Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
Bellevue skrev 2010-05-01 22:12:17 följande:
Tror inte det i dagsläget är bestämt från högsta ort, det är en överenskommelse som samtliga landsting gått med på. Och man får inte glömma att det här gäller inte bara GBP utan all läkarvård. Just nu är trycket från GBP-patienter stort, och det är ju dom vi hör talas om här i tråden, men det finns ju andra operationer också. Många är mer akuta än GBP också. Sjukhusen kan ju inte ta all op-tid dom har till GBP. Klart dom flesta av oss vill ha tid fortast möjligt men det finns ett begränsat antal operationssalar, begränsat med kirurger, och tiden det finns personal till på kirurgenheterna måste delas upp mellan olika sorters operationer. Jag tror ärligt talat inte nåt sjukhus vill ha någon kö utan gör så gott dom kan. Utom Dalarna då.....Naturligtvis gäller det mer än gbp, och det är självklart så att annat måste komma före. Jag är skeptisk till att ha något som heter vårdgaranti överhuvudtaget. Varför säga att 90 dagar ska gälla när "man" (har svårt att säga politiker för det låter så enkelt att skylla på politiker i allmänhet men jag hoppas ni fattar vad jag menar) inte ger en möjlighet att uppnå det.
Jag tycker det hade varit mer ärligt att inte inge falska förhoppningar!
Men ni får inte missförstå mig. Jag lägger ingen skugga över något sjukhus alls! De gör så gott de kan med de medel de tilldelas och jag tycker självklart att andra operationer ska prioriteras framför gbp! Men därför tycker jag heller inte man ska säga att det finns en vårdgaranti som ska gälla alla operationer.