• Zodic

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

flashieangel skrev 2010-08-12 18:11:18 följande:
    Hjälp, jag får panik...vet inte vad jag ska äta... Opades i måndags o tycker de gör ont varje gång jag äter...
    hur snabbt äter du då? 2dl kan ju gärna ta 20 minuter.
  • Zodic
    Adalel skrev 2010-08-12 21:18:47 följande:
    Idag har jag fått min betalningsremiss och ringde Sophiahemmet för ett första möte. Jag fick tid redan 23/9 så nu börjar det närma sig:)
    Hon jag pratade med sa att det är individuellt hur mkt man ska gå ner innan op, jag trodde alla var tvungna att flyta i 2 veckor.

Ni som opat er på Sophiahemmet hur mkt behövde ni gå ner innan och hur mkt BMI hade ni? 
    hade bmi på 42 och skulle gå ner 5g tror jag.
  • Zodic
    flashieangel skrev 2010-08-13 21:06:36 följande:
    Jag skriver åter igen... Är inte så många som skriver om smärtor här, jag opades i måndags.

* Jag känner mig oerhört uppblåst fortfarande i magen, hur länge har ni gjort det?

* Jag har fruktansvärt ont "uppe" i magen och ut mot ryggen, varje morgon gör det så fruktansvärt ont att jag ligger o gråter i sängen, sen gör det lite ont varje gång jag äter, och jag tar verkligen tid på mig att äta. Det är som en sugande värk, svårt att förklara, men det känns oerhört jobbigt... Idag har jag bara suttit o gråtit o nästan ångrat open pga att jag mår så dåligt o har ont så här... Det är nästan så att jag drar mig för att äta för att det gör ont då...

* Har alla ni fått det här proteinpulvret som man ska ha i sig en deciliter av per dag? Är det jättefarligt att inte äta det? Försökte igår och jag höll verkligen på att kräkas, det blev sååå konstig konsistens på yoghurten...

Supertacksam för svar...
    Men den där smärtan låter inte normalt, det borde iaf gå över av värktabletter.. har du pratat med sjukhuset??
    Jag hade absolut inte så ont, mer som håll då och då.

Jag åt inget proteinpulver, började med vanli mat efter en vecka och en vecka utan vettig protein dör man ju inte av. Var inget snack om proteinpulver på mitt sjukhus.

• Zodic
    Mli79 skrev 2010-08-14 13:07:47 följande:
    Diskussionen handlade ju om privata vårdgivare som tjänar pengar på att operera personer som egentligen har ett för lågt BMI. Ersta är en privat instans och därför berättade jag hur de gör där, och jag vet med säkerhet att de inte drar av några kg. Med det menar jag inte att de fifflar, det var bara min reflektion.
    På min ena bedömning var det så för mig också, vägdes med allt och den vikten räknade dom ut mitt bmi på. Tror absolut det är lite ful-räkning där inräknat för att det ska framstå bättre.
  • Zodic
    V P E skrev 2010-08-16 21:27:49 följande:
    En annan undran: i och med operationen minskar ju närinsgupptaget... Ungefär hur mycket mindre av intagna kalorier tar man till sig, motför innan?
    Det är förstås individuellt, men har nån hört några ungefärliga siffror?
    Enligt min mamma som är läkare så vet man inte det! Det samma gäller läkemedel tex.
  • Zodic
    V P E skrev 2010-08-16 23:04:50 följande:
    Aha, se där! Man vet ATT näringsupptaget minskar, men inte i vilken mån...

Jaja, man lär ju märka hur mkt/lite käk man behöver...
    Jo men precis, det var det jag menade alltså :)
  • Zodic
    GreatMaffian skrev 2010-08-17 18:23:35 följande:
    Tack alla, det ska bli spännande =) jag ser verkligen framemot att tappa en massa kg nu här i början.. Hur mycket tappade ni de första månaderna?

MVH//  GreatMaffian 
    du kan läsa min viktresa på http://magenochjag.blogspot.com/
    efter opn har jag gått ner lite mer än 20kg. o det har gått 14 veckor, har dock stått helt still i 3 veckor nu :(

ska man bara vänta ut platån eller?  vad gör ni andra?
  • Zodic
    Adalel skrev 2010-08-18 11:21:40 följande:
    Hur lång tid har det tagit för dig? Hur kommer det sig att inte alla rasar i vikt?
    det finns de som knappt går ner alls, operationen är ingen garanti det var läkaren noga med att påpeka innan.
    Fragile Angel skrev 2010-08-18 11:23:27 följande:
    Jag är också på en platå, har stått still i snart tre veckor, väldigt frustrerande...
     visst är det!! jag blir så nojig att det har stannat av. men jag måste äta oftare, som tur är har jobbet börjat och nu ska väl rutinerna börja infinna sig :) ser väldigt mycket fram emot att börja träna också!
  • Zodic
    Natalejjis skrev 2010-08-18 23:37:36 följande:
    vänat - Kirurgerna säger att det kvittar. De verkar anse att man kan uppnå samma viktminskning som GBP. Skillnaden är att GBP finns mer forskning på och verkar ha färre "vikt-misslyckanden"...

Ja, det känna helt klart klurigt.

Det som talar för Sleeve är givetvis operationens utförande, att den inte är lika omfattande och att det endast krävs att man äter extra av vitamin B12.
    vad har du för bmi då? det brukar ju vara rätt avgörande som jag uppfattat sleeve, det lämpar sig mest för de som inte har så mycket övervikt.

Personligen skulle jag välja GBP av det som jag läst på viktop. Knepigt tycker jag att du inte bestämt dig redan, alltså att dom inte vill att det ska vara bestämt när det är så nära inpå. 

Bara en fråga, får man alla viktiga ensymer osv som kommer från magsäcken när man kapar den?  
  • Zodic
    V P E skrev 2010-08-19 20:27:19 följande:
    Jag antar att frågan ställts förut, säkert många gånger, men... jag frågar ändå:

När börjar Det Stora Viktraset?

I och för sig har jag ingen panik, men det är ganska märkligt att det inte syns på vågen varenda dag, att man lever på 1000kcal intagen föda och ännu mindre med tanke på det minskade näringsupptaget.

Mellan operation och hemkomst försvann fem kilo, varav ett kommit tillbaka (det är bara bra, jag antar att det är vätska + tarminnehåll som väger, och jag är glad över att vara i bra vätskenivå)

Så... minus fyra kilo på en vecka är ju sjukt mycket. Men ändå undrar man hur det kan stå stilla nu...
    kroppen kommer i shock efter opn, en del går inte ner på några veckor efter eller så. det är helt individuellt.
    jaag skulle heller inte rekommendera att väga dig oftare än en gång iveckan högst!  :)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)