Inlägg från: Lolalee |Visa alla inlägg
  • Lolalee

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

hej! ska till doktorn på vårdcentralen den 25:e.
    vad ska jag säga till henne? att jag vill gå ner i vikt och vill ha en gbp op?
    har varit överviktig hela mitt liv och liksom alla andra här testat i princip allt..inget hjälper..
    jag fyller 25 nu till veckan och har 2 barn som jag gärna vill se växa upp. har smärta i knän, höfter och axlar.
    jag är 158,5 cm och väger 95 kg!! har väl typ 38-39 i bmi... tror niatt jag är en god kandidat för op?
    kram.

• Lolalee
    Lolalee skrev 2010-10-09 08:45:40 följande:
    har varit överviktig hela mitt liv och liksom alla andra här testat i princip allt..inget hjälper..
    jag fyller 25 nu till veckan och har 2 barn som jag gärna vill se växa upp. har smärta i knän, höfter och axlar.
    jag är 158,5 cm och väger 95 kg!! har väl typ 38-39 i bmi... tror niatt jag är en god kandidat för op?
    kram.
    ?
  • Lolalee
    Lysmasken skrev 2010-10-09 11:18:30 följande:
    Lolalee skrev 2010-10-09 08:45:40 följande:
    kram.
    Hej
    Nu kan jag inte svara riktigt ordentligt pga jag har inte gjort någon op. Men jag frågade min läkare nu när jag var med min bebis på kontroll. Svaret jag fick att jag måste ha bmi 40 för att ens få en op. Så jag tänker ringa henne på måndag för att boka in en träff och se om man kan få en remiss. Jag är 1,64 & väger 110. Nu ska jag mest göra detta för att se om det finns en chans till att göra detta. Frågan är vågar jag göra denna op om jag får???

Kollar jag dig på viktväktarna så ligger du på bmi 38.
    det är rätt konstigt ändå tycker jag... att man måste ligga på 40 i bmi för att få hjälp med op via landstinget.
    varför inte hjälpa innan "det är för sent" (missförstå mig rätt allihop). jag ska till doktorn den 25:e o så.. tycker att det känns jättejobbigt.. tänk om hon säger att jag ska börja tex: simma istlt! been there, done that! jag vet liksom inte hur jag ska få doktorn att förstå att jag faktiskt har  provat det mesta och att det inte hjälper... hade jag råd så skulle jag gjort en op privat..men fattig ska man va=( hoppas att det går bra för dig hos läkarn=)
  • Lolalee
    Lalalong skrev 2010-10-09 11:47:26 följande:
    Det är lite olika BMI gränser i olika landsting. I Skåne hade du haft godkänd BMI för OP eftersom den ligger på 35 här. Men det borde ju läkaren du ska träffa den 25:e veta, eller kunna ta reda på.
    Det du kan tänka på och trycka lite på är att det är inte läkaren som skriver remissen som bestämmer om du ska opereras eller ej. Du vill bara ha en remiss, så att andra läkare som är kunniga inom just detta ämnet kan ta beslutet. Du kan ju också säga att du visst kan börja simma, träffa dietisten på vårdenheten o.s.v. o.s.v. Under tiden du väntar på bedömning! Så en remiss vill du ha i alla fall.

Tvärvägrar han, vänd dig till en annan läkare eller skriv en egenremiss om ditt landsting tar emot sånna.

Lycka till!!
    tack för infon!
    jag bor i stockholms län men vet ej vilket BMI som är godtagbart här. kanske någon här i tråden vet??
    ja men absolut! jag är inte alls omöjlig ang träning ocg ändrad kost..känns bara som tidsslöseri eftersom jag redan provat det under en lång period och det hände inte alls mycket=( jag visste inte att man kan skriva egen  remiss.. tas det på allvar? =) hur gör man då?
  • Lolalee
    Elwi skrev 2010-10-10 22:07:21 följande:
    Hej
    Jag har BMI  35.8 och har fått OK för en OP och bor i stockholm. Här är gränsen 35.
    Lycka till!! 
    tack för svar! nu känner jag mig full av förhoppning av att jag inte är "för liten" för att få en op!
    detta är min dröm, jag vill verkligen detta! vart har du träffat läkarteam?kram!
  • Lolalee
    Elwi skrev 2010-10-10 22:07:21 följande:
    Hej
    Jag har BMI  35.8 och har fått OK för en OP och bor i stockholm. Här är gränsen 35.
    Lycka till!! 
    glömde även fråga om du får op genom landstinget lr om du gör den privat?
    hur länge har det tagit sedan första läkarbesöket?
  • Lolalee
    Fragile Angel skrev 2010-10-11 19:08:57 följande:
    Jag ligger inlagd, på Ersta. Den del av min gammla magsäck, som inte används är kraftigt inflammerad. Dom har aldrig sett ngt liknande. Imorgon opereras jag. Rädd och nervös.
    stackars dig.. har full förståelse för att du är nervös och rädd! speciellt när läkarna säger sådär. hoppas verkligen att operationen kommer gå bra och att du tillfrisknar fort. skickar en stor varm kram till dig!
  • Lolalee
    Elwi skrev 2010-10-13 16:54:19 följande:
    Här kommer inlägget jag så länge har velat skriva.

JAG HAR FÅTT OP TID OCH SKA BÖRJA FLYTA !!!!

Helt galet! Idag ringde dom rån Ersta och frågade om jag ville ta en återbudstid?
    Eh... Självklart!! Och jag OPas nästa onsdag... asså om 1 vecka! galet!!
    Jag behöver bara flyta i 1v.... är så satans glad! 
    Shit va nervös jag är.... ser fram emot denna resa med skräckblandad förtjusning.

Kram alla! 
    grattis!!! åh va roligt... hoppas allt går bra!stor kram!
  • Lolalee

var till doktorn på vc idag.... hon ville inte ens skicka iväg en remiss.
    fick recept på fysisk aktivitet, kostråd av dietist samt sjukgymnast... äe så jävla nere................................

• Lolalee
    SilverEmma skrev 2010-10-25 16:32:02 följande:
    Vad har du för BMI? Be om att få träffa en annan läkare eller skriv en egenremiss.

Fick själv samma svar för 6 år sedan då jag började fundera på GBP, då frågade läkaren mig inte ens hur mycket jag vägde. Han sa att han gärna skrev en remiss till en psykolog istället.... Skrikandes Har inte vågat ta upp det med någon annan förrän nu i somras.
    mitt bmi är 38. jag är 158 cm o väger 95 kg.
    hur skriver man egen remiss?? kan man få op genom landstinget fastän man skrivit egen remiss??
    fick lite den känslan åxå, att hon tyckte att jag inte försökt tillräckligt lr nått..fastän jag har det..
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)