Lalalong skrev 2010-10-09 11:47:26 följande:
Det är lite olika BMI gränser i olika landsting. I Skåne hade du haft godkänd BMI för OP eftersom den ligger på 35 här. Men det borde ju läkaren du ska träffa den 25:e veta, eller kunna ta reda på.
Det du kan tänka på och trycka lite på är att det är inte läkaren som skriver remissen som bestämmer om du ska opereras eller ej. Du vill bara ha en remiss, så att andra läkare som är kunniga inom just detta ämnet kan ta beslutet. Du kan ju också säga att du visst kan börja simma, träffa dietisten på vårdenheten o.s.v. o.s.v. Under tiden du väntar på bedömning! Så en remiss vill du ha i alla fall.
Tvärvägrar han, vänd dig till en annan läkare eller skriv en egenremiss om ditt landsting tar emot sånna.
Lycka till!!
tack för infon!
jag bor i stockholms län men vet ej vilket BMI som är godtagbart här. kanske någon här i tråden vet??
ja men absolut! jag är inte alls omöjlig ang träning ocg ändrad kost..känns bara som tidsslöseri eftersom jag redan provat det under en lång period och det hände inte alls mycket=( jag visste inte att man kan skriva egen remiss.. tas det på allvar? =) hur gör man då?