Inlägg från: Mickan21 |Visa alla inlägg
  • Mickan21

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Ni som flyter orkar ni motionera mycket samtidigt?

• Mickan21

Sjukgymnasten som jag träffade nu innan operation skrev ut recept på motion att jag ska gå minst 3 dagar i veckan 60 minuter i rask takt sen resten minst 30 min och träna gym 2 gånger i veckan. Har skött mig ganska bra men nu när jag ska flyta vet jag faktiskt inte om jag kommer orka med all denna motion samtidigt som jag ska sköta hemmet min dotter på 13 månader och jobb.

Orkar/orkade ni träna?

• Mickan21
    littlemisstrouble skrev 2010-10-09 18:23:44 följande:
    ingen som vet (ni som bor häromkring) hur lång väntetid dom har på kirurgen i eksjö?
    Jag ska opereras i Eksjö  om 3,5 vecka fick komma på infomöte för 2 veckor sen men då blev min remiss skickad i mars först till Värnamo och sen till Eksjö. När blev din remiss skickad?
  • Mickan21
    littlemisstrouble skrev 2010-10-09 21:33:30 följande:
    min remiss var skickad till värnamo för över 3månader sen och var på infomöte för 2 veckor sen. 10-12 månaders väntetid i värnamo. vill inte vänta sålänge alls om jag inte måste faktiskt.
    Okej vart bor du? Du kan ju åberopa vårdgarantin så får du kanske på sophiahemmet i Stockholm som många andra, eller kanske i Eksjö med men vet inte hur du gör i Eksjö faktiskt..
  • Mickan21
    littlemisstrouble skrev 2010-10-09 21:39:30 följande:
    bor också på höglandet så igentligen skulle väl remissen ha gått till eksjö direkt men det var väl för att dom inte hade börjat med op i juli när remissen skickades till vmo
    Nej men ring till dom och säg att du vill oberopa vårdgarantin...
  • Mickan21

Man säger att man inte kan kräkas efter operationen men hur blir det då om man blir magsjuk?

• Mickan21
    Tinzi skrev 2010-10-10 21:19:42 följande:
    Hej hopp! Och grattis till er som fått OP tider :)

För mig är det 4 veckors flyt som gäller från i morgon, så ikväll blir det varma mackor och en stor kopp té som farväl mat ;)

Dessutom så ska jag ju sluta röka, så jag kommer nog vara en trevlig mamma/flickvän här hemma närmsta tiden *not*

Hur har det gått för er som gått på flyt? blir det lättare efter några dagar/vecka så? *hoppas* Förstår inte hur jag ska klara detta, men försöker intala mig att det självklart är värt det.
    Är själv på dag 4 och tyckte dag 1 och 2 var absolut värst. Igår som var dag 3 var jag inte lika hungrig men kände mig yr men så jobbade jag hela dagen med. Men idag är jag piggare=) Så dom första dagarna är riktigt tuffa! Inte bara fysiskt utan psykiskt med. Ska med flyta i 4 veckor. Men håller man ut så blir det bara bättre och bättre! Jobbigt att sluta röka samtidigt ju! Mycket på en gång! Håller tummarna för dig!
  • Mickan21
    Tinzi skrev 2010-10-10 22:26:41 följande:
    ojj, skönt å höra, hann bara 3 dagar sist innan min OP tid ändrades så fick bara uppleva de ap jobbiga dagarna då hehe.
     Vart ska du OP?

Jo det är verkligen inge kul att behöva sluta med båda samtidigt, men på carlanderska har de totalt rökstopp 1 månad innan som krav för op :(
    Jag ska opereras i Eksjö, dom är ju ny uppstartade där så dom är extra noggrana så det känns bra. Men samtidigt är dom ju extra hårda med, hehe.

Förstår att det kommer bli tufft för dig! Men du får tänka på att dett kommer vara värt det i efter hand sen! Jag ville ge upp efter 1 och 2 dagen med flyt. Men jag satt mycket på nätet för att distrahera mig och hitta olika inspirationer. Så roligt att titta på före och efter bilder ju!
  • Mickan21
    vänat skrev 2010-10-11 08:52:37 följande:
    De är individuellt! jag är som sagt var en av de få som kan kräkas vid magsjuka och de är inget fel för den skull!
    Okej! Tack för ditt svar=)
  • Mickan21
    Fröken Stålhand skrev 2010-11-18 21:49:32 följande:
    Jag behöver mellisförslag! Är så trött på knäckemacka med skinka och keso eller makrill... =) Brukar variera keson med frukt men nu skulle jag vilja ha fler förslag!
    Jag brukar blanda banan eller rivet äpple i yoghurt eller fil med lite kanel, super gott.
    Smothies går ju blanda med massa gott, finns ju även färdig som inocent tror jag dom heter utan tillsatt socker och är väldigt gott.
    Ett kokt ägg med något till
    Risifrutti, man kan skippa sylten, finns ju även med mindre socker
    Banan, rivet äpple olika frukter
    Riskakor

Lite tips i alla fall=)
  • Mickan21

Hej!

Dags att uppdatera lite har ju inte skrivit på ett bra tag! För snart 3 veckor sen opererade jag mig!Skrattande

Allt gick som det skulle, inga komplikationer och jag mådde väl så bra som jag kunde! Åkte hem efter 2 dagar sen har det bara blivit bättre och bättre. Får i mig den maten och vätskan jag ska varje dag, sen vissa måltider säger det bara stopp men det beror ju lite på vad man har ätit tidigare.

Något som jag saknar är att kunna dricka till maten, dricka mycket på en gång när jag är tröstig och om det är väldigt gott kunna äta lite till.

Men annars går det bra ska äta pure i 2 veckor till sen går jag över till "normal" kost och dit längtar jag!

Ska på bio idag och den håller på i 2,5 timme. Funderar på vad jag ska äta då, hmm.. Det löser sig nog!

Ni som äter/ätit pure var det något ni "unnade" er typ på helgen som ni ansgå var lite extra gott? Ibland känner jag att jag skulle vilja äta något lite extra gott men det är ju så svårt under pure tiden. Har ju ingen fantasi hellerFlört

Stort grattis till er som är över eller snart är över på andra sidan{#emotions_dlg.flower}

• Mickan21
    Kicki11 skrev 2010-11-23 07:59:55 följande:
    Hej, jag har gjort en Gastric bypass för 2, 5 veckor sedan. För en vecka sen började jag gå ner i vikt 1 kilo per dygn i 4 dygn och sen har jag stått helt still i 4 dar och i morse hade jag gått upp 2 hg är det normalt.? Trodde man skulle rasa i vikt nu.
    Den viktnedgången hade precis jag med, det är vanligt att kroppen reagerar så. Jag har gått upp och ner ett halvt kilo vissa dagar, opererades för 3 veckor sen och det var först igår jag hade gått ner lite igen. Man får helt enkelt ha lite tålamod. Kroppen återhämtar sig lite bara sen tar det fart igen. Sen är man ju så dum och väger sig varje dag hade varit bättre att väga sig 1 gång i veckan eller varannan! Men det fixar inte jag...

Sen måste man tänka på att alla rasar inte i vikt, en del går ner i lagom takt och det är ju bra för kroppen egentligen men man vill ju vara med om det där berömda raset men kroppen mår ju bäst av att det går i lugn takt..
  • Mickan21

Har fått svidande känsla i magen, gör även lite ont i magen och har fått sån halsbränna.
    Fler som känner så här?
    3,5 vecka sen jag opererades nu..

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)