Inlägg från: Mary Jo |Visa alla inlägg
  • Mary Jo

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Hej,tänkte hoppa in här och skriva lite så jag får tråden sparad i mina favoriter.
    Har bara precis påbörjat resan till att få göra en gastric bypass op. Var på info möte på sjukhuset idag.

På måndag ska jag ringa och boka tid med läkaren och så får vi hoppas att det inte tar allt för lång tid men dom sa idag på mötet att det blir ungefär 1 år från det att man bad om remiss.

Jag har ett svagt minne av att det finns en tråd om mat för gastric bypass opererade men jag hittar ingen. Någon som vet?

• Mary Jo

Alltså det här med vårdgarantin,kan man "söka" om den from första infomötet eller är det först när man har varit till läkaren och dieteisten och fått ett ja om operationen? Här i mitt landsting är det lång väntetid (8 mån ungefär?)till det mötet men när man väl varit där har man i princip en op tid men det känns som såå länge!

• Mary Jo

Ingen som vet något om det här med vårdgarantin? jag tyckte att 8 månader tills läkarbesöket var länge så jag tänkte om man kan få fortare? ;)

På vårdguiden står det bara att man ska kontakta vårdgarantikansliet om man inte fått vård inom 90 dagar..

• Mary Jo
    Mli79 skrev 2010-12-19 22:47:04 följande:
    Vårdgarantin gäller från första kontakten, dvs när du får din remiss från din läkare. Då är det 90 dagar tills du ska komma till nästa instans (bedömning), och när du har kommit dit så börjar nästa 90 dagar ticka tills du ska ha kommit till nästa instans (OP) osv.. Så var det iallafall tidigare i år, om det har ändrats så får någon rätta mig.
    mhmm! Tack för svaret. Från remissen till att jag fick komma på info mötet,det gick fort men det är ju nu dom säger att det tar tid! Så då ska jag höra om det här med vårdgarantin nu när dom ringer,då ska det bara ta 90 dagar tills jag ska på bedömningen alltså. tack för svaret!
  • Mary Jo

Jag pratade med kirurgavdelningen på Sunderby sjukhus i luleå idag och tydligen så räknas inte nästa besök till läkaren in under vårdgarantin(!) så jag får snällt vänta i 7-8 månader eller vad det tar..

Ingen här uppifrån som istället vänt sig till Sophia hemmet? Tydligen kunde man göra det men hittar ingen blankett på hemsidan.. Nån här som är här uppifrån och opererats sig där?  Glad

• Mary Jo
    METAMORPHOSIS skrev 2010-12-20 18:18:41 följande:

Hur länge man får vänta innan man får komma bedömning är otroligt olika. Vissa kan få vänta i år, andra i bara några månader. För mig tog det en månad, och två månader senare var jag opererad (på Ersta sjukhus).

Uppenbarligen så bor man i fel lansting!:( 200 före mig i kön och det är bara 1 sjukhus! fan,man skulle bo i ngn större stad!;)
  • Mary Jo
    MizzPiggy skrev 2010-12-20 18:54:25 följande:
    Sofianordstrom: FYFAN ! 200 i kö före dig!?wow va deppigt de känns!,
    Vilket landsting tillhör du?
    Ja,skitdeppigt! Känns skit att jag aldrig har tagit tag i det här innan! Funderat i många år.. Norrbottens. Aja. :/
  • Mary Jo
    METAMORPHOSIS skrev 2010-12-20 19:02:47 följande:
    Fy så trist. Men du, använd dig av det fria vårdvalet. Kolla upp vilka sjukhus som ditt sjukhus har betalningsförbindelse med, sedan vänder du dig till de sjukhus med kortast kötid. Så gjorde jag.
    Tack för tipset! Verkar som att det är Sophia hemmet dom har nån sorts förbindelse med,fick tipset att söka op där.. ska jag göra!
  • Mary Jo

Tack för tipset i tråden om fria vårdvalet. Nu ska jag skicka en remiss till sophia hemmet i stockholm och tydligen brukar det gå ganska fort! Spännande! Nu slipper jag vänta på att 200 före mig ska opereras;)

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)