• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • littlemisstrouble
    Lalalong skrev 2011-01-25 10:43:57 följande:
    Vilken tur att man har den här tråden.. Nu blev jag påmind om att jag måste ringa barnmorskemottagningen och få tid för preventivmedelsrådgivning. Men jag är rätt säker på att jag vill ha P-plåster. 
    P-piller glömmer jag ta (konstigt nog eftersom jag har andra mediciner jag tar regelbundet... men jag glömmer). Spiral är jag livrädd för att sätta in (plus att 3 personer i min närhet blivit gravida dom senaste 2-3 åren under tiden dom haft spiral. Vet att det inte är vanligt och att det är en slump att det hänt just mina vänner/släktingar. Men det gör ju ändå att jag inte riktigt ser det som säkert). P-stav... ja, samma där. Livrädd för att sätta in den!
    Men en kompis till mig har p-plåster och är jättenöjd! Så det vill jag ha  
    men du, pstav går ju på en sekund att sätta in. ser ut ungefär som den där "pistolen" man har till att sätta i nytt örhänge. dom trycker till på knappen sen är det klartt. lite krångligare att ta ut den men inget av sakerna gör speciellt ont.
    Planering är a och o......
  • Lalalong
    littlemisstrouble skrev 2011-01-25 11:34:11 följande:
    men du, pstav går ju på en sekund att sätta in. ser ut ungefär som den där "pistolen" man har till att sätta i nytt örhänge. dom trycker till på knappen sen är det klartt. lite krångligare att ta ut den men inget av sakerna gör speciellt ont.
    Hehe, finns en anledning till att jag inte har hål i öronen heller
    Jag var med en kompis en gång som skulle sätta in sin... hon fick ont! Är det nåt jag är rädd för så är det smärta. Skittramsigt, jag vet.. Men icke desto mindre sant. Så P-plåster är verkligen en grej för mig känner jag  
    Klara 060504, Alva 100117
  • Mli79
    sweety88 skrev 2011-01-25 11:41:58 följande:
    På tal om prevetid medel tycker jag p-soruta är bra :) I
    Jag håller helt med, bäst av allt jag har testat. Gör oftast inte ont att få, och jag slipper mens totalt.
  • sweety88
    Mli79 skrev 2011-01-25 11:44:07 följande:
    Jag håller helt med, bäst av allt jag har testat. Gör oftast inte ont att få, och jag slipper mens totalt.
    Samma här, helt underbart. INGA biverkningar, jag fick inte änns alla dessa mellanblödningar som jag fått med nästan allt annat.
  • sweety88
    littlemisstrouble skrev 2011-01-25 11:59:20 följande:
    men psprutans effekt kan ju sitta i jättelänge efteråt inte sant?
    Ja, det kan den. Men inte för alla och man får ha det i åttanken om man ska skaffa barn att börja i tid att sluta Glad
  • BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Hej! Behöver lite råd/vägledning!

Min operation ska enligt vårdgarantin ske om tre veckor, alltså i mitten av februari. Ringde till mottagningen, där de sa att ingen tid alls fanns i februari. Alltså håller de inte vårdgarantin, varav jag blir uppmanad att ringa verksamhetschefen på kirurgkliniken. Sagt och gjort...

Ringer och får prata med en gubbe som inte VILLE göra något. Han vägrade hjälpa mig att åberopa vårdgarantin, eftersom han personligen inte tyckte att den rättigheten var bra. Han förstod att jag enligt lag har denna rätten, men han vägrade ändå. Han började dra upp cancerpatienter, att jag ska vara glad över att ens bli opad, att JAG INTE VILL bli opad någon annanstans. Att vi "ÖVERVIKTIGA som ska vara så pålästa tydligen inte vet någonting", eftersom han ansåg att alla andra sjukhus var sämre än hans och jag därför inte vill opas någon annanstans. JÄVLA PUCKO! Skrikandes Han var spydig, elak och vägrade hjälpa mig!

Vad ska jag göra?

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)