Valkyriia skrev 2010-10-16 22:50:05 följande:
Min sambo och älskade vill verkligen INTE att jag ska göra operationen då han hakar upp sig på det negativa.. Så som att man inte kan äta "trådig" mat så som broccolistammen (gör jag inte vanligtvis ändå) svamp och ljust bröd.. Inte dricka alkohol eller kolsyrat o sånt.. Medans jag ser det positiva. Jag ka få en hälsosam och dräglig livskvalitee! I slutändan så vet jag att han kommer stötta mig men ändå så drar jag på mig det negativa.. 
Jag ääälskar ju svamp.. Och jag vill kunna gå ut en - tre gånger per år och gå på krogen (det händer inte oftare) Jag ser skräcksenarion framför mig om jag ex. skulle sätta i halsen.. Jag kan ju då inte dricka för att underlätta för då kan man "dumpa" i stället :S Inte dricka till maten.. Fast det är ju en vanesak och det vet jag. Men ändå så sätter sig sådana tankar i huvudet.
Men det där stämmer inte......det är ju inte alls säkert att du inte kan äta de sakerna eller att du inte kan dricka kolsyra eller alkohol. Det är väl bara i början man skall vara försiktig med trådig mat förresten.
Jag har varit opererad i drygt ett år och de sakerna jag inte kan äta är få. Jag kan inte äta bröd, eller jag kan men mår inte bra av det. Jag kan såklart inte äta mängder med sötsaker men litegrann då och då går bra. Svamp kan jag äta, sparris kan jag äta, broccolistammen kan jag äta. Kolsyra kan jag dricka om jag gör det lite sakta, alkohop går jättebra. Har inga problem alls att dricka några glas vin tex.
Lycka till med ditt beslut :)