
Svar på tråden Är det en rimlig summa för vanprydande ärr?