• PetraD

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

mrs Vilja skrev 2011-01-22 22:06:04 följande:
    Var kommer du ifrån och var bor du nu?

Ja, var bor ni alla egentligen? Vem är ni?? Förvånad Vet en hel del om era tankar kring, under och efter op, men inget mer...
    Själv bor jag en liten by i mitten av Skåne, har en man och två barn (4½ och 1½). Jobbar som lärare på en högstadieskola och ja... vad ska jag mer berätta? Jag är ganlen i ... och - när jag skriver (vilket ni säkert redan märkt).
    jag bor i ett litet samhälle i småland (norra delen/småländska höglandet...)
    jobbar som personlig assistent & lite extra som behandlingsassistent
  • PetraD
    kurilill skrev 2011-01-23 00:12:27 följande:
    Jag har flyttat från en liten stad i Södermanland till Västkusten. Jag hade ju egentligen tänkt vara helt anonym, men om någon vill adda på Facebook heter jag Madelene Dahlström, har ett foto på mig och min son som presentationsbild :) Bara ni respekterar att jag inte tänker skriva något om operationen publikt..
    blir gärna vän med dig där.. (med resten av gänget också) Petra Deliu

jag vill inte heller skriva något om open publikt...
  • PetraD
    kurilill skrev 2011-01-23 00:12:27 följande:
    Jag har flyttat från en liten stad i Södermanland till Västkusten. Jag hade ju egentligen tänkt vara helt anonym, men om någon vill adda på Facebook heter jag Madelene Dahlström, har ett foto på mig och min son som presentationsbild :) Bara ni respekterar att jag inte tänker skriva något om operationen publikt..
    skickade en förfrågan, hoppas kommer till rätt person bara
  • PetraD
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-30 15:20:17 följande:

Nu är jag hemma. Jag fick träffa den doktor som assisterade vid min GBP-operation, och som var med då dom upptäckte mitt gigantiska magsår. En mycket symastisk ”äldre” överläkare i kirurgi.

Dom hade inte hittat något vid gastroskopin, och vid en snabb titt inte heller vid datortomografin, men min doktor ska titta noga på plåtarna i veckan. Allehanda prover är bra, så trots ihärdiga kräkningar så lider jag inte av någon brist på några näringsämnen, som vi opererade lätt kan göra.

Då medicinen mot illamående, som dom ger till svårt cancersjuka patienter som får cellgifter har givit god effekt så såg han det inte som någon fara att jag åkte hem idag, men att jag måste återkomma så fort jag inte får behålla något (får inte kräkas mer än 1 gång/dygn).

Om inte antikräkmedicinen fungerar så måste dom gå in med kirurgi för att se hur det står till i magen på mig, men att det är ju såklart den sista utvägen, då man inte opererar i onödan.

Jag har fullt förtroende för den här läkaren, och då han säger att jag kan åka hem om det känns bra för mig, så gör jag det, för hur det än är så heter det ju ”borta bra men hemma bäst”.

håller tummarna för att det går åt rätt håll nu då
  • PetraD
    Zack o Tuvas mamma skrev 2011-01-30 21:58:31 följande:
    Har följt tråden en tid tillbaka men inte gjort något inlägg förrut... Men nu ligger jag här i sängen och kan inte somna. I morgon är det min tur... Ska vara på Ersta 7:30 och blir op:ad som nr.2 är supernervös över att inte vakna upp igen. Har två små barn som behöver sin mamma. Pratade med narkosläkaren i fredags om det här och hon lugnade mig. Men nu har jag en stor klump i magen och kan inte somna. Allt är packat, testamente skrivet (är inte gift) och ett brev till barnen (ifall att) är skrivet...
    det kommer gå bra
    lycka till
  • PetraD
    METAMORPHOSIS skrev 2011-02-10 00:22:00 följande:

*Vinkar från Ersta*

Jag är i vanlig ordning hög som ett höghus när jag är här… *Fnissar*

Min mat transporteras till min nya lilla magsäck, precis som den ska, men sedan åker den iväg igen, till min gamla, bortkopplade magsäck, som inte fyller någon funktion. Dom har aldrig varit med om något liknande, dom har alltså aldrig stött på problemet, så dom vet inte vad dom ska göra riktigt. Min doktor har kontaktat andra ledande kirurger inom GBP-operationer, så att han kan få hjälp med vad dom ska göra. Han tycker att det är spännande och en utmaning .

Jag blir kvar här i minst en vecka, kanske två…

"kul" att få höra ifrån dig. skulle vara bättre nyheter förstås, men skönt att veta att något görs nu eller försöks iallafall
    Hoppas verkligen att det går bra för dig
  • PetraD
    Evfi80 skrev 2011-01-31 13:38:29 följande:
    Ni som väntar och har gjort GBP op hur lång tid tog det från info mötet till att ni vart op?Är det olika lång tid för dom olika sjukhusen?
    jag fick min remiss skickad mitten av oktober 09, sen var jag på info 14/1 10 och sen fick jag min op 2/2 10
  • PetraD
    V P E skrev 2011-01-31 22:36:20 följande:
    Hej!

Vet nån vad som är ett lagom energiintag ett halvår efter op?

efter ett halvår vet jag inte

men fick veta av min dietist när var knappt ett år sen jag gjort min att för en stadig viktnedgång var det lagom/vanligt med ca 110-1400kcal. fast då sa hon inte att det gällde efter ett år; hon nämnde för gbp-opade

• PetraD
    RadarQueen skrev 2011-02-07 13:30:52 följande:
    Till mig sa de att man träffar plastiickirurgen 1,5 år efter och då måste man ha 2 cm häng och ett bmi under 30.
    Men sånt varierar tror jag tyvärr.
    här är två år efter, viktstabil ett halvår och 5cm häng..
  • PetraD
    Tinzi skrev 2011-02-07 14:16:35 följande:
    yepp...läskigt. Gissar på det iaf. Har pratat m. dietisten på carlanderska om detta, hon sa det var normalt...alla är olika. Jag skall jämför m. hur mkt jag åt innan och det var nog 5 ggr mer iaf.
    jag gjorde min op för drygt ett år sen och ska få i mig ca 3dl 
  • PetraD
    1975 skrev 2011-02-08 17:13:20 följande:
    Jenny:: min mage morrar och kurrar och bubblar jätte högt åxå efter maten. Skit irriterande!! Finns inget att göra åt vad jag vet!!
    min mage gör lätt det om jag äter lite för mycket
  • PetraD
    METAMORPHOSIS skrev 2011-02-11 09:32:18 följande:
    På måndag ska dom koppla om mina tarmar, samt förlänga dom/den på ngt vis. Är så sabla nervös, men det går nog bra.

Det är sjukt tråkigt att ligga på sjukhus, dagarna går så långsamt... Tur att det finns en del guldkorn här på sjukhuset att prata med .
    klart det kommer gå bra
    vi är mååånga här inne som kommer tänka massor på dig
  • PetraD
    Linda2012 skrev 2011-03-12 10:46:07 följande:
    Hej jag är 28 år och har en son på 10 månader.Jag har funderingar på en gastric bypass.Har varit positiv till sädana operationer enda tills min mamma skrämde upp mig och sa -tänk om det blir komplikationer om det inte går bra m,m jag tycker inte du ska göra en operation m,m Jag har varit i kontakt med hc där jag bor .just nu har jag inte rätt till op eftersom jag har bmi 38 och de kräver bmi på 40.  Jag har enda sedan högstadiet haft övervikt men det har stadigt ökat med åren. En hel del jojo bantning har det blivit. Viktväktarna,allevo,dietist m,m Är det någon som kan peppa mig att att våga göra detta. Vilka risker finns? Såg såklart på kalla faktas program om misslyckade op och blev ännu oroligare(dumt av mig) . någon som gjort op misslyckad/lyckad?
    Jag är 168cm 113kg. Vill verkligen gå ner mår dåligt över min vikt varje dag. Vill inte gå på badhus m,m älskar att promenera går ca 1-2 tim per dag. Men jag vill kunna/orkar busa med min son,gå på badhus utan att skämmas,må bra. 

Mycket irreterad över läkarens svar också
    Min fråga -men hur ska jag göra då om jag inte uppfyller kraven men mår dåligt av min vikt
    Läkarens svar - Ja du kan ju försöka gå upp i vikt till bmi 40 eller så skriver jag ut Xenikal och du provar med det.
    Kändes som han inte tog mig på allvar,sa flera gånger också men jag skriver ut xenikal också försöker du äta mindre(ungefär som att jag inte försökt). Kände mig grymt förnedrad av denna läkare.
    finns en ny tråd....
    men ville bara säga det att enligt den vikt och läng du skrivit att du har så får jag ditt bmi till 40,3
    visst finns det risker med en op, men tror det är mer risker med att vara kraftigt överviktig/fet..

lycka till
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)