• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Freyla skrev 2010-05-13 13:20:51 följande:
    Hej allesammans!Har läst igenom hela tråden och tycker att ni verkar vara jätteduktiga. Har själv precis tagit första kontakten inför en möjlig operation och är förstås väldigt nyfiken.För er som opererats: Hur ser en normal matdag ut? Vad äter ni? Hur ofta?
    Jag ätet minst 6 gånger om degn men för de mesta 7-8gånger frukost,lunch.middag mellan. vilket innbär varan var tredje timma. Vad jag äter variera äter i stort sett allt
  • vänat
    Echidna skrev 2010-05-13 15:01:08 följande:
    Jag har en vän som innan sommaren är över ska genomgå en GBP operation. På vilket sätt kan jag stötta henne och "hjälpa" henne att hålla de restriktioner hon får från läkaren? Om jag till exempel vill ta en fika eller en lunch på stan, vad gäller för henne då? Kan hon äta vanlig mat när den flytande dietperioden är över? Vad ska jag tänka på i en sån situation?
    Du får nog bästa svaret av din vän vilket stöd hon önskar i en sådan situan för de variera vad man vill och behöver för stöd.

När din kompis inte längre år på flyt eller pure så kan hon äta vanlig mat vissa sjukhus börjar dierkt med vanlig mat andra sjukhsu säger att man ska pröva sig fram och känna sig för hur länge man ska flytta gå pure efter opartionen inna man börjar äta vanlig mat.
  • vänat
    kaylaSTHLM skrev 2010-05-13 16:50:36 följande:
    en fråga till er som minns hur det var de första dagarna efter att ni kommit hem.. hur länge hade ni kramp / håll i sidan ?
    Inte alls!
  • vänat
    FMEmbla skrev 2010-05-13 22:22:41 följande:
    Jamen svart är ju superbra! (Jag ska ta på mig vitt när jag ska till vc. ) Ok, med andra ord ska man lyssna noga på vad de säger om vilken tid det är på mitt sjukhus, för jag vill ju inte först VÄNTA och se om mitt sjukhus klarar tiden och SEN söka mig vidare. Det måste man väl kunna göra på direkten. (Sorry, jag vet att jag är lite trög och att jag ältar det här med VG och FVV, men jag måste ha koll. *kontrollfreak*)
    Du bara kolla med ditt sjukhus på en gång remissenkommit in om de klara av att hålla opertionern inom de så kallde vårdgartin annras ber att att få remissen skickad til annt sjukhus som klara av vårdgartin eller välje valfriheten i vården och de kan du som sagt göra så fort din remiss kommit till sjukhuset och är registard du behöver allas inteväntaför att se om de klara av  de först de förlorta du ju bara tid på.
  • vänat
    litenkisse skrev 2010-05-13 22:32:51 följande:
    Ni med titthål, hur länge hade ni kvar agrafferna? Till mig sa de 17/5, då har det gått tretton dagar. Nu tycker jag dock att det kliar nåt förfärligt runt dem + att det blivit rött runt "hålen" på ett par av dem. Själva såren är ju helt läkta och fina. Tror ni jag kan ringa Vc imorgon och få bort dem? Det har ju ändå gått tio dagar då.
    Att de klira kan vara antingen at de håller på att läka men även evtuellt överkänslighet.
  • vänat
    Tack vänat, det var så här jag undrade precis. Man måste alltså inte vänta med att begära vårdgaranti till man sett att sitt eget landsting INTE klarar vårdtiden.

Nej det behöver du inte! men du kan ju siom sagt var kolla med sjukhsue när din remiss kommit fram och höra efter hur de ser ut men vänte tiderna säger dom då at de har långa vänta tider att deexvis är mer än 90 dagar til bedömningen eller mer än 90 dagar till operation så begär direkt att få de genom vårdgartin.

Finns inget anledning att t vänta mer än att de dra ut på tiden för dig.
  • vänat
    Zodic skrev 2010-05-14 17:59:09 följande:
    men det är ju konstigt att dumpa av en macka sådär?hur tycker du vitt bröd funkar?en sak kan jag ju iaf säga o det är att inte äta 7-11s sockerfria jordgubbsmjukglass, så fruktansvärt äcklig, smakade frusen näringsersättning haha.men nu i början, vad kan ni rekommendera som man kan äta (snarare dricka) på stan? är det ok med tex drickyoghurt? jag är väldigt oinsatt i såna produkter.
    man kan dumpa på allt!! Men ofta beror de du antingen på att man haft för bråttom inte tuggat ordentlig ätigt för snabbt eller att de gått för långt mellan måltiderna.

Sen fins de andra som aldrig dumpar på nått exvis jag jo en gång på vanligt vatten för jag de för bråttom
  • vänat
    Elwi skrev 2010-05-14 21:09:52 följande:
    Hej, stämmer det att dom sänkt BMI till 35 för att få en GBP op?Har en väninna som inte har någon sjukdom i bakgrunden men har fått tid fö rGBP op nu i sommar. Hennes BMI är under 38.Mitt BMI är 36,1 och hoppas på att få en remiss... ska till doktorn 1a juni!
    Vissa sjukhus har sänkt sin BMi till 35 andra sjukhus har höjt sin BMI gräns till 40. Ytterligare någon har BMI 35 och följdsjukdommar osv
  • vänat
    lyckligjanuari skrev 2010-05-14 21:14:58 följande:
    Jag mår bra lite trött lite öm tar alvedon fortfarande men kan nog sluta med det imorgon. Jag förstår inte varför det är såna skillnader i vad som rekommenderas efter operation när det är samma operation vi genomgått flyt fyra veckor känns inte kul även om det finns goda sopor
    varför de rekommendera olika lång flyt period eller vanlig mat drirekt efter opartion beror på att de valt att tro på olika stidier om vad som är bäst för kroppen bäst ur vikt minsknings synpunkt etc. De är de svar jag fått då jag frågat de olika sjukhsuen hur de komer sig att man ger så oliak råd vid samma typ av operation.
  • vänat
    Tinzi skrev 2010-05-14 22:43:02 följande:
    gaaah, hittar inte den gamla tråden...
    Vad ska du med gamaltråden till?
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)