Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

SilverEmma skrev 2010-09-19 07:42:55 följande:
    Ni som slutat röka inför operationen, har ni tänkt sluta helt och hållet och inte börja igen efteråt eller ser ni det som ett uppehåll? 

Jag vet inte hur jag ska se det själv...jag borde faktiskt sluta röka. Men jag tror jag "borde" mer än jag "vill". Jag har inga problem med att hålla uppe en längre tid om jag måste men jag vet inte om jag är redo att sluta helt och hållet...misstänker att jag kan behöva ciggen ibland efteråt när det är jobbigt med maten. Ja ni rökare förstår vad jag menar...

Försöker intala mig att jag ska sluta helt, men det är svårt. 
    Jag hade egentligen slutat.. Jag fick barn i januari och jag rökte inte under graviditeten. Men sen började jag feströka... och det har blivit lite mer och mer.. Som det alltid blir. Så nu röker jag nästan som jag gjorde innan igen. Jag har dock lovat min man att när kallelsen till OP kommer, då slutar jag och sen kommer jag aldrig börja igen.
    Nu har ju kallelsen kommit (men jag ska röka upp mitt sista paket, det köpte jag samma dag som kallelsen kom, i onsdags. Röker nog sista idag. Så jag röker ju inte supermycket direkt). Så... ja, nu ska det slutas.
    Men jag känner absolut igen det du känner! Egentligen så... Ja, jag borde också mer än jag vill egentligen. Känner jag mig rätt så kommer det bli ett litet bloss... då och då...
    Men faaan.. jag har ju lovat... Vi får se hur det blir..
    Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    SilverEmma skrev 2010-09-19 08:13:29 följande:
    Hoppas du lyckas om du väl bestämmer dig! Det är där mitt problem ligger...jag kan inte bestämma mig! Är jag inte 100 på mitt beslut så kommer jag ju inte lyckas heller... Bekymmer bekymmer.
    Nä, det är ju samma här. Jag slutar ju bara för andras skull hela tiden. Det funkar inte....
    Förresten så såg jag att du bor utanför Hässleholm. Får man fråga var? Vi har hus i Sösdala, men hyr ut det och bor i Sjöbo.
  • Lalalong
    SilverEmma skrev 2010-09-19 08:21:36 följande:
    Vi bor i Hästveda, du har säkert varit här på marknad.
    Haha, jaa. Många gånger Min man är från Broby och jobbade på Evertronic i Hästveda när vi träffades. Han har lite bekanta där också. Så jag har varit på Hästveda många fler gånger än just på marknaden också
  • Lalalong
    SilverEmma skrev 2010-09-19 08:27:45 följande:
    Åh tusan? Du kanske du hojtar till någon gång i framtiden om du ska till byn igen så kan jag ha kaffekannan redo!
    Det ska jag absolut göra
  • Lalalong
    Terppa skrev 2010-09-19 14:58:49 följande:

Här får ni se lite före och efterbilder på mig!

Jag 3mån innan min op, fotot från sept 2008, opades dec 2008...Vägde 140kg

Jag i juli 2010, väger här 65kg (nu gått ner 3kg till) och har alltså gått ner 75kg! Känns fint!
    Jäklar vad duktig du är!!
    Jag väger också uppemot 140 kg, så det är helt underbart att se att mitt mål på att gå ner 70 kg faktiskt är möjligt!!!
    Tack till tusen!
  • Lalalong
    zanna80 skrev 2010-09-20 11:39:47 följande:
    Hej alla!
    Hoppas att jag får vara med här med er och få svar på lite frågor.

Jag är på gång för att förhoppningsvis få göra en op! Det jag undrar är om det finns någon "tidsgräns" för hur pass nära man kan göra en op efter en graviditet? Ska till läkaren för att få remiss om ett par veckor nämligen, nu är dottern 7 månader.

Har länge vart intresserad av att göra en gbp, men ville vänta tills jag hade fått barn.
    Jag var till VC och fick remiss skickad (och skrev egen) när min dotter var 3 veckor gammal.
    Nu är hon 8 månader och jag opas om 3 veckor.
  • Lalalong

Idag insåg jag att jag har ett litet problem...
    Jag behöver verkligen en ny vinterjacka. Jag har haft en i 6 år och i 3 av dom åren har jag sagt att, nästa år måste jag ha en ny jacka... Det har dock aldrig blivit av eftersom jag aldrig hittat någon.
    Förra året slängde jag jackan för att vara säker på att köpa en ny i år. Men fy vad jobbigt det blev nu då!! Det är ju kallt nu... Det dröjer ju inte så himla länge innan det börjar bli dags för lite tjockare jacka och jag har ingenting!! Inte vill jag ut och köpa en dyr jacka (och i våra strl är dom ju dyra...) som kommer vara för stor om någon månad... Men jag kan ju inte köpa en för liten, eftersom jag kommer behöva den innan jag gått ner så mycket. Vad gör man??

• Lalalong
    Cilla71a skrev 2010-09-20 18:54:44 följande:
    Ja, jag känner igen mig, gick oxå i många år men halvdassig vinterjacka men jag köpte en ny förra året för jag gjorde som du, slängde den gamla för att jag skulle vara tvungen till att köpa en ny.

Men jag tänkte på att om inte du kunde försöka få tag i en begagnad jacka på Tradera eller Blocket?
    Har kollat lite på Tradera... Men det finns inte mycket vinterjackor där ännu. Jag får nog ha lite is i magen, men det stressar mig lite . Jag är frusen av mig och brukar börja använda min vinterjacka i oktober.

Men gud vilken underbar känsla det kommer bli när jag gå och köpa en fin vinterjacka som jag vill ha!
  • Lalalong
    Cilla71a skrev 2010-09-20 19:11:15 följande:
    Alltså ibland undrar jag hur jag skriver, det låter bättre i huvudet när jag formulerar mig, men jag får väl skylla på barnen som står & drar i mig

Jag menar: att jag förstår så väl att du inte vill köpa ngn ny jacka när du inte kommer att kunna använda den nästa vinter. Kanske ngn här i vår tråd, en av de som smalnat av lite har en jacka till salu kanske

Undras om detta inlägg blir bättre än förra haha...
    Haha, jag förstod precis! Tack {#emotions_dlg.flower}
    SilverEmma skrev 2010-09-20 19:12:16 följande:
    Är du väldigt frusen av dig? De två senaste vintrarna har jag själv varit gravid och har inte velat lägga pengar på en gravidjacka utan har kört med tjock kofta och en munkjacka. Men jag är inte jättefrusen av mig heller. Jag kör samma i år eftersom jag hoppas på att vara smalare nästa vinter och är helt enkelt för snål för att köpa en ny jacka...

Du har ingen kompis som är opererad som du kan låna av i vinter annars? 
    Jaa.. tyvärr är jag gansla frusen av mig. Jag brukar som sagt dra på mig vinterjackan i oktober och sen leva i den fram till Mars Och då har det varit en tjock dunjacka.
    Visserligen har jag ju jobbat dom senaste 3 höstarna och då på förskola, så vi är ju ute flera timmar varje dag. Även om jag är ute med lillan varje dag nu också så blir det ju inte lika länge om dagarna så jag behöver kanske inte något riktigt lika varmt i år..
    Jag har hittat några täckvästar på Tradera. Man kanske kan köra på det och en fleecejacka eller tjocktröja eller nåt...
  • Lalalong
    sabinaa skrev 2010-09-20 20:11:48 följande:
    Usch, jag vet! Fast mitt problem är att jag inte varit så stor som jag är nu så därför har jag ingen jacka som passar. Den som jag hade förra vintern passade preeeecis och då tänkte man att man kunde spara den för den kommer sitta fint denna vintern...tji fick jag....så jag får tyvärr palla mig ner och köpa en helt ny. Jag har också kollat på tradera men där finns inte så mycket plus att jag inte har helkoll min storlek så jag måste prova eller ha möjlighet att skicka tillbaka. Men jag tror jag har hittat en för 600 spänn på Cellbes. Ska även beställa några långarmade tunikor och ett par jeans. Känns surt men man får ju ha kläder på kroppen. Jag hade tänkt ge mina gamla kläder till second hand affären här i byn så får man en summa för dom när dom är sålda. Alltid något. Jag pallar inte hålla på med frakt och dylikt med tradera.

Så du är inte ensam!
    Jag och en kompis stod på Backluckeloppis i helgen. Jag hade med min barnkläder och sen gick jag in i gardroben och gjorde en storrensning!! Bara slängde ner kläder som jag inte använder och som ju inte heller är lönt att spara på om jag skulle vilja använda dom senare.
    Jag tänker att om 1 vecka ska jag börja flyta... I och med att jag väger så mycket som jag gör är det inte otänkbart att jag tappar 10 kg redan efter flytet... Sen ska jag opas och kommer inte ta på mig jeans och så dom första 2 veckorna misstänker jag... Det kommer bli mycket legging. Kanske har jag redan gått ner 15 kg då när det är dags för vanliga byxor igen... Då kommer alla vara för stora så jag rensade rensade rensade och det var en magisk känsla!
    Bra med pengar fick jag också Det var två tjejer som handlade nästan hälften jag hade med mig
    Men jag har några lite dyrare plagg från kedjan Zizzi... det kommer jag lägga ut på Tradera för det är inte vettigt att sälja på loppis för en tjuga.
    Men jag säljer mycket barnkläder där ändå, så jag har ångan uppe
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)