• Mli79

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

vänat skrev 2010-05-21 20:45:16 följande:
    Men som sagt de har andra lansting också för de som tappat mycket i vikt i alla fall västerbotten!! Så jag kan ju inte på stå att skå är unik då de gäller de.
    Jag har aldrig påstått att Skåne är annorlunda än andra landsting.  Alltså: I Skåne ingår man i två olika urvalsgrupper; en vanlig och en för fd överviktiga.
  • Mli79
    MissMissie skrev 2010-05-22 10:35:56 följande:
    Ja tur att jag inte hade besök eller nåt. :) Bra att veta att man inte tål det!
    Skrev ett inlägg som verkade försvinna, om det bara är jag som är blind så kan ni bortse från att det blir dubbelt..
    Jag är väldigt rädd att jag ska dumpa när jag kör bil eller är ensam med barnen. När man dumpar kommer det direkt då? Efter OP är min mamma nere ett par dagar, då kanske man kan testa allt flytande så man vet vad man tål senare?
  • Mli79
    Mli79 skrev 2010-05-21 10:43:37 följande:
    Jag trodde också det, men här i Skåne har de andra kriterier för dem som har tappat många kg på egen hand eller via OP. Bättre kriterier, jag är så nöjd
    Mli79 skrev 2010-05-21 17:27:24 följande:
    Jag menade inte att Skåne är bättre än något annat län, det jag skrev var att de hade lite andra kriterier för de som har tappat mkt i vikt.
    Mli79 skrev 2010-05-21 21:27:23 följande:
    Jag har aldrig påstått att Skåne är annorlunda än andra landsting.  Alltså: I Skåne ingår man i två olika urvalsgrupper; en vanlig och en för fd överviktiga.
    Jag har aldrig nämnt att Skåne är annorlunda än andra landsting. Jag bara skrivit att i Skåne finns det två urvalsgrupper, en för fd överviktiga och en för övriga. Jag kan se att du kan ha misstolkat mig, speciellt nu när man läser citaten utan sitt sammanhang.
  • Mli79
    vänat skrev 2010-05-23 20:52:50 följande:
    Eller missförstår hon de låter som hon tror att enbart skåne har två olkia urvals grupper vilket dom som sagt var inte är ensma om och där med inte unik! Men ändå forsätter hin skriva att skåna att lite mer generösa regeler vilket är bul skit!! ta reda på fakat inna man uta talar sig
    Nu börjar jag bli mäkta irriterad. Läs vad jag skriver! Nu försöker jag förtydliga en sista gång, förstår du inte vad jag menar så får någon annan förklara. Börjar bli tröttsamt.
    Jag vet att i Skåne har man olika regler för bukplastik. Om man har gått ned i vikt så har man tex mindre BMIkrav. INOM Skåne. Jag har aldrig påstått att ni inte har det i andra delar av landet, det har jag ingen aning om. Men i Skåne är det så. Punkt.
  • Mli79

Jag är lite smått orolig för att jag inte kommer att kunna vara med på den möhippan jag arrangerar nu. De enda datumen som funkade för den blivande bruden var 10 resp 17 dagar efter min OP. För att ens komma till henne och hennes möhippa måste jag resa nästan 90 mil enkel resa, och sen en heldag med festligheter och sen hem igen dagen efter.. Hade ni orkat det drygt två veckor efter en OP? Jag vill ju vara med eftersom det är min bästa vän och vi har hängt ihop sedan barndomen, och jag är dessutom tärna. Men samtidigt så är jag rädd om min hälsa och vill inte riskera att må dåligt när jag har barn, gård och skola (och man.. att ta hand om när jag kommer hem.

• Mli79
    malme73 skrev 2010-05-24 11:30:25 följande:
    Jag har precis flyttat min remiss till Ersta, det kändes som det bästa valet för mig. Beräknas komma på bedömningsmöte inom 6 mån och blir jag godkänd så op 3 mån efter och det är något som känns bra. Så om ett par dagar ligger min remiss hos Ersta...
    Jag tycker att du verkar ha gjort ett bra val. Ersta brukar lägga på lite extra tid på sin beräkning, så jag håller tummarna för att går fortare. När jag skickade dit remissen fick jag beskedet att det skulle ta 3+3 månader, och det tog 3,5 månader sammanlagt.
  • Mli79
    MissHellen skrev 2010-05-24 11:10:37 följande:
    På Onsdag ska jag på bedömingsmöte, sjukt nervös!  Vill bara få de gjort..
    Vart var det du skulle på bedömning? Det kommer säkert att gå bra, jag förstår dock att du är nervös, det var jag också. Mycket mer nervös för det än för min OP nästa vecka.
  • Mli79
    malme73 skrev 2010-05-24 13:24:04 följande:
    Jag tyckte det va bästa alternativet att välja Ersta. Visst är du också här nere från skåne? Hur gjorde du när du skulle dit på bedömnings mötet? Alltså resan? Har det gått så fort att det e din tur nästa vecka?
    Jepp, från Skurup. Jag flög upp t/r över dagen bara. Så smidigt att bo nära Sturup och dessutom ha studentrabatt Från det att Ersta fick min remiss så har det fram tills nästa vecka tagit 3,5 månad. Så här har det gått snabbt!
  • Mli79
    malme73 skrev 2010-05-24 18:05:05 följande:
    Flög du till Arlanda då? Och hur tog du dig vidare sen? Va det svårt o hitta? Många frågor men gillar när jag har någon så när koll på saker. Och tack för att du hjälper mig med dessa frågor. Bara ett stenkast härifrån som du bor :))
    Jag flög till Arlanda, tog expresståget till centralen. Jag är ju född i Sthlm och har bott där i 20 år så för mig är det ju lätt att hitta Smidigast är ändå att flyga till Bromma och ta flygbussen därifrån till centralen. Från kan man antingen gå, ta taxi, buss eller tunnelbana. Om jag inte har fel för mig så är det bara två stationer med t-banan till Slussen och därifrån går man till Ersta på 5 minuter. Det är inte särskilt svårt att hitta, det är ju inte mitt inne i stan.
    Vart bor du om du bor så nära?
  • Mli79

Jag har ju släkten kvar i sthlm, men jag flyger ändå ner till Skåne direkt när jag blir utskriven. Jag hade nog rekommenderat Bromma eftersom det är närmare med flygbuss. Eller så tar man Arlanda och expresståget, men det är dyrare. Men ack så bekvämt   Tar man tåget från Malmö - Sthlm så förlorar man tidsmässigt någon timma eller två, men då hamnar man direkt på centralen. Jag ser fram emot att åka upp dit på tisdag, ta en massa prover och prata med narkosläkaren och sedan hitta på nåt kul på kvällen med min lillebror! Sthlm är ju jättefint, men bara ett par dagar i taget..

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)