Inlägg från: mrsErik |Visa alla inlägg
  • mrsErik

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Hej hej allihopa, har varit bortrest några dagar.

Har en fråga till er andra opererade, jag har nu varit opad sedan 26 mars och jag tycker att jag kan äta så mycket redan...  hur stora portioner äter ni?
    Jag mäter inte med deciliter mått men jag kan jämföra med att idag köpte jag en viktväktarlåda, grönsakslasagn och jag fick nästan i mig hela, ungefär en fjärdedel blev kvar....

vet ni hur stor en sådan måltid är?

• mrsErik
    Fragile Angel skrev 2010-05-04 12:33:27 följande:
    Hur mkt hade ni gått ner efter 1,5 månad som opererade? Det känns som om jag går ner så sakta...
    jag opades en vecka efter dig och jag har sedan flytstart nu gått ner 15 kg. Tycker också att det går långsamt.... men det går ju neråt iaf  
  • mrsErik

Var på återbesök idag och vi tog upp det här med huruvida man går ner fort eller ej, kirurgen berättade då att jag går ner långsammare än en som väger 140 då jag inte har lika stor övervikt, alltså ju större övervikt destu fortare går man ner..... i början! sedan stannar alla upp ett tag, och det som händer när man stannar upp är att kroppen börjar bygga upp muskler man tappat under första viktminskningsfasen.
    Då man rasar efter ev flyt eller direkt efter op tappar man såväl fett runt organ som muskler.

han sa även att hade jag rasat att han blivit orolig för då hade något varit galet känns ju lugnande. jag kunde beräkna att vara normalviktig om ca 1,5 år.

fick många svar på många frågor 

• mrsErik
    Bellevue skrev 2010-05-12 21:57:05 följande:
    Jag kan inte gå ner i vikt Går och väger mig hos diabetessköterskan, men jag barar lurar mig själv och ger mig själv anledningar att få äta gottesaker. Är väl ingen idé att göra op heller i det läget?
    jag var exakt som du, men i och med op kan ja inte äta så längre. det blev min räddning...
  • mrsErik

godmorgon.

kan någon förklara det magiska med att man kopplar bort  12fingertarmen?

• mrsErik
    Mli79 skrev 2010-05-15 10:50:18 följande:
     Är det inte i tolvfingertarmen som det största näringsupptaget sker?
    ingen aning, men jag vet att någon skrivit i tråden tidigare att en gbp är det bästa jämfört med andra varianter eftersom man kopplar bort tolvfingertarmen och det påverkar viktminskningen väldigt bra. Förutom allt annat.

Men jag skulle vilja veta HUR det påverkar så fantastiskt bra 
  • mrsErik
    MissHellen skrev 2010-05-15 11:54:47 följande:
    Får man inte ha hormonspiral om man ska opas?
    jag hade / har det, inga problem.
  • mrsErik
    Malleballebuse skrev 2010-05-15 11:04:12 följande:
    mrsErik: i tolvfingertarmen så sitter flera av de "sensorer" som skickar upp känslan av mättnad till hjärnan där görs även det hormon som skapar ett för oss onaturligt stort sug efter mat, då oftast söt och/eller fet mat. Vid bortkoppling av den delen av tarmen så hjäloer vi kroppen att få rätt signaler i rätt tid.Det är bla därför en gbp-operation har så bra förutsättningar att lyckas. 
    TACK   
  • mrsErik

skickar en kram till dig BLyg viol

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)