V P E skrev 2010-08-14 14:24:47 följande:
Ja... en sån natt det här blev. Herrejösses!
Jag gick och la mig vid 23-snåret, ganska nöjd över dagens vätske- och kaloriintag.
Men vaknade efter 01, med världens värsta myrkrypningar i vänsterbenet och en känsla av att inte få luft. Hela världen snurrade. Jag kände att jag måste ut i friska luften. Gick ut och satte mig på bron men blev bara mer och mer konstig och det kändes som att det inte fanns nåt syre i luften, så jag la mig ner... efter kom förstås maken, livrädd. Lika livrädd som jag...
Bad honom ringa jourcentralen och förklara läget och sen pratade jag själv med dem, för jag piggnade till så att jag kunde prata. Läkaren på akuten sa att jag skulle in på kirurgjouren (8 mil hemifrån), alltså inte på sjukhuset här i stan, de har ingen kirurgi här längre, Hon sa att jag måste ta ambulans, eftersom jag var så pass nyopererad, och även om det verkade lite dramatiskt så gjorde jag som hon sagt.
Ambulanssjukvårdarna skjutsade mig dock till sjukhuset i stan, varpå läkaren som ordinerat mig att åka till kirurgen blev irriterad och började dividera med ambulanspers. om vart jag egentligen skulle... om hur de kunde ifrågasätta hennes bedömning... det slutade med att läkaren frågade mig om hur jag mådde, (hon var inte glad, snacka om att jag kände mig som en påse sopor som ingen ville hantera) hon gjorde inga som helst undersökningar och så vände hon sig till en sköterska "det här kommer jag att få skit för" (eller "få ångra" eller nåt liknande, jag hörde inte allt) väste hon med tänderna sammanbitna och så vände hon sig till mig och sa att jag skulle få stanna där tills på morgonen då labpersonalen började och de kunde ta några prover...
Proverna visade förhöjda levervärden, troligen pga narkosmedlen, förhöjda inflammationsvärden på grund av op. och sen v ar det nåt mer som var högt... men jag minns inte vad... Sen fick jag åka hem, tack och lov och jag mår bra nu. Men jag hoppas att jag slipper känna så igen, för det var oerhört skrämmande...
Fast mest skrämmande var ändå bemötandet av läkaren! Hade jag vetat att det skulle bli så skulle jag ha stannat hemma... Och jag tänker att hur mycket hon än är oense med de andra i personalen, så får det inte gå ut över patienterna, vare sig det är jag eller nån annan som är patient...
Jag är ingen storkonsument av sjukvård, läser själv till sjuksköterska och försöker tänka att man måste ta hand om de som kommer in till sjukvården. Ingen av oss som söker vård gör det för att det är roligt, helst ville vi stanna kvar hemma, friska.
All heder ändå till ambulansen och sköterskorna, som var mycket trevliga...
Tyvärr gick läkaren hem innan jag fick provsvaren, jag hann fundera en del under natten och var inställd på att säga till henne att jag kände mig dåligt bemött.
Det verkar som att det här med privat sjukvård är ganska bra i alla fall! Nog för att den drivs av ett ekonomiskt vinstintresse, men det vinstintresse gör ju också att läkarna och all annan personal måste hålla en hög standard på omvårdnad och behandling.
Ja, nu har jag fått ventilera lite... åter till kaloriintaget