Cilla71a skrev 2010-06-07 19:31:51 följande:
Hej allihopa,
Grattis till era OP, viktnedgångar, bedömningar osv. 

Ang. vårdgarantin:
Har varit i kontakt med Landskrona både via telefon & via mail ett flertal ggr nu & de säger samma sak hela tiden, de kan inte hålla VG någonstans i landet. Jag undrade hur det skulle gå nu den 1/7 när det ska bli lag med VG men det visste han inte ngt om. Han sa att vi som ringde visste oftast mer än de som sitter & svarai tfn på Kir. Bra va? ... NOT!!
Förslaget jag fick när jag ringde var att ta kontakt med de 4 sjukhus som Region Skåne har avtal med & höra hur lång väntetid de har & isf fixa bet.förbindelse men å andra sidan kunde han inte säga ngt alls om hur jag låg till i den nuvarande kön, de avverkar ff 2008-2009 patienter.
Kan tillägga att jag åberopade VG den 8/2 i år & har inte hört ett pip från dem än.
www.skane.se/templates/Page.aspx?id=306329
Så det verkar som man får vänta de 24 månaderna... allting är politiskt styrt & frågan är om politikerna gör så mkt åt detta nu innan valet? Tror tyvärr inte det.
Det var samma sak när jag pratade med dem i januari. Men då hade de skickat vidare alla sina 2009 patienter till Aleris. I vilket fall så ringde jag Ersta och kollade med tider, och bad sedan Landskrona att skicka remiss + betalningsförbindelse dit. Det momentet har inget egentligen med vårdgarantin att göra, då väljer man det fria vårdvalet. 
Mitt tips är att du hör med Ersta och de andra sjukhusen Skåne har avtal med, jag kan nästan garantera att du får det fortare än 24 månader då.