• Lycka 1

Är det en rimlig summa för vanprydande ärr?

Fick brev från Trygg Hansa idag ang min dotters ärr på handen.

Hon skadade sig för ett år sedan och fick operera handen. Gick med gips i sex veckor och fick ut 1400:- för sveda och värk.
    Nu skulle hon få 4000:- för vanprydande ärr? Är det en rimlig summa?
    Har hört att man alltid ska överklaga men är det värt det?

Min son har ett ärr på knät och fick ut en betydligt högre summa för det.

• Svar på tråden Är det en rimlig summa för vanprydande ärr?
  • Raow

Tycker att det låter lite.. En vän till mig fick ut totalt nästan 20 000 för ett knä..

• humma

Vår yngsta fick ut ganska mycket tycker vi. Hon syddes i ansiktet, mitt på kinden, med sju stygn när hon var ett år. Det ärret dras ut i takt med att hon växer och vi sökte ersättning för att hon ska kunna korrigera det med tex laser när hon blir äldre, om hon själv vill. Tycker inte det är konstigt alls att söka ersättning för det eftersom försäkringen inte täcker korrigeringar efter fem år (om inte synnerliga skäl finns, givetvis). Nu kan hon vänta tills hon blir äldre.

Vi tycker hon är fin som hon är men jag vill inte att hon ska bli fixerad vid det när hon blir äldre.
    Äldsta dottern har ett ärr vid hårfästet, det har vi inte brytt oss om. Det behöver inte korrigeras.
  • idiblon yes
    Mälaröbo skrev 2010-05-01 22:10:33 följande:
    Kan verkligen inte förstå antydningarna att man är girig om man utnyttjar en försäkring som man tagit!! Det vore ju direkt KORKAT att teckna föräkringar som täcker för uppkomna ärr sen inte använda dem för att man tex "inte orkar bry sig". Då borde väl försäkringspremien kunnat användas till nåt annat vettigt, eller?! Om man inte vill ha någon ersättning så tecknar man väl ingen försäkring. Hur svårt kan det vara??
    Jag vill påpeka att jag INTE tycker man är girig, som jag sagt förut, bra för er!
    Jag är inte den som är den.
  • Ängelii

Lite OT men...

Hur långt efter kan man anmäla ett ärr? Jag har ett mitt i pannan som inte är så snyggt, detta fick jag när jag var runt 4-5 år...

• nurse
    Ängelii skrev 2010-05-01 22:34:57 följande:
    Lite OT men...Hur långt efter kan man anmäla ett ärr? Jag har ett mitt i pannan som inte är så snyggt, detta fick jag när jag var runt 4-5 år...
    Tror att det är olika beroende på bolag. Men generellt har jag för mig att man ska anmäla inom 3 år efter olyckan.
  • bakeacake

jag fick 20.000 för mitt ärr av trygghansa.. 4 stora ärr på vänsterhanden efter att blivit stampad på av en häst.. 3 operationer och 18 månader med gips/skena..

• bakeacake
    nurse skrev 2010-05-03 08:48:41 följande:
    Tror att det är olika beroende på bolag. Men generellt har jag för mig att man ska anmäla inom 3 år efter olyckan.
    Det ska ha gått minst 1 år, men sen vet jag inte om det finns någon övre gräns..
  • Umbrageous
    Jagsjälv skrev 2010-05-01 21:38:23 följande:
    Här kan ju tjänas pengar!Hur gamla ärr kan man söka pengar för? Jag har flera sår från olyckor och ett par operationsärr. Ger det något? Så jag oxå kan få lite valuta för mina försäkringar...
    Kolla med din försäkring.

Jag har fått ansiktet sönderslaget av en hund och sjukhuset gav mig fel antibiotika så alla sydda sår sprack, så jag har ärr i hela ansiktet

400 000:- skulle jag ha fått för det, om jag nu hade ansökt om dom i tid....
  • Lycka 1

Hos trygg hansa har man två eller tre år på sig att anmäla skadan.
    Ersättning för vanprydande ärr får man tidigast ett år efter skadan.

Vi har försäkring genom skolan/kommunen också och den får hon ut ersättning från efter två år. Så nästa år kommer hon alltså få en summa till.

• Mistys Daisy

Men om man tagit bort ett födelsemärke, och ärret är grymt fult....så får man väl inget på någon försäkring eftersom dom rekommenderade att man skulle tejpa ärret i 6 månader efter, och nej, det har jag inte gjort, då får man skylla sig själv va?

Svar på tråden Är det en rimlig summa för vanprydande ärr?