Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Bellevue skrev 2010-05-01 22:12:17 följande:
    Tror inte det i dagsläget är bestämt från högsta ort, det är en överenskommelse som samtliga landsting gått med på. Och man får inte glömma att det här gäller inte bara GBP utan all läkarvård. Just nu är trycket från GBP-patienter stort, och det är ju dom vi hör talas om här i tråden, men det finns ju andra operationer också. Många är mer akuta än GBP också. Sjukhusen kan ju inte ta all op-tid dom har till GBP. Klart dom flesta av oss vill ha tid fortast möjligt men det finns ett begränsat antal operationssalar, begränsat med kirurger, och tiden det finns personal till på kirurgenheterna måste delas upp mellan olika sorters operationer. Jag tror ärligt talat inte nåt sjukhus vill ha någon kö utan gör så gott dom kan. Utom Dalarna då.....
    Okej. Ja, jag har bara förutsatt att vårdgarntin kommit till på initiativ från "högre ort". Och nu när det blir en lag så måste det ju ha klubbats i riksdagen.

Naturligtvis gäller det mer än gbp, och det är självklart så att annat måste komma före. Jag är skeptisk till att ha något som heter vårdgaranti överhuvudtaget. Varför säga att 90 dagar ska gälla när "man" (har svårt att säga politiker för det låter så enkelt att skylla på politiker i allmänhet men jag hoppas ni fattar vad jag menar) inte ger en möjlighet att uppnå det.
    Jag tycker det hade varit mer ärligt att inte inge falska förhoppningar!

Men ni får inte missförstå mig. Jag lägger ingen skugga över något sjukhus alls! De gör så gott de kan med de medel de tilldelas och jag tycker självklart att andra operationer ska prioriteras framför gbp! Men därför tycker jag heller inte man ska säga att det finns en vårdgaranti som ska gälla alla operationer.
    Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    Full av förhoppning skrev 2010-05-01 22:19:45 följande:
    Det är uppenbarligen väldigt individuellt. Jag började ta dem en efter en direkt efter varandra men då kändes det som de satt på rad i halsen och började åka upp och jag fick panik. Jag tar kanske två på relativt kort tid sen går jag och sminkar mig lite och tar en eller två till och sen fixar jag håret och sen tar jag någon till och sen klär jag på mig etc.... så det tar inte alls längre tid, jag sitter inte precis och väntar på att ta tabletterna
    Haha, det tänkte jag inte ens på.
    Jag såg mig själv sittandes vid bordet med ett glas vatten. Ta en tablett. Vänta någon minut. Ta en tablett till. O.s.v. haha
  • Lalalong
    vänat skrev 2010-05-02 09:19:29 följande:
    Sen är de inte bara operationer utan även övriga behandligra som fattas av vårdgartin. Vist som du och andra skriver här fins de saker som är mer akut och måste prioriteras men för denskulle ska de som väntar på en GBP operation inte enbart nöja sig med ett sådat svar utan måste stå på sig om de överhutaget ska kunan ske någon förm av förring poch att GBpP oprerationer ska kunna priortiras högre fram över. För de är verkligen så att att även GBP opertionerna omfattas av vårdgartin men som sagt många är helt enklet för snäll när sjukhusen säger att dessa oprtioner inte omfattar av vårdgartin finner sig i de. Men så länge vi alla gör de kommer ingen förändring till stånd man måste helt heklt stå på sig så fungara de att och de går att få genom vårdgarin de fick jag. Skulle annars fortfrande ståt och vänta på min bedömning och inte inte fått en GBP opertion på minst 7 år.
    Jag har inte hört att någon har fått svaret från sitt landsting att de inte omfattas av vårdgarantin. Men det förekommer kanske. Tråkigt i så fall.

Men det jag försöker få fram är att det finns begränsade resurser. Om man säger att vårdgarantin ska vara absolut trots att det inte finns resurser till att ge alla vård inom 90 dagar. Vad ska de göra? Det går inte att trolla med knäna. Finns det inga operationsplatser så finns det inga operationsplatser. De kommer ju inte flygande från ovan precis.
    Därför hade jag tyckt det var mer ärligt att inte säga att det finns något som heter vårdgarantin.
  • Lalalong
    Mli79 skrev 2010-05-02 13:20:48 följande:
    Jag håller med dig. Fördelen med vårdgarantin nu är att man kan ställa större krav än innan, tror knappast att så många hade kunnat få en betalningsförbindelse till andra sjukhus som man kan få nu. Sen att garantin i sig inte fungerar det är ju bara ett faktum.
    Nä, det har du rätt i i och för sig!
    Och om det var så att alla fick betalningsförbindelser, till vilket sjukhus man ville. Då skulle man kanske kunna klara 90+90 dagar för alla. Ett tag.

Men sen skulle trycket förmodligen bli så stort så att det inte gick där heller. (Spekulationer, men det är alltså vad jag tror). Som på Ersta nu då om det stämmer att de nu har 180 dagar till bedömning eftersom så många valt att flytta sina remisser dit...
    Jag tror det är bitterheten från tidigare i veckan som hänger kvar när jag trodde jag skulle få vänta 6 mån på min bedömning.
  • Lalalong
    Mile skrev 2010-05-02 22:51:20 följande:
    Hej! Vilka sjukhus ringer man? Alla sjukhus i sverige och kollar om de har en förbindelse med lanskrona! Vad frågar man, väntetid och sånt eller och betalningförbindelser? Var bor du eftersom du fick en betalningförbindelse till sofiahemmet?
    Istället för att ringa runt till alla sjukhus är det lättare att ringa Landskrona och kolla vilka Region Skåne har avtal med.
  • Lalalong

Idag kom min kallelse till bedömning från Ersta
    Jag visste ju om det, men så najs att ha papret i sin hand!! Så verkligt!

Har t.om. hunnit boka tåg (fick för 420 kr t/r för mig och båda barnen, så det var lika bra att boka och betala på en gång) och lejt min mormor som barnvakt. Hon kommer och hämtar oss vid tåget och passar tjejena medan jag är inne. Sen passar vi på att ta några dagars semester där uppe när vi ändå är där!

Jag ska träffa Anders Thorell. Är det någon annan som haft honom på bedömningen? Hur var han??

• Lalalong
    74an1 skrev 2010-05-03 14:58:20 följande:
    Jag träffade Anders i December på min bedömning. Han är nå slags chef på avdelningen. Han är ganska lågmäld, saklig och trevlig. Han var med på Malou efter tio, när hon intervjuade Loulou från Idol. Finns kanske att se på TV4 Play. Sedan var det inte Anders som opade mig, men jag hälsade på honom när han gick förbi i korridoren. Sköterskorna, och dietisten är jätte gulliga, så oroa dig inte i onödan. Det kommer att gå jätte bra
    Vad bra att han är trevlig! Det är det viktigaste just på bedömning. Sen vid OP tycker jag ju det är bra om opererande läkare är duktig (han eller någon annan)
    Men just vid bedömningen är det ju just bemötandet som är viktigt Tack! Jag ska in och kolla klippet! Jag såg det på TV när det var, men visste ju inte då att jag skulle träffa honom, så jag minns inte alls vem det var
    Mli79 skrev 2010-05-03 15:08:45 följande:
    Kul!! Jag kollar brevlådan extra flitigt nu i veckan, vill ju veta exakt datum och inte bara vilken vecka. Anders Thorell är väl en av de som har gjort flest GBP i landet, så jag tror att du är i trygga händer!
    Håller tummarna! Det borde ju verkligen komma snart! Har de bestämt vecka är det ju bara att bestämma en dag tycker man. Och det ligger ju inte så fruktansvärt långt in i framtiden .
    Ah, det låter bra det
  • Lalalong
    Mli79 skrev 2010-05-06 09:14:15 följande:
    Jag pratade just med planeringsenheten på Ersta och de har fortfarande inte bokat in mig på ett exakt datum. Jag står som nr tre för att få en tid, men eftersom de har varit kort om personal så har de inte bokat in något nytt. Kan ju vara bra för er som väntar på tider från Ersta att veta. Min mamma har erbjudit sig att ta semester och ta hand om barnen de dagar jag OPas, och hon behövde lämna in semesteransökan senast imorgon.. Detta konstanta pusslande med tider för att få allt att gå ihop, ibland skulle jag vilja anställa en samordnare för att få allt att flyta här hemma.
    Men de håller fast vid att du ska få en tid v24?
    Nu är jag ju helt oinsatt, men i min naiva lilla värld fattar jag inte vad som är så svårt. Det är väl bara att bestämma en dag och en tid den veckan som är ledig?
  • Lalalong
    Mli79 skrev 2010-05-06 09:39:42 följande:
    Hon jag pratade med kunde inte ens säga att det skulle bli v24. Bara att de hade börjat boka in i början på juni nu. Min mamma kan inte ta ut hela veckan som semester, bara de tre dagar jag är borta från barnen. De har just nu väldigt svårt att täcka upp för hennes pass bara under de tre dagarna.
    Men shit..
    Hoppas det löser sig för dig!!
  • Lalalong
    vänat skrev 2010-05-06 10:02:52 följande:
    LÖåter mer som du blandat i hop vårdgartin och valfriheten i vården.
    Det är ju just det hon _inte_ gjort.
    Med vårdgarantin ska du få vård inom 90 dagar
    Med valfrihet i vården kan du inte kräva detta, då står du utanför vårdgarantin.

Det är vad Mii79 sagt hela tiden...
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)