• Hera78

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Hej på er,

Har nu tagit mig tid att läsa igenom samtliga 62 sidor (tur att man har det lugnt på jobbet {#lang_emotions_tongue_out}).

För att göra allting väldigt kort så har jag länge funderat på GBP men har fram tills igår inte varit i kontakt med sjukvården då jag envist har velat fixa min viktnedgång på egen hand... Har nu insett att det inte kommer att ske, visst klarar jag att gå ner men jag går ALLTID upp igen. Har idag ett BMI på 40,3.

Bor i Sörmland och ringde igår VC för att boka tid så jag får en remiss. Kommer att få en läkartid om 3-4 veckor men har idag också pratat med valfrihetskansliet i Sörmland och förberett så att jag kommer att skicka min remiss till annat sjukhus, förmodligen Ersta som jag läst mycket gott om {#lang_emotions_smile}

Finns här någon mer från Sörmland som kan dela med sig av erfarenheter?

• Hera78

Har en fråga till... Jag inser att man måste ha gjort vad man kallar allvarligt menade försök att gå ner i vikt. Det har jag x antal gånger gjort. Det jag dock inte gjort, som står i TS, är att jag gjort det med "sakkunnig personlig rådgivning". Jag har aldrig varit i kontakt med en dietist exempelvis.

Finns det en risk att min läkare säger att jag måste prova dietist först?!

Bloggen om våra liv som husägare: saya78.blogspot.com/
  • Hera78
    Mli79 skrev 2010-05-12 12:29:22 följande:
    Mig frågade de om jag hade försökt innan, med vad, och vilket resultat. Jag har provat att fasta, flyta, viktväktarna, atkins/lchf och xenical. Jag har alltid gått ner 10-15 kg och sen gått upp det + lite till. Det var aldrig någon som tyckte att man skulle vända sig till en dietist. Man skulle ju faktiskt kunna säga att Viktväktarna erbjuder "sakkunnig personlig rådgivning"
    Det har du ju rätt i... Viktväktarna har jag provat, liksom Cambridge, GI, "mindre portioner-dieten", motion (såklart) och jag har haft samma resultat som du, minskad vikt 10-15 kg men alltid gått upp det och lite till efter några månader. Hoppas verkligen att läkaren inte bara hänvisar mig till en dietist! Men då borde man väl kunna gå till en annan läkare, eller?
  • Hera78
    FMEmbla skrev 2010-05-12 12:38:27 följande:
    Hera78: det låter som vi är på samma steg i processen. Jag ska till vc 31 maj för läkarsamtal och jag har tänkt på exakt samma sak som du. Testat olika metoder, gått ned, men sen gått upp igen. Vad kommer du att välja om du vill skicka vidare din remiss (då pratar vi INTE om egenremiss eller?); fritt vårdval eller vårdgarantin?
    Åh, kul med en som ligger på samma våglinje

Har inte fått läkartid än men det blir förmodligen i v.23. Jag kommer med all sannolikhet välja fritt vårdval och nej, jag pratar inte om egen remiss, jag inväntar läkarens

Vilket landsting tillhör du och hur tänker du göra med din remiss?
  • Hera78
    FMEmbla: Jag har fått för mig att det går fortare att välja ett sjukhus själv efter att ha hört mig omkring hur lång väntetid de olika ställena har. Har inte börjat kolla runt än eftersom jag inte ens vet om jag får en remiss.
  • Hera78

Har jag förstått det här rätt, ni som kan mer?

Vårdgaranti: Innebär att jag kan bli opad på vilket sjukhus som helst, jag har ingen möjlighet att välja/bestämma, det kan bli Haparanda likaväl som Ystad (vet att de kanske inte utför denna op men det är ett exempel). Landstinget betalar mina resor och logi inför besök och op. Jag garanteras att bli opad inom 180 dagar (90+90).

Fritt vårdval: Jag väljer själv vart jag vill flytta min remiss förutsatt att sjukhuset jag väljer tar emot utomlänspatienter och att jag ordnar med betalningsförflyttning (eller vad det heter). Jag får stå för mina resor själv och det kan bli längre än 180 dagar beroende på vilket sjukhus jag väljer, men det kan också bli inom 180 dagar.

Kan landstingen idag hålla vårdgarantin när det gäller GBP? Är jag verkligen garanterad en op inom 180 dagar? 

• Hera78
    Till er som opererat er:

Jag funderar mycket på det här med "negativa" konsekvenser om man nu kan kalla det så... Så här tänker jag: när jag gjort min operation kommer jag aldrig kunna äta normalstora portioner. Vilket är helt okej innan man nått sin målvikt för då ser man ju målet man vill till. Men sen då? Jag kommer ju aldrig kunna äta "normalt" när vi är på restaurang, eller när vi är utomlands. För att inte tala om att dricka alkohol, hur ska det gå till? Nu dricker jag kanske 3 gånger om året, men när man väl dricker? Ska man då bara kunna dricka 2-3 öl sedan är magen full och då kan man inte äta?

Så hur gör ni som är opererade när ni går på fest tillexempel där det bjuds på mat och dryck? Eller när ni är utomlands och går på restaurang varje kväll?

Såna här frågor gör att jag tvekar men å andra sidan har jag inte så många alternativ, jag fixar inte att bli av med övervikten på egen hand, det har jag försökt i så många år och jag går ständigt bara upp...
  • Hera78
    Full av förhoppning skrev 2010-05-17 12:38:13 följande:
    Gällande dryck så rinner den ju rakt ut i tarmen så det är inte alls fullt i magen... men man får dricka sakta och många blir berusade fortare på liten mängd, men ruset går över fortare också. På restaurang kan man ibland få barnportion om man förklarar läget, eller så beställer man det man vill ha och äter så mycket som man bör/orkar eller delar med någon annan eller beställer en smaskig förrätt.När man är bortbjuden så äter man den mängd man ska av det som serveras.... sen beroende på om man dumpar eller ej så skippar man efterrätten.Meningen är att du ska leva ett normalt liv... du äter bara mindre av allt men du ska ändå kunna ta en smal bit tårta på ett kalas men inte varje dag.Sen tuggar du allt så noga och länge så du äter ju längre än du gjorde förr när du åt en jätteportion så du får smaka lika länge och njuta så det känns inte som någon förlust... för sen är du ju nöjd och mätt och vill inte ha mer.Sen vi som gjort operationen har varit på det klara med allt detta innan och tycker att det är värt allt det.... för det är vårt liv det handlar om Lycka till!!
    Tack för ditt svar!

Ja, jag ser givetvis betydligt mer fördelar än nackdelar med operationen, det är bara såna här frågor jag vill ha svar på först. Kontrollfreak som jag är vill jag eliminera de tankar som senare kan leda till att jag ångrar mig. Så det är bra att du/ni svarar på dessa frågor. Ditt svar ledde mig ännu mer i rätt riktning så tack för det!! Det som oroade mig är att man inte kan leva ett "normalt" liv när det kommer till mat men du bevisade just att man visst kan det! Förresten lever jag idag inte ett "normalt" liv när det kommer till mat, det är det som förklarar min övervikt
  • Hera78

Har nu äntligen tagit första steget och har träffat läkare på VC som ska skicka remiss till Nyköping. Men nu kommer mina frågor:

Läkaren jag träffade var den sämsta jag träffat i hela mitt liv, hon kunde knappt svenska och jag fick informera henne vart hon skulle skicka min remiss... En vecka senare ringde hon och hade fått brev från överläkaren i Nyköping för att hon "glömt" skriva i hur lång jag är och hur jag tidigare försökt gå  ner i vikt... Allt detta berättade jag för henne.

Nåja, hur lång tid tar de innan de har min remiss i Nyköping, det borde väl inte ta mer än 2 veckor som det nu har gått? Jag har inte fått något remiss-svar.

Jag ringde i förra veckan till Nyköping för att fråga om remissen kommit in, detta var tidigare samma dag som läkaren ringde tillbaka och där fick jag ju förklaringen till varför den inte kommit. När jag pratade med sköterskan på kirurgmottagningen frågade jag vem jag ska prata med när jag ska åberopa vårdgarantin. Då svarade hon att "ja, det kan du ju ta med oss men du kan ju inte åberopa den innan du vet att vi inte kan ta emot dig inom 90 dagar". What?! Så här kan det väl ändå inte vara?! Jag ska väl inte behöva vänta 90 dagar och SEDAN åberopa vårdgarantin? Jag vet redan att de inte kan hålla vårdgarantin, har en väninna som stått i kö 9 månader och när hon första gången ville att vårdgarantin skulle börja gälla fick hon senare besked om att den inte gjort det eftersom hon inte sagt "åberopa". Helt sjukt!!

Ursäkta längden på mitt inlägg, hoppas att någon orkat läsa som kan svara

• Hera78

Nu måste jag fråga igen. Min remiss har kommit till Nyköping och nu är jag i valet och kvalet om jag ska flytta remissen eller låta den ligga kvar och försöka åberopa vårdgarantin vilket verkar vara helt onödigt eftersom inget landsting verkar kunna hålla vårdgarantin.

Pratade just med Ersta och de har 6-7 månaders väntetid till första besök.

Hjälp mig att reda i detta, hur hade ni gjort? Låta den ligga kvar i Nyköping eller flytta den?

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)