• Zodic

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Ang carlanderska, trodde bara man kunde opas som utomläns där, alltsom om man itne bodde i västra götaland?
    Förutsatt att man inte betalar dvs.

Pratade med en tjej igår som "bara" gått ner 22 kg och där verkar hennes kropp trivas. Hur vanligt är det att man liksom inte går ner mer än så?? Någon här som varit opad länge och inte gått ner mer? Jag hade blivit så besviken, även om man vet ju att det inte finns någon garanti. 

• Zodic
    Mli79 skrev 2010-08-21 10:56:56 följande:

Jag har sedan OP haft lite känningar av typ blodtrycksfall/yrsel när jag reser på mig men tänkt att det är ju inte så konstigt pga näringsbristen. Men igår blev det lite värre, och idag trillade jag, typ nästan svimmade, när jag skulle resa mig från halvliggande i soffan till stående. Yrseln är riktigt äcklig och den släpper inte riktigt heller utan är konstant. Vid varje häftig rörelse så svartnar det lite för ögonen. Blir det värre så kontaktar jag givetvis sjukvården, men jag tänkte höra med er om det är något som kanske är vanligt efter GBP? Har ni haft problem med det?

Jag är också yr! ofta på morgonen eller när jag legat ner..
  • Zodic
    frökenKAJO skrev 2010-08-21 22:21:10 följande:
    Hemska tanke.
    Det vore verkligen en katastrof för mig personligen, då vet jag inte vad jag gör.

Hur går det med platån?
    ja men eller hur, lite så skulle det kännas!
    man har ju ändå förväntat sig något mer. o andra sidan har man ju lättare att få bättre vanor och lättare att röra på sig så det borde ju underlätta för en vidare viktnedgång :)

jag har smygvägt mig för jag började känna mig lite desperat efter tre veckor still, även om jag ju VET att det är normalt... men du hade jag gått ner 0,6kg iaf så på måndag som är viktdag hoppas jag det hållit i sig :)
    Hur går det själv?

• Zodic
    Elliz45 skrev 2010-08-22 11:32:05 följande:
    Var räknar ni ert viktras från, är det på operationsdagen eller när ni började med flytande innan op?
    bådeoch, men i helhet innan flyt :)
  • Zodic
    Davidoff1975 skrev 2010-08-23 17:15:10 följande:
    ok. Jag är ju redan bedömd i Uppsala, men hur kommer man i kontakt me dom. Har du nåt tele-nummer?
    dom brukar göra en egen bedömning oavsett!
  • Zodic
    skärgårdsbo skrev 2010-08-23 21:44:36 följande:
    Hur har det gått med vägningen idag? Har du lämnat platån bakom dig?
    jaa äntligen! :) -1,5kg denna veckan!

hur går det för dig?? :)
  • Zodic
    Tinzi skrev 2010-08-25 21:28:09 följande:
    oki, men frågade de om du gått ner då?
    När har du op?? Spännande :)
    Vi borde ta tag i fikandet tycker jag (sallad någon? ;))

jobba du på att gå ner så ska du se att det händer saker! 13 kilo är inte så mkt, jag menar går du ner 10 är det ju väldigt bra också.
    Jag flöt inte, hade pulver då o då och så åt jag mycket vattenmelon och knäckebröd, det gick utmärkt!

Mig vägde dom aldrig och har inte hört någon annan som blivit vägd där, dom VILL operera, det är jag övertygad om, aldrig hört någon som blivit nekad, inte där iaf!! För dom är du pengar ;)

Det finns ju desom får äta fullt normalkost innan op så SÅ farligt kan det inte vara. 
  • Zodic
    skärgårdsbo skrev 2010-08-24 21:33:09 följande:
    Så skönt! Nu är du ute ur platån ska du se. Glad

Runt 4:e / 5:e veckan stod jag nästan helt still men nu har det gått bra den senaste månaden. Det är 12 veckor sedan op på torsdag så då ska det bli spännande att se hur mycket jag har gått ner. Men tippar på ca 24 kg vilket känns superbra!
    Det är ju jättebra, grattis!! :D
    Jag hoppas jag når -30kg nästa vägning,  det låter troligt iaf!
    Träffade en kompis igår som jag inte träffat på ett år eller så och hon sa direkt guud va smal du blivit! Härligt med lite bekräftelse :D 
  • Zodic
    V P E skrev 2010-08-26 22:51:02 följande:
    Åååh! Jag har fått det hemskaste sötsuget... vill ha kaka!

Hur har ni andra gjort, ni som inte blivit av med sötsug efter op.
    Tar ni en liiten sötsak, eller avstår helt?
    Och om ni äter sött: räcker det då med en liten bit, har dumpingen/den pyttelilla magen den effekten att man faktiskt blir nöjd? Jag har ju varit omättlig på sötsaker, hela mitt liv tror jag.

Läkarna säger ju att man ska kunna äta sötsaker, men numera i små mängder... men jag är så förtvivlat rädd att
    fastna i sockerträsket igen...
    Jag tycker du ska avstå. Speciellt om du haft ett sånt sockermissbruk innan. Kanske ta tag i det på en annan nivå än bara förlita dig på opn? :)

Jag har inget sockersug direkt, men ätit tårta,choklad, nån lösgodis o så. Choklad kändes på något sätt väldigt ointressant, åt bara en eller två rutor. Tårta har gått bra i en bit på 2-3cm, jag verkar dumpa värst på fet varm mat, tex viss indisk mat som kan vara väldigt fet.
    Men jag skulle ju inte få för mig att köpa det bara sådär till mig själv, inte som innan när en bulle gärna följde med hem från affären osv.
     Sen åt jag en liten bit av en kokostopp, och rådumpade direkt, på en bit på typ 2x2cm, helt gräsligt. Så man vet ju aldrig :P
    Jag tycker dumpningen är så hemsk så jag vill ju inte behöva uppleva det, och håller mig ifrån sånt i största mån :)

Det jag tycker är svårt dock är att fira! Fira har alltid varit =mat i min värld, gärna söt sådan :P Och nu i dagarna har jag verkligen haft anledning att fira och känner mig inte helt nöjd för jag vet inte hur jag ska fira det på ett "nyttigt" sätt, hur gör ni andra, några tips? :) 
  • Zodic
    PandaPanda skrev 2010-08-26 20:17:12 följande:
    Kanske har det tillkommit någon som också vill svara alltid kul att läsa om er.

Det verkar vara ett mycket bra forum med mycket värme, kamratskap och omtanke.

Skulle jag vilja veta lite om er och om ämnet om det är någon fråga ni inte gillar eller inte vill svara på så är det bara att hoppa över.
    Om du vill läsa om hur opade upplever tillvaron finns det en tråd med väldigt liknande frågor dina, på viktop.se den var väldigt lärorik att läsa tycker jag :)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)