• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Lalalong skrev 2010-05-19 07:46:08 följande:
    Vad jag har förstått i den här tråden så har Ersta inget krav på att man ska gå ner. Men alla andra enheter som varit aktuella i den här tråden har haft det tror jag. Olika mycket på olika ställen dock. Vissa 5% av sin vikt, vissa 10% av sin vikt och vissa 5-6 kg oavsett vikt.
    En del har inte ens anat kg eler vist många% procent man måste gå ner utan exvis pulverdiet 3 veckor fick jag rådet utan krav på antal % eller kg för går man på flytta dessa tre veckor tappar man ändå vikt (snabbt) vilket var viktigare än att gå ner vist antal kg sa dom till oss på infromations mötet då jag sku opdesa i april 2008 i skövde men som sagt alla sjukhus har lite olika.
  • vänat
    kaylaSTHLM skrev 2010-05-19 08:09:43 följande:
    Talade med min Dietist på Ersta och det handlade inte så mycket om att man måste gå ner ett antal kilo.. utan att man ska försöka få bort så mycket fett runt levern som möjligt och enda sättet att ta bort det är att " banta " om det är nu med modifast, nutrilett eller som jag hört vissa fått OK för att inte äta mer än ett antal kalorier per dag  .. och det är så olika hur mycket man går ner från 2-8 kilo är normalt.
    Stämmer att de olika hur mycket man går ner beror på hur länge man intar denna låg kaloridiet eller gå på flytt samt hur stor övervikt man har,hur gamal man är om man är man kvinna hur övervikten är fördelad etc etc.
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-05-19 10:41:27 följande:
    Är det någon mer än mig som är rädd för att bli sjuk innan OP?Jag sitter här med ett halsont som jag vet är virus, känningar av UVI från en dag till en annan och en son som var magsjuk i helgen. Vilka tester tas dagen innan OP? Jag menar, om jag kommer dit utan att känna mig allmänpåverkad och så visar det sig att sänkan tyder på infektion så skulle jag ju bli jäkligt ledsen. Eller de kanske bara tar tester så att de har som startvärden inför viktnedgången?Jag har iallafall bestämt mig att jag ska ha feber eller vara allmänpåverkad för att jag ska avboka operationen. Lite halsont skiter jag i, det har jag större delen av året ändå.
    T5ill mig sa dom att jag fick opers om ja inte hade feber eller nyss bivigt sjuk men var förkyld nästa en veckan innan operationen var sedan frsik utom de att jag hade besvärligt med hosta men de var inget hinder sa domdå jag ringde och fråga på sjukhsuet där jag operades utan bara om jag nyss insjuknat eller hade feber var de ett hinder.
  • vänat
    Elwi skrev 2010-05-19 21:56:59 följande:
    Ni som äter flyt innan och efter OP, är det något speciellt som ni får utskrivet eller äter ni vanliga måltidsersättningar typ Allevo, Nutrilette etc?Hur många om dagen ska man äta? Nyfiken,,,,, på vad som kanske väntar.
    När jag gick på flytt efter operationen gjorde jag förs  ordning vanligmat som jag sedan gjorde till pure sen tillsatt jag lite boljung så fick jag soppa de vill säga flytt!!
  • vänat
    Karra skrev 2010-05-20 15:09:45 följande:
    Har varit på vårdcentralen och kollat upp ett av mina ärr, misstänker infektion. Någon mer som har haft det? Får svar imorgon em.
    Oj jag har haft infektion jag opades med öppesnit från navlen upp till bröstbenet. Allt läkte jätte fint utom runt naveln ja vist de läkte så måning tiog dock lite längre tid än de övriga men de läkte bättre när mina agraffer var bort plockade.

Dock inget som är speciellt oavnligt sa så väl ssk som läakre till mig.
  • vänat
    MammaTillHarry skrev 2010-05-21 07:12:39 följande:
    Okej tack. Undrar bara för att få en bukplastik av landstinget. Så gick man på en överviktisenhet var man tvungen och ha papper på sin vikt nedgång. och det har ju inte vi på sama sett
    Men de fins judokumeterat att du vägt mer inan och sedan gått ner i vik på både vc,kirgjornalen samt evteuellt om du du vart inskriven på en övervikts enhet så där inte varanågot problem.
  • vänat
    MammaTillHarry skrev 2010-05-21 08:32:07 följande:
    Nä just det. Men finns bara hos sofiahemmet, eftersom jag har gjort min privat. Men tack för att du påminde mig.
    Men de spellar ingen roll uppfyller man kriterna för övrigt om plastrik operationer det vill säga man har vist mycket häng som ger besvär av exvis svamp exem eller likande. Så spelar de ingen roll om man fått de på grund av graviditet,övervikt som man gått ner oavsett man gjort de genom en operation eler vikväktarna eller något annat sätt.
  • vänat
    Karra skrev 2010-05-21 09:52:46 följande:
    Oj det var några stycken, inte helt ovanligt. Blev ni sjukskriven längre pga detta?Hoppas att svaret är bra i em.
    Jag hade då en sjukersättning så sjukskrivning var inte aktuellt för mig. Men jag skule inte få utföra tunga lyft men de berode fräst på at jag opades med öppsnitt snitt och de som sagt var inte var riktgigt läkat ner vid naveln.
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-05-21 10:43:37 följande:
    Jag trodde också det, men här i Skåne har de andra kriterier för dem som har tappat många kg på egen hand eller via OP. Bättre kriterier, jag är så nöjd
    ok får man fråga då vilka kriterne de har i skåne? som är bättre!
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-05-21 12:07:47 följande:
    www.akademikliniken.se/Landsting/Region_Skane.../Det är dem som skånes landsting remitterar till. Skillnaden är att man inte behöver ligga på önskvärda BMI 25 utan det räcker med att man är stabil under 30. 3cm + besvär behövs också.
    Även västerbotten räker de att du har BMI på 30 måste inte vara 25 där emot kommer jag  inte i håg hur mycket häng man ska ha men ger de besvär i form av svamp exem etc uppfyller man kriterna även vid BMI 25
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)