Inlägg från: Sweetie |Visa alla inlägg
  • Sweetie

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Hej alla!

Tack Hedda för tråden!

Själv ska jag genomgå en GBP den 6/10 på sofiahemmet !
    Någon mer än jag som opererats av Dr. Loogna??

Kram på er

(¯`°?.¸ ღ ♥ Min familj är min rikedom ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Sweetie

Hej alla!

Hedda: Jag har varit så aktiv här på fl sedan -03... Så jag är gammal i gamet!
    Men sedan facebook så har jag varit mindre aktiv här tyvärr.

Jag bloggar och videobloggar och ni är välkomna att kika in! Jag videobloggar just av den anledningen av att jag valde att göra en GBP efter flera år av jojobantning!
    Jag vägde som mest 146 kg, men jag va då höggravid med bägge mina barn! Samma slutvikt med bägge och jag är 162..

Idag väger jag 112 kilo och jag ska ner till 108 nu innan op om 16 dagar..

Jag va nere på 86 kilo i mars i år innan jag stelopererades i ländryggen pga en medfödd skada i form av kotglid som resulterat i frakturer på kotan, illa skadade nerver och 2 kassa diskar.
    Så idag lever jag med smärtan då nerverna va så pass skadade för att hämta sig tyvärr..

Men jag är positiv för det.. för det finns ju om igen dom som har det värre försöker jag tänka!
    Men vissa dagar är sämre än andra.. och det kommer ni märka om ni kollar in bloggen.

http://www.frnfetmammatillhotmama2.blogspot.com/   Här har ni adressen!

Vägen till min GBP operation har gått REKORDSNABBT!! Har inte hört talas om nån som fått det så snabbt om jag ska va helt ärlig. Men hey! Ingen är så glad som jag!
    Jag har tänkt på det i måååååånga år men bestämde mig efter att ha blivit sååå inspirerad av tjejer och vänner i min närhet som gjort operationen och mår kanon!
    Så den 20 i aug bestämde jag mig på riktigt och knåpade ihop en egenremiss och sen skickade jag runt den till dom flesta sjukhusen som jag visste utförde GBP med titthål den 23/8.
    Fick snabbt mailbekräftelser och jag mailade lite med Värnamo sjukhuset som är det sjukhus som jag tillhör då jag bor i Jönköping! (fler som bor här btw?)

Så jag frågade om jag möjligtvis skulle få komma på mötet eftersom en tjej här som jag visste skulle på infomöte med Sofiahemmets Dr.Loogna den 16/9, då ssk Ulrika där ringde upp mig.
    Så sa hon att det va fullbokat men att det planerades att ha infomöte i oktober igen eftersom det va så populärt att många vill opas i stockholm. Och jag va verkligen villig att opas varsom om det så skulle va i Kiruna liksom! :-P
    Jag nämnde även att jag kunde ta emot återbudstider om det så skulle va!
    Den 25/8 hade jag tid till min läkare och sen min ortoped på eftermiddagen som bägge skickade remiss med.

Några dagar senare så fick jag ett brev där jag fått tid till infomötet den 16/9!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag kom i kontakt med en tjej på viktop.se och som oxå skulle på det mötet så vi började snacka och jag berättade om en vän som börjde flyta inför infomötet och på så sätt fick en tidigt opdatum pga hennes egnagemang och viktnedgång!! Så jag och tjejen bestämde oss för att börja flyta innan mötet och nu är vi här och har fått SAMMA OPDATUM och ska åka buss ihop upp till storstan samt dela hotellrum!!
    Hajjar ni vad kul och vad skönt det känns att ha nån att dela denna resan med!
    Sååååååååå najs! =)

Detta va lite om mig!

Nu ska jag kika lite på vad ni skrivit!

Kram
    Malin

• Sweetie

Glömde svara på en fråga som ställts.
    Vi som har opdatum snart om man inte är rädd eller så.

Jag är så förväntansfull!! Jag genomgick om igen en stor ryggop i april i år och känner att  jag är "van".
    Har 2 snitt i bagaget med och sjukhus och så har liksom blivit vardagsmat nästan! :P

Är inte rädd alls eller bekymersam!
    Kanske kommer sen ju närmre jag kommer opdatumet. Men jag känner att jag är så förberedd och påläst om det mesta kring open så jag känner mig faktiskt trygg.
    Och dr.Loggna är så jordnära och fick mig att känna mig ännu tryggare! Skrattande

• Sweetie
    frökenKAJO skrev 2010-09-20 20:00:00 följande:
    Vad skönt!
    Det går säkert jättebra
    Frö min del kom ångesten någon månad efter operationen, då började jag tänka jättemycket på det här med tarmvred. Jag har också ett kejsarsnitt i bagaget sedan tidigare vilket ju ökar risken för tarmvred ytterligare- och dessutom sydde man inte mina slitsar (det pågår en studie på Sophia kring slitsar nu, men man vet ju inte på förhand om man blir sydd eller inte) vilket jag har ångest över.

Nåja. Alltid ska man väl noja över något.
    Jag ska ju va med i den studien. Det är som du säger.. det enda jag egentligen fasar för efter op är tarmvred!
  • Sweetie

Nu är jag så lat så jag orkar inte gå igenom 600 sidor... Flört
    Men ni som har före och efter bilder kan väl messa mig i min gästbok!

Kramizz

• Sweetie
    frökenKAJO skrev 2010-09-21 16:17:18 följande:
    Tarmvred har ingenting med hur man sköter sig att göra.
    I USA tror jag att man syr ihop slitsar på så gott som alla patieter vilket en del påstår minskar risken för tarmvred. I Sverige pågår en större slitsstudie just nu på flera sjukhus, medan andra sjukhus syr ihop alla patienter.

www.mynewsdesk.com/se/pressroom/cftk/news/vie...
    Det jag har hört är att ju störra man varit över buken..alltså detso mer bukfett man har haft som överviktig så är man i större risk än den som inte har haft så mycket bukfett.
    Detta är pga att i takt med att fettet minskar så får tarmarna mer plats och röra sig på och därmed så är risken stor att tarmvred uppstår. Men jag kommer inet ihåg vart jag läste det dock.. Foten i munnen
  • Sweetie
    J L86 skrev 2010-09-21 14:25:42 följande:
    Gutt.... Fått min op tid i dag. Blir opad i Kristianstad 28/10 =)  

Är det någon annan här får ni gärna höra av er.....

Ska gå ner 7kg tills dess.... klarar man det på 4eckors flyt med modifast????
    GRATTIS!!!
    Klart att du tar 7 kilo på 4 veckor!! Har du inte lyckats ta dom så opererar dom ju dig ändå tror jag! Flört
  • Sweetie
    frökenKAJO skrev 2010-09-21 17:51:22 följande:
    Ja, det har jag också hört. Därtill utgör ju tidigare magkirurgi en riskfaktor, och säkert finns det många, många fler.
    Oh absolut! Även kejsarsnittade löper ju risk så jag är ju oxå i riskzon!
  • Sweetie

Nån från Jönköping här?!

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)