• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Lalalong
    cattis1234 skrev 2011-01-24 20:50:57 följande:
    Tack!!
    Skönt att slippa descutan och skönt att få ha balsam i håret, annars hade jag haft "swinto" på huvudet.
    Var det kassa bredbandet trådlöst? Funderar bara på om jag ska ha sladd med (allt ska ju bäras på, lång väg)

Skrattande
    Ja, det var trådlöst. Fast egentligen vet jag inte om jag lyckades hitta sjukhusets nät. för det var inte så tydligt. Jag kanske försökte surfa på grannarnas  
    Men det som fanns var i alla fall trådlöst, så inga sladdar ska behövas  
    Klara 060504, Alva 100117
  • malina 87
    ekman74 skrev 2011-01-24 20:38:09 följande:

Jag opererades på Sophiahemmet i Sthlm och jag tycker det går riktigt bra, det konstigaste är ju att man inte känner sig så hungrig och så blir man mätt på så lite mat. Jag bor i Örebro län men gick genom vårdgarantin så därför fick jag åka till Sthlm och göra op.

hur funkar det där med vårdgarantin? jag bor i västmanlandslän, vet inte o de har sammarbete med något annat län.
  • PetraD
    erajka skrev 2011-01-24 19:53:28 följande:
    ja har gjort det tror jag =) tidigare idag....
    kan inte se den... vart ska den komma (ej säker vart jag kanske ska leta mer)??
  • MizzPiggy

hej allihopa!, jag bara undrar, har ni tips på vilka sjukhus som har kjort kötid? och som har sammarbete med kronobergs län? ja tänkte om jag blir godkänd( när än de blir att jag får träffa kirurg för bedömning???) så vill jag ju skynda på s¨å mkt som möjligt, antar att jag inte kan skynda på väntan på bedömning?(har åberopat VG)
    ursäkta min kassa stavning , skriver på laptopen i mörkret! kram på er!

• Maddisen80
    MizzPiggy skrev 2011-01-24 21:00:47 följande:
    hej allihopa!, jag bara undrar, har ni tips på vilka sjukhus som har kjort kötid? och som har sammarbete med kronobergs län? ja tänkte om jag blir godkänd( när än de blir att jag får träffa kirurg för bedömning???) så vill jag ju skynda på s¨å mkt som möjligt, antar att jag inte kan skynda på väntan på bedömning?(har åberopat VG)
    ursäkta min kassa stavning , skriver på laptopen i mörkret! kram på er!
    jag vet inte om sundsvall sjukhus har samarbete med kronobergslän men jag har hört att sundsvall har kkort kötid
  • kurilill
    Hera78 skrev 2011-01-24 10:06:56 följande:
    Hur står ni som flyter ut med smaken i munnen?!?

Jag gick tidigare på Cambridge i 8 veckor och hade inte alls de problemen jag har nu. Det smakar ju jätteilla i munnen och det enda som hjälper är att borsta tänderna. Tog faktiskt ett tuggummi igår för att bli av med smaken annars skulle jag inte stå ut i en vecka till. Är det okej att tugga tuggummi säg en gång om dagen?

Vad 17 är det som smakar så illa?!? *urk*

Kolhydrater är hjärnans bränsle och när du inte äter tillräckligt av dom måste levern producera ketonkroppar. Det finns tre sorters ketonkroppar och en av dom är aceton och det är det som luktar så illa. Det är bara att prova sig fram med tuggummi, blir du jättesugen på mat och yr så har du brutit ketosen och det är bara att låta bli tuggummi i fortsättningen :) För mig är det tvärtom, med Cambridgekuren komme rjag snabbt in i ketos och stinker, men inte med Modifast..

• PetraD
    kurilill skrev 2011-01-24 21:03:28 följande:

Kolhydrater är hjärnans bränsle och när du inte äter tillräckligt av dom måste levern producera ketonkroppar. Det finns tre sorters ketonkroppar och en av dom är aceton och det är det som luktar så illa. Det är bara att prova sig fram med tuggummi, blir du jättesugen på mat och yr så har du brutit ketosen och det är bara att låta bli tuggummi i fortsättningen :) För mig är det tvärtom, med Cambridgekuren komme rjag snabbt in i ketos och stinker, men inte med Modifast..

för de som luktar illa ur munnen eller känner dålig smak; prova mintpastiller från cambridge
  • mrs Vilja
    kurilill skrev 2011-01-24 21:03:28 följande:

JAg frågade ssk på Calanderska om just detta med tuggummi och läkerol. Det var helt ok enligt henne att bruka detta. Hon menade på att den lilla kcal mängden gör varken från eller till (man kanske inte ska hälla i sig läkerol men ni fattar nog). Så det gör jag.
  • PaolaCastro

Jag måste bara få skriva av mig. Ska förklara min situation. Det är nämligen så här att föraa året i mars gick jag till vårdcentralen för att få en remiss till obesitasmotagningen i göteborg.
    blev inget med remissen och skickades tillbaka för läkaren i min stad hade gjort fel..Han skicka en till och den tog dom imot juli förra året. de skicka en lapp till denna jäkla läkaren att de villa ha en komplettering med värden osv. och de fixa vi..men läkar jäkeln har ännu än inte skickat den och varje gång jag ringde till göteborg sa de att de inte hade fått kompletteringen och när jag ringde läkaren så sa han alltid..-Jo! jag har skickat den..jag skicka den idag eller så kommer han med annan ursäkt. nu ska jag dit på torsdag och prata med honom och jag är rasande för min vårdgaranti och remiss har skickats tillbaka BARA för att dennna jäkla läkare inte kunnde sköta sitt jobb. och nu har jag ingen remmis el tid till obesitasmotagningen för att prata om gastric baypass..tack vare läkaren. vet inte hur jag ska konfrontera honom..är så arg. har någon av er varit med om detta...

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)