• Nala

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Adalel skrev 2010-09-25 22:44:55 följande:
    Ska du opa dig på Sophiahemmet? Har du fått din tid? Hette han Nilsson i efternamn kanske. Jag var på bedömning i torsdags och fick optid 15/12 :)
    Hej hej :)

Jag är opererad på Sophiahemmet, opererades för drygt ett år sedan så jag var på återbesök.

Grattis till tiden!
  • Nala
    frökenKAJO skrev 2010-09-25 22:52:04 följande:
    Anders Nilsson träffade jag då jag var där på bedömning i mars. Var helt inställd på att han också skulle operera mig, men det blev istället dr Loogna. Får se vem jag springer på i december, på halvårsbesöket. Kanske ytterligare någon annan?
    Spännande, spännande :)
  • Nala
    Freyla skrev 2010-09-30 18:53:40 följande:
    Idag var jag på informationsmöte och nu väntar jag bara på att få en tid till bedömning. Fick också idag veta att jag inte kommer att kunna opereras med titthål utan det blir snitt, är det någon här som har opererats med snitt?
    Varför kommer du inte kunna opereras med titthål *nyfiken* ?
  • Nala
    Mach skrev 2010-10-05 11:35:15 följande:
    Usch vad deppig jag är just nu.. Jag gick ner 5kg första veckan sen de två kommande veckorna ha jag inte gått ner någonting enligt vågen. vad gör jag för fel???
    jag äter precis som man ska och tar mina vitaminer, det enda som jag dock har svårt att få i mig är proteinpulvret. Jag kräks nästan av konsistenten så jag har svårt att blanda i det i det jag äter. kan det bero på det???

Jag förstår inte hur viktnergången kan stanna av HELT efter en vecka efter operationen.....

Börja förstå att jag är en av de få som inte går ner i vikt trots operationen..
    Det är inte alls ovanligt att man står still efter operationen, kroppen har fått en chock och det kan ta lite tid innan den börjar släppa så att säga.......Slappna av, snart sätter det fart igen :)

Måste du äta proteinpulvret då? Det har troligtvis ingen med viktnedgången att göra. Ät det som du klarar att äta istället....
  • Nala
    Fragile Angel skrev 2010-10-11 19:08:57 följande:
    Jag ligger inlagd, på Ersta. Den del av min gammla magsäck, som inte används är kraftigt inflammerad. Dom har aldrig sett ngt liknande. Imorgon opereras jag. Rädd och nervös.
    Men fy!! Förstår att du är orolig, håller tummarna för att allt går superbra och att du mår bättre efteråt.

Kramar!!
  • Nala
    Valkyriia skrev 2010-10-16 22:50:05 följande:
    Min sambo och älskade vill verkligen INTE att jag ska göra operationen då han hakar upp sig på det negativa.. Så som att man inte kan äta "trådig" mat så som broccolistammen (gör jag inte vanligtvis ändå) svamp och ljust bröd.. Inte dricka alkohol eller kolsyrat o sånt.. Medans jag ser det positiva. Jag ka få en hälsosam och dräglig livskvalitee! I slutändan så vet jag att han kommer stötta mig men ändå så drar jag på mig det negativa..
    Jag ääälskar ju svamp.. Och jag vill kunna gå ut en - tre gånger per år och gå på krogen (det händer inte oftare) Jag ser skräcksenarion framför mig om jag ex. skulle sätta i halsen.. Jag kan ju då inte dricka för att underlätta för då kan man "dumpa" i stället :S Inte dricka till maten.. Fast det är ju en vanesak och det vet jag. Men ändå så sätter sig sådana tankar i huvudet.
    Men det där stämmer inte......det är ju inte alls säkert att du inte kan äta de sakerna eller att du inte kan dricka kolsyra eller alkohol. Det är väl bara i början man skall vara försiktig med trådig mat förresten.

Jag har varit opererad i drygt ett år och de sakerna jag inte kan äta är få. Jag kan inte äta bröd, eller jag kan men mår inte bra av det. Jag kan såklart inte äta mängder med sötsaker men litegrann då och då går bra. Svamp kan jag äta, sparris kan jag äta, broccolistammen kan jag äta. Kolsyra kan jag dricka om jag gör det lite sakta, alkohop går jättebra. Har inga problem alls att dricka några glas vin tex.

Lycka till med ditt beslut :)
  • Nala
    Daniel och Britta skrev 2010-10-22 20:53:14 följande:
    Är det någon som vet hur det fungerar om man som i mitt fall kommer från Göteborg och har gjort operation med egensrmiss till annat landsting. Kan man få uppföljning med Dietist på Sahlgrenska eller är man utlämnad till det korta samtal man har fått med dietist i samband med operationen.

/Daniel
    Kan du inte ringa dietisten där du är opererad? Jag kan alltid ringa dietisten på Sophiahemmet om jag vill fråga något
  • Nala
    elektra1 skrev 2010-10-25 11:27:39 följande:

oj, visste inte att det skulle göra så ont, eller vara en sådan stor operation.

Trodde det bara var en liten titthålsoperation där de snörde av magsäcken eller nåt.

Vill ju hem och kunna ta hand om barnen. Hur länge måste man vara sjukskriven?

Det är en titthålsoperation men det är en stor operation på insidan. De kopplar ju om magsäck och tarmar osv.....

Du skall nog inte räkna med att kunna åka hem och ta hand om barn den första tiden. Man är trött och matt och har fullt upp med att få i sig mat...
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)