• Zodic

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Adalel skrev 2010-11-28 11:56:23 följande:
    Snart 6 v sedan min op o jag har kunnat äta allt jag provat i matväg. Ris o pasta oxå men jag gillade inte riset då jag tyckte det var hårt o svårt att tugga.

Hur länge ska man vänta innan man testar kolsyra? Jag e sååå sugen på att dricka lite julmust. Bör man välja lightdricka i första hand?

Hur gör ni andra?
    jag skulle provat typ kolsyrat vatten bara för att se hur kolsyran känns! läsk är väldigt lättdumpat..
  • Zodic
    SaSeLa skrev 2010-11-28 20:30:27 följande:
    Läser HELA tiden att ni skriver om dumpning? Vad menas med det egentligen?? OP Datum: 6 december!!
    hur har du kunnat gå miste om det, kan ju vara väldigt bra att känna till!! :)
    När man som opad äter något för fort eller för sött eller för fett tex, ris pasta och vitt bröd är också saker många dumpar av, så kan man må fruktansvärt dåligt. Kallsvettas, bli jättetrött, få ont och bli illamående. Jag tycker det påminner en hel del om tiden då jag mådde sämst under graviditeten.
    En del dumpar aldrig medan vissa dumpar väldigt lätt, sen tänker ju vissa på det mer än andra o kan förhindra det :)
  • Zodic
    Tinzi skrev 2010-11-29 16:32:21 följande:
    Nån som vet hur det är att äta fullkornsPAJ 3 veckor efter OP??!?! hittar inte min pärm så vet ej...
    inget problem.
    alltså boken som min dietist skrivit kan du äta allt (som inte är uppenbart onyttigt då), bara fettsnålare och i små mängder. 
  • Zodic
    MrsQ skrev 2010-12-02 23:15:43 följande:
    Jag tycker det låter väldigt bra!!!
    Jag opererades 3 november och har gått ner 13 kg.  :-.( Vill att det ska gå väldigt mye snabbare...
    Det är ju jättefort! Tänk på vad det blir i veckan... tänk om det skulle gå ännu fortare, du skulle ju försvinna! Man går ju ner upp till 2 år efter opn, din hud skulle absolut inte vilja att du gick ner fortare, o den vill du väl få med dig antar jag? ;)

• Zodic
    frökenKAJO skrev 2010-12-03 16:36:19 följande:
    Fast det är jätteindividuellt tror jag. Nu har jag kanske inte rasat sååå snabbt, men jag har ändå tappat över 40 kilo på ett halvår, och min hud är jättefin. Tror iofs att träningen har en hel del med det att göra!
    Jo det är det absolut, har med både ålder o gener att göra.
    Jag har också gått ner ca 40kg men fortare borde det ju inte gå :)
    Klart man är ivrig men det är ju det långvariga resultatet som räknas eller så! 
  • Zodic
    Floppan67 skrev 2010-12-12 22:00:36 följande:
    Känner mig helt deppig pga att vikten inte går neråt i den takt jag trodde den skulle göra, dessutom har jag fortfarande hunger och kan äta det mesta utan dumping Skrikandes. Kommer jag någonsin att komma ner i vikt??
    Blev opad 2 november och gick ner 5 kg första veckan men sen har jag bara gått ner 3 kg efter det. Gick ner 13 kg på en månad innan op... Trodde att jag skulle rasa mycket fortare, står nästan helt still. Jag har koll på vad jag äter och har börjat föra matdagbok på en sida här på nätet och äter 1000 - 1100 kcal / dag. Är det för mycket? För lite? Eller vad gör jag för fel?? Jag hade en startvikt på 140 kg så det borde rasa även om jag inte motionerar jättemycket, det blir mest promenader...
    Hjälp mig och kom med råd, snälla!! Känns jättejobbigt! Gråter
    du ska inte räkna kalorier! vi tar inte upp alls på samma sätt som "vanliga" gör.
    Drick mycket, drick gärna 2-3 liter om dan.Och väg dig inte mer än en dag i veckan, man stressar bara upp sig!

Det är fullt normalt att gå ner 0,5-1,5kg/vecka, fortare bör det inte gå. 
  • Zodic
    littlemisstrouble skrev 2010-12-16 22:18:01 följande:
    jag får inte ihop det här, man kan vara sjukskriven max 4 veckor om man har tungt arbete men man får inte lyfta mer än 10kilo på 6 veckor. hur gör jag då när jag måste jobba efter 4 veckor? Har ju tungt arbete inom vården med mycket lyft
    aldrig hört talas om några såna siffror, min läkare sa att man kan lyfta men det kan göra ont, och därför ska man ta det lugnt. Men känns det bra är det helt ok. Jag kunde lyfta som vanligt efter iaf 3 veckor!
  • Zodic
    Nettan1982 skrev 2011-01-03 20:42:42 följande:
    Måste fråga er som varit opade ett tag och gått ner mkt. Ser ni själva förändringen ni genomgått?
    Jag har väldigt svårt att se min förändring och kan ibland stå framför spegeln och tänka att jag är tjock! Jag blir upprörd på mig själv för jag vet att jag inte är det längre men jag kan bara inte se det riktigt. Jag ser mest de områden som jag skulle vilja bli mindre och inte de ställen jag faktiskt är nöjd med.
    Vet inte riktigt vad jag ska göra åt detta men känner att jag bör försöka göra ngt åt det innan det känske slår över och blir ännu värre. Ngn som har några tips?
    Jag ser framför allt hur jävla tjock jag var innan! När jag kollar på bilder och så, det känns helt galet. Men jag känner mig fortfarande tjock, inte lika tjock och jag känner mig mycket mer bekväm i många situationer (mmm badhus!).
    Det sitter ju i huvudet... och det måste jag säga att det sitter i många huvuden, när någon här i tråden la upp en bild på sig själv med anorexia och skrev att hon inte mår bra, sitter ändå folk och svarar att du ser ju jättefin ut osv (inte att hon inte är fin, ni förstår vad jag menar, det är inte sunt att väga för lite), det är lika galet. 
  • Zodic
    Mli79 skrev 2011-01-04 20:00:31 följande:
    Fy vad mitt kvällsmatsug är tillbaka. Det höll sig borta länge, men nu är det tillbaka. Jag äter regelbundet och bra mat, men ändå är jag som konstant hungrig. Mättnadskänslan när jag äter håller i sig typ 45 minuter, sen är det dags att kolla i skåpen igen. Om jag känner efter så är jag nog egentligen inte särskilt hungrig utan bara sugen på något. Skitjobbigt! Det var ju såhär jag gjorde för att gå upp alla kilon, vill inte göra om det.  Jag löser det hitills med att dricka massor med vatten och te och att fylla på med lite frukt och grönsaker mellan de "riktiga" målen. Jag ska kämpa med att äta min mat långsammare och se om det hjälper. Snart så blörjar skolan igen och den normala vardagen och då hoppas jag att jag kan komma in i bra rutiner igen.
    Jag har också det, fast brukar gå iaf 1,5-2 timmar mellan, men dricker en hel del te och äter knäckebröd. Det kan man väl ändå äta en del utan att det är så onyttigt? 
  • Zodic
    kurilill skrev 2011-01-16 22:37:26 följande:

Jag har även fått restriktioner om att helst aldrig mer äta rött kött (fläsk, nöt, vilt mm) pga att det består av långa muskeltrådar som kan göra att övre delen av tunntarmen vidgar sig och alltså gör att man kan äta mer och mer och gå upp i vikt igen. Äter ni rött kött?

Aldrig hört talas om, det ska absolut inte vara något problem!

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)