Inlägg från: Mickan21 |Visa alla inlägg
  • Mickan21

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Hej

Blev så besviken idag när jag ringde Eksjö för att se om dom mottagit min remiss. Dom hade det, så då frågade jag när jag kommer bli kallad för Värnamo sa att jag skulle bi kallad inom 3 månader och snart har det gått 2,5 månad. Men då sa hon att dom har lika lång vänte tid i Eksjö som i Värnamo och att jag kommer bli kallad för bedömning under hösten. Men då sa jag att värnamo hade ju lovat mig att jag skulle bli bedömd inom 3 månader, men hon bara nonchalerade det och sa att det är så det är nu. Om jag bara hade kunnat bli bedömd så jag vet om jag får operationen, nu måste jag vänta på det till någon gång under hösten. Men om någon skulle lämna återbud så fanns det chans att det kunde bli tidigare. Jag tror att jag kommer bli godkänd men man vet ju aldrig, sen när dom ska starta upp nytt i Eksjö så kanske dom är hårdare än i Värnamo.

finns det något jag kan göra för att skynda på det hela?

• Mickan21
    Karra skrev 2010-05-03 15:40:47 följande:
    RINGA och ligga på, det gjorde jag. Annars hade det nog dröjt ytterligare några månader. Lycka Till!
    Men vad ska jag säga? Vad kan jag göra?
  • Mickan21
    Lännat skrev 2010-05-09 17:13:48 följande:
    Hejsan!!Nu äntligen är det min tur,åker till Sophiahemmet i morgon och på tisdag opas jag...Har gått ner 9kg så detta ska nog gå bra!!!
    Håller tummarna för dig att allt kommer gå bra! Äntligen får du din operation! Blir så aviss jag vill ju med ha min men det får vänta några månader innan det blir aktuellt tydligen, hör av dig sen om hur allt gick! LYCKA TILL=)
  • Mickan21

Hej på er!

Hoppas ni alla mår så bra ni kan!

Jag har borta från tråden nu ett tag för jag har bara gått och väntat på att något ska hända med min remiss!
    Nu äntligen har jag fått en kallelse till Eksjö på kirurgmottagningen för möte med sjuksköterska. Ska även ta prover innan. Någon som vet vad som händer på det mötet? Avgör hon om jag får operationen?

• Mickan21
    Hej!

Jisses vad ni är duktiga, motiverande och inspirerande!
    Jag är igång för fullt nu, skickade in remiss ang op i början av mars, för 2 veckor sen var jag på första besöket på kirurgen hos en sjuksköterska och nu på onsdag ska jag på bedömning. Då har dom informationsmöte och man får träffa, sjukgymnast, arbetsterapeut, dietist och kurator för individuella samtal sen ca 2 veckor efter får man veta svar på om man blir godkänd. Då får man träffa överläkaren. Jag hoppas att allt kommer gå vägen nu bara! Sjuksköterskan ville att jag skulle gå ner något kilo nu till onsdag så jag har försökt röra på mig mer och hållt migg borta från sött och fett vilket har gått ganska bra. Vill ju visa att jag är motiverad!

Men nu till mina frågor:

Ni verkar så glada och förväntansfulla inför operationen, men är ni inte rädda eller tycker det är lite obehagligt?

Hur mådde ni direkt efter operationen och några veckor framåt?

Hur länge var ni sjukskriva efter operationen? Kändes det bra att börja jobba?

Tack för att ni alla vill dela med er av era liv och erfarenheter! Ni är till stor hjälp!! {#emotions_dlg.flower}
  • Mickan21
    Ja det är ju så man får tänka, att man faktiskt kommer få ett lättare och lyckligare liv på många sätt. Okej det var snabbt man skulle upp hehe. Men det är ju säkert jätte bra då att man rör på sig. Skönt att man inte har ont en längre tid då om allt går som det ska. Om man får komplikationer kan det ju förstås göra ont längre tid.
    Oj va mycket hon hade gått ner! Tack för ditt svar=)
    Lajsa82 skrev 2010-09-20 18:00:07 följande:
    mickan21: jo visst e jag skitnervös, orolig, men man är ju aldrig så väl bevakad som man är vid operationen....Men visst nojjig för komplikationer är jag allt, fick nämligen en kraftig infektion när jag gjorde akut kejsarsnitt med sonen 06...
    men man måste föröska vara positiv...Detta är min sista utväg och det kommer att gå bra
    Ja man är ju bevakad. I Eksjö där jag kommer opereras ifall jag får operationen är dom två läkare under ingreppet. Jag har också gjort urakut kejsarsnitt men det läkte bra för mig. Men efter allt det som hände innan och efter operationen är jag allt lite rädd för en operation! Ja man får ju tänka postivit så klart. Men ibland tar nervositeten över lite! Men man måste ju tänka långsiktigt! När ska du operera dig?? Tack för ditt svar=)
  • Mickan21

Hej

Innan jag börjar skriva om dagen så tänkte jag bara säga att jag har fått till mig att jag ska gå ner 12kg innan operationen jag har ett bmi på 43 nu. Man ska gå ner ca 10 procent av sin övervikt sa läkaren till mig. Såg att några av er diskuterade detta nämligen. Är säkert olika vart man nu ska operera sig.

Idag har jag varit på gruppinfo och haft individuella samtal med dietist, sjuksköterska, kurator, arbetteraput och sjukgymnast. Tycker dagen gick bra och flera av dom sa att dom inte såg några problem för mig att få operationen men kunde inte lova något eftersom det är läkaren som tar beslutet. Jag skulle få ett beslut i slutet av oktober eller början på november. Är jag motiverad och försöker gå ner i vikt så kan jag få operationen innan jul om jag blir godkänd. Var så stolt för jag hade gått ner lite mer än 2 kg på 1,5 vecka så dom fick ju se idag att jag är motiverad och vill detta!..

Håll nu tummarna för mig bara!...

• Mickan21

Hej

Jag tänkte på det ang flyt perioden. Om jag får operationen så ska jag flyta 3 veckor innan. Har ett bmi på 43 nu. Hur mycket gick ni ner under flytet?

• Mickan21

Skickar ut min fråga igen:

Jag har ett bmi på 43 nu och ska flyta i 3 veckor innan operationen ifall jag nu får godkänt.

Hur mycket gick ni ner under er flyt period?

• Mickan21

Tycker att det är svårt att välja vilken vilket pulver man ska välja under flytet. Vilka/vilken tycker ni är godast. Har kört lite nutrilett men tycker inte dom är speciellt "goda" i smaken.

Är riktigt stolt över mig själv även att jag inte har fått mitt beslut än ang operation har jag ändå slutat med godis, glass, läsk och färdigköpt mat. Har nu varit utan det i 2,5 vecka och har gått ner ca 3 kg. Är inte alls sugen på allt skräp men ibland vill jag äta mer än vad jag borde. Det är inte likt mig att inte vara sugen. Kanske beror på att jag nu har något att sträva efter.

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)