• Zodic

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Mli79 skrev 2011-01-30 16:57:46 följande:
    Nu har jag tagit mig i kragen och fixat lite jämförelsebilder. Nästa gång blir förhoppningsvis när jag når 75kg, dvs normalvikt. Inte långt kvar nu gammelsmurfen! (Och så kanske "fotorummet" är färdigrenoverat tills dess..)

Grymt!! Grattis :)

• Zodic

Har spenderat en vecka i New York och det kan jag väl säga gått allt annat än bra! :(
    Det är verkligen inte konstigt att amerikanarna är så feta för maten är galet fet (och söt! dom är väldigt noga med att märka att allt är fettfritt men socker är det ingen som tänker på), har inte tänkt på det innan på samma sätt när jag varit där men det här var första gången som opad! Jag hade mina tre värsta dumpningar och då tänkte jag ändå på vad jag åt för det mesta. Tur att min vän som var där med mig var väldigt förstående!
    Ska bli spännande att se vad vågen tycker om det här imorgon....hua

• Zodic
    frökenKAJO skrev 2011-01-30 20:07:21 följande:
    Spännande. Ska nämligen själv till NY i helgen, och det låter som jag bör ladda med lite modifast då?
    Jag brukar iofs aldrig dumpa och har kunnat äta allt möjligt i mindre mängder, så jag klarar mig nog.
    Hoppas det ser fint ut på vågen!

Mli: Vad himla fin du är, snyggt jobbat!!!!
    Ja det går säkert bra! Alltså allt handlar om vad man väljer också, jag har inte ätit på så många riktiga restauranger för där är ju maten precis som här i princip, men många snabbmatställen har inga nyttiga alternativ. Dock har dom blivit väldigt bra på att skriva ut kalorier, att folk kan välja en rätt som innehåller 1300 kalorier är ju helt otroligt!! Inte för att jag räknar kalorier men det är ju ändå ett sätt att få en uppfattning om hur nyttig en rätt egentligen är.
    Jag hade förvånansvärt inte gått upp något alls, glad överraskning :)

Hoppas du får en bra resa och att slasken försvunnit en del när du kommer, det var ett antal decimeter slask vid varje övergångsställe så vattentäta skor var ett krav! :)

• Zodic

Hur tänker ni andra kring dåliga vanor? Har ni dåliga vanor även efter opn? "unnar" ni er dåliga saker ibland?

Livet är automatiskt nyttigare för jag kan inte dricka läsk, äta större mängder mat, godis och sötsaker. Men ibland fikar jag med nån kompis och äter en hallongrotta eller jag köper 4-5 lösgodisar (vilket ofta är nästan för många, speciellt om det är choklad). Det är ju helt normalt, eller? Men ändå skäms jag på något vis, jag borde veta bättre jag har fått en chans till ett bättre liv osv.
    Men det är väl det enda jag unnar mig, jag dricker ingen alkohol tex. 

I vilken utsträckning gör ni det?

• Zodic
    1975 skrev 2011-02-04 00:28:11 följande:
    Oj oj jag dricker mkt cola zero tex. Är gravid nu så det har slinkit ner ca två delicatobollar per dag. Kan bli tre ibland, chips, smågodis och massor av chocklad. Men som sagt förutom delicatobollarna så är det ju absolut inte den mängden som det var innan op.
    mitt svar verkar ha kommit bort, svarade ju för nån timme sen :P

men det är min största rädsla, att jag ska börja frossa när jag blir gravid igen. Åt alldeles för mycket choklad under min graviditet innan opn men nu har jag ju spärrar som gör att det inte borde gå. som tur var gick jag bara upp 5 kg under graviditeten men nu när jag kommer vara normalviktig lär jag ju gå upp mer :S

• Zodic
    Sannalouise87 skrev 2011-02-08 13:30:06 följande:
    Hej!
    Inatt vaknade jag med världens ångest. Lite panikkänsla på det hela över det här med att göra en operation. Hittills har jag varit helt stensäker. Ju mer jag läst på desto mer säker har jag blivit på att jag verkligen vill göra den här operationen. Ända till inatt. Förstår inte varför jag fick en sån ångest, om jag drömt något innan eller vad. Låg länge och funderade och blev mer och mer osäker. Sen somnade jag om.
    När jag vaknade i morse kände jag fortfarande osäkerheten, samtidigt som jag kände att jag vill göra det! Jag tror att osäkerheten beror på att det är ett så stort steg att ta. Man ändrar ju verkligen hela sin livsstil. OCh det är väl där någonstans som oron börjar. Kommer jag aldrig kunna njuta av en måltid, aldrig unna mig något, aldrig ta ett glas vin osv.
    Är det någon som kännt liknande? Är det någon som ångrat sig efter en operation? Känner ni att ni trots operationen kan unna er ibland, och framförallt njuta av en måltid?!
    Jag fick panikångest precis innan jag skulle in till operationssalen, innan det kändes det bra.
    Operationen fungerar olika för alla, jag kan bara tala för mig själv. jag kan unna mig, jag kan äta det mesta, det blir ju inte sämre måltid för att jag äter en mindre portion liksom :) Dricka brukar de flesta väl kunna göra, personligen dricker jag ingen alkohol alls så jag vet inte hur jag reagerar.
    Jag hatr stött på folk som ångrat sig, som haft mycket komplikationer osv, men det är kanske 3-5 pers, medans jag träffat på hundratals nöjda liksom.
    Lycka till, det kommer gå bra ska du se :) 
  • Zodic

Idag har jag för första gången gått under 70 kilo, känns helt galet bra :D har nu gått ner lite mer än 42kg sen 10/5-10. Måste fixa bilder på det här :D

• Zodic
    Jumbopolly skrev 2011-02-11 02:48:32 följande:
    Jag blir så besviken på mig själv.
    Alla pratar om att när de är nyopade så kan de minnsann inte äta mer än 1 dl / måltid första tiden. Äter jag 1 dl mat (under lunchen och middagen) så är jag så vansinnigt hungrig när vi kommer till mellanmålen att jag skulle kunna äta hur mycket som helst till slut. Däremot om jag äter 2-3 dl mat lunch och lika mycket på middagen å så dricker lite vatten till maten då blir jag mätt ordentligt och det räcker med ett lättare mellanmål tex en knäckemacka med lite mjukost på. Dietisten på sjukhuset sa iof  att vi skulle inte backa när kroppen sa att den ville utöka portionerna för i slutändan ska vi kunna äta 1-2 potatisar lite kött och sås och lite grönsaker (1 normal liten portion) men tror inte hon menade direkt när man börjar med puré maten. Min middagstallrik har bestått av 1 normal potatis (mosad), ca 1 dl kött, lite näst intill fettfri sås, lite lingon och 3-4 brysselkol eller 1 stor broccoli bit. Mår bra, dumpar inte och känner mig inte desperat sedan efter mer mat. Fel av mig??? Blir skåpstokig annars å vill skåpsäta hela tiden för jag är så sugen och hungrig.
    Någon som vet om jag förstör alltihop eller om man faktiskt kan äta så?
    Eller kanske ska ringa dietisten och berätta o mina synder och se om de kan hjälpa mig???
    Blir knäckt...
    Nej ät det du känner är lagom! jag kunde äta mycket frånbörjan också, men kan inte äta jättemycket nu heller, opad sen maj! Du ska inte svälta dig!

• Zodic
    Mary Jo skrev 2011-02-11 08:13:16 följande:
    Vad kan det bli för kompliktioner? Nu blev ju jag nervös. Enligt dietisten behövde man inte flyta om man inte ville,bara man bantade och gick ner i vikt... Hon sa att vi fick äta gurka och tomat om tuggbehovet blev för stort så jag har tagit mig en bit gurka på kvällen 3-4 gånger om det blivit för jobbigt.
    det är viktnedgången som är det viktiga. Problemet är att säger man att det är ok att äta mat med samma kaloriintag som pulver så är det många som kommer äta mer, troligtvis omedvetet men det är svårare att dosera vanlig mat. Faktum är ju att de flestasom gör operationen har problem med uppskattning av mat! Det är inte konsistensen på maten som är det viktiga! Knäckebröd är också ett tips och morötter :)

På sophiahemmet har dom inga krav mer än en specifik viktnedgång, där får man äta som man vill så länge man går ner :)

• Zodic
    sweety88 skrev 2011-02-16 11:23:17 följande:
    Får jag fråga vad ni här inne gick ner första 3 månaderna?
    här ser du hela min viktnedgång: http://magenochjag.blogspot.com
    gick väl ner ungefär 21kg första 12 veckorna!
  • Zodic
    zookie skrev 2011-02-16 00:29:05 följande:
    okej nu mår jag så psykist dåligt av detta att jag vill seriöst skada mig själv , har inte mått så här dåligt på 7 år..jag vet itne ens om jag vill ta mig genom det, hur ska jag kunna se framåt som alla säger när allt jag ser är mörker.
    jag har försökt skriva upp delmål men jag är så låg och nere att jag inte vill göra nåt alls. jag gör vad som helst för att få detta ogjort...vad som helst.Gråter
    Varför tycker du operationen är så jobbig? :( Har du mycket komplikationer, är det inte som du förväntat dig? 
    Du har ju inte varit opad så länge, du ska nog se att det blir mycket bättre snart :) 
  • Zodic
    sweety88 skrev 2011-02-16 12:01:27 följande:
    Wow, jätte fin viktminskning ju!! Hoppas jag oxå går ner så pass bra, har ungefär samma startvikt som du hade Glad Motionerade du något speciellt?
    ja den känns väldigt jämn o bra när jag ser tillbaka på den :) men när man är mitt upåpe i det, vilket jag ju fortfarande är iof, så ser man det inte på samma sätt, de gånger vågen visat en viktökning eller står stilla tänker jag direkt att jag gjort något väldigt fel. Men det är ju sånt som händer, det fortsätter ju stabilt neråt.

Jag har motionerat oförskämt lite, skaffade ett gymkort i november, men sen jobbade jag alla dagar i december och varit bortrest en hel del i år så jag har lagt det lite på hyllan, underbara undanflykter :P skulle tagit tag i det denna veckan så går man och blir jättesjuk :(

Ni som nått målvikten, hur var sista viktnedgången?? Jag väger 68 nu, nästan precis bmi 25 :D vet inte vart jag vill men kanske till 60kg. det är en vikt som i mitt huvud är helt orealistisk att föreställa sig så vet inte riktigt eftersom jag aldrig varit normalviktig. Men ska jag tänka på det redan nu eller vänta tills jag är där, och försöka jämna ut det då? Det lär ju inte sluta upp direkt bara för att jag bestämt det..
  • Zodic
    Maddisen80 skrev 2011-02-16 18:39:54 följande:
    Jag önskar att jag ska bli beviljad operation ,jag hade varit överlycklig om jag hade fått det men nu vill ingen läkare skicka remiss för de sa att jag ska vara överviktig i 5 år
    det har jag aldrig hört talas om.. men har du gått upp väldigt mycket på så kort tid alltså? Då kanske dom tycker du inte provat ALLT annat, eftersom op ska vara sista vägen?

• Zodic
    zookie skrev 2011-02-16 18:32:23 följande:
    det kanske är det ,men jag tycker det känns onaturligt att ha ändrat på det naturen gett mig.
    men det är väl ingen nyhet för dig? Du måste ju stått i kö ett tag ändå och förhoppningsvis läst en del om operationen??
    Du behöver verkligen söka hjälp om du mår såhär dåligt, i din situation brukar ju mångas liv bara bli bättre, då ska du inte behöva må såhär! Det är nästan så du ska kontakta psykakuten om du som du skriver vill skada dig. 
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)