Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Ni som är OPade på Ersta. Hur lång tid innan OP fick ni tid?

Jag fick besked om att op skulle bli i september eller oktober. Tror ni det är för tidigt att hoppas på att kallelsen dimper ner i augusti?

Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    ChokladMoshin skrev 2010-07-19 22:17:49 följande:
    Fick kallelse i februari till bedömning och sen op-tid i april, så ca 2månader innan.
    Fragile Angel skrev 2010-07-19 22:07:46 följande:
    Har haft några riktiga skitdagar (koperat från min status på Facebbook)...  "Jag är så jävla ledsen, sur, besviken och arg *gråter*... Jag har räknat totalt jävla fel. Jag har bara gått ner 27 kilo, ist för 37 kilo. Fan, jävla helvetes skit. *Gråter lite till i ren ilska*..."
    Förstår att du känner dig ledsen och besviken. MEn tänk dig 27 kilo är inte illa det heller, 27 kilo som aldrig kommer tillbaka ju. Skickar en STOR kram!!!Hjärta
    Fick du tiden till OP när du var på bedömningen? Eller precis där efter då...
    Jag var på bedömning i juni, men det är ju mycket längre väntetider nu än i våras så jag får vänta 3-4 månader från bedömning. Antar att det även tar längre tid innan kallelsen kommer också... Men lyxigt att veta två månader innan så man kan förbereda sig på alla möjliga sätt
  • Lalalong
    Mli79 skrev 2010-07-19 23:07:24 följande:
    Jag fick ju ringa och jaga dem eftersom de var så sena med sommarens schema. Så jag fick ju tiden typ två veckor innan. Men normalt skickar dem den minst tre veckor innan. De har säkert bättre framförhållning nu till hösten, inga semestrar att ta hänsyn till. Jag hade nog inte kunnat vänta till mer än augusti ändå innan jag ringer och frågar
    Ja just det, där var det ju väldans snabba ryck! Hoppas verkligen på minst 3 veckor.. Man ska ju köpa biljetter och sen måste jag kolla av hur jag ska göra med barnen.. Om jag ska ha dem med mig och lämna hos mormor, sen stanna där några dagar extra efteråt så jag kan få hjälp med dem. Eller lämna dem hemma med Mattias, men sen få åka hem direkt efter OP för att ta hand om en 4 åring och en 7-8 månaders bebis på dagarna när M är i skolan.. Nackdelen med första alternativet är att jag kan inte stanna jättelänge och det innebär att jag får åka hem med två barn själv på tåget... Känns ju också lagom påfrestande även om det gått några dagar. Orkar man köra bil från Sthlm till Skåne... säg 1 vecka efter op?

Jo... det är ju det där med att ringa och fråga. Men jag måste ju skärpa till mig, växa upp och sluta larva. Klart jag ska ringa... Sen... i augusti. Ringer man utomläns då också? Eller någon annanstans?
  • Lalalong
    ChokladMoshin skrev 2010-07-19 23:35:43 följande:

Näe, fick inte med mig tiden därifrån.

Den dök upp i lådan efter typ 2 veckor.

Ok! Skönt med god framförhållning
    ChokladMoshin skrev 2010-07-19 23:39:12 följande:
    Jag var till exempel de 2 första veckorna efter op helt utslagen.
    Orkade inte göra ett smack. Hade inte maken tagit ut semester vet jag inte vad jag gjort.
    Satt och sov i fåtöljen mest hela tiden och ställde alarmklockan för mat.
    Vet att det är himla individuellt och det kan ju ha att göra med att jag vad gravid, vet inte.
    Men vissa är ju tiptop och orkar långa resor efter op.
    Jo... de är ju rät svårt att veta på förhand.
    Jag vet inte heller vad som är värst. Alltså, ta hand om barnen måste jag. Antingen hemma eller stanna i sthlm en vecka och få hjälp, men måste likväl hem efter en vecka och ta hand om dem själv då. Och följer de med till sthlm måste jag ta mig hem på något sätt och det är ju med frågan vad som är värst. Köra bil eller ta tåget..
    Isch, jag låtsas helt enkelt som att problemet inte finns för tillfället och skjuter på problemet
  • Lalalong
    Mli79 skrev 2010-07-19 23:55:48 följande:
    Jag hade inte satt mig i bilen och kört så långt. Dels så har man ingen energi och dels så kan man fortfarande få ont och behöva starkare smärtstillade som man helst inte ska köra bil på. Kan inte din mamma åka med dig ner ett par dagar? Det var guld värt att ha min mor här nere ett par dagar så man kunde vila lite när man behövde.. och då är ändå mina barn äldre.

Alla har vi våra nojjor, att inte tycka om att ringa tycker jag räknas som lindrigt   (säg bara till om du behöver hjälp )
    Min mamma bor här nere, i Dalby. Men hon jobbar så hon har ingen möjlighet tyvärr. Det är min mormor som ska passa barnen när jag är på sjukhuset i så fall... Hon kan inte heller åka med ner. Dels jobbar hon också ganska mycket (krutkärringen). Hon står i köket i kyrkan när det är begravningar, dop, sopplunch o.s.v. Sen så klarar sig inte min morfar så länge ensam.
    Jag får hoppas att Mattias schema för tiden efter OP ser lindringt ut, så får jag åka upp och ner utan barn och sen ta dem hemma. Jag har min kompis som just gjort sin bukplastik som har behövt väldigt mycket hjälp med att hämta och lämna sina barn på förskolan och så nu. Kanske har hon möjlighet att hjälpa mig när jag behöver det.

Tack {#emotions_dlg.flower}Solig
    Jag ska säga till
  • Lalalong
    lisalove skrev 2010-07-20 01:17:58 följande:
    Lalalong: Jag fick min kallelse 2 juni och op var den 30 juni, men det kna ha berott på semestrar och annat.
    Tack för svar!
    Jo, det verkar som att kallelser till Ersta kommer i början på månaden... Tycker jag anar ett visst mönster (kan ha fel dock). Men det är kanske optimistiskt att tro att en kallelse till september ska komma i början på augusti. SKulle ju vara om det är i början på september då. Men eftersom de sa "September-oktober", så tror jag mer på slutet av sept början på oktober. Men hoppas kan man ju Cool
  • Lalalong
    malme73 skrev 2010-07-22 12:57:07 följande:
    Hej hej

fick min betalningsförbindelse skickad till Ersta i början av maj??? tycker ni jag ska ringa till dom och höra vart man ligger i kön för bedömning??+
    Ja, gör det. Det är aldrig fel att ringa och kolla hur man ligger till, de har säkert full förståelse för att man vill veta lite hur lång tid det kommer ta o.s.v.
  • Lalalong
    malme73 skrev 2010-07-22 13:19:04 följande:
    Ringde just dit och hon (Marie) tror att det ligger i nov nån gång....
    Okej, jag förstår att inte det var så roligt att höra :-/. Men det har ju varit semestrar nu, och sen "alla" har fått upp ögonen för det här med fria vårdvalet och vårdgarantin tror jag Ersta har fått massor att göra!!
    Min remiss kom till Ersta en knapp månad efter andra här i tråden. De opades nu i juni, jag opas i oktober. Lite skillnad! Men vi har haft väldig otur och hamnat precis i stormens öga så att säga. Nu vill "alla" opas! Och Ersta är ju poppis!

Jag hoppas tiden till november går jättefort!!! Kram
  • Lalalong
    malme73 skrev 2010-07-22 16:04:32 följande:
    Jag tror någonstans inom mig att det kändes ok med november...  Och vill göra det på Ersta så väntar gärna på tid dit. Har du fått op tid?
    Skönt att du känner så

Nej, har inte fått OP tid. Bara en månad sen min bedömning. Men de sa då att det blir i september-oktober. Jag tror på oktober då, jag har aldrig tur Och egentlgien är det helt okej med mig faktiskt...
    Jag gör praktik 3 veckor i augusti och 1 vecka i september. Min man börjar plugga i september, vi ska skola in vår stora flicka på en ny förskola de två mittersta veckorna i september... Så jag har inte ens tid förrän i slutet på sept
  • Lalalong
    malme73 skrev 2010-07-22 19:02:42 följande:
    Jag har varit sjukskriven sedan april förra året och ska ev börja jobba nu i sept, så känner att jag hinner komma in i jobb igen. Även om det hade varit skönt o fått gjort det nu. Ibland e det skönt o skynda långsamt Skrattande
    När du gjorde bedömningen va det 1 dag då? Tänkte mest va man har o förrvänta sig. Fick du reda på att du blev godkänd under bedömningen?
    Ja, i och med att man är utomlänspatient så gör man allt samma dag. Jag pratade med en kille när jag satt och väntade och han hade varit på 3 träffar, med någon veckas mellanrum. Tur man slapp det!
    Jag fick veta på en gång att jag var godkänd ja! Jag skulle vara där 13.15 och träffa sjuksköterska, sen 13.40 skulle jag träffa läkaren och 14.00 skulle jag träffa dietist. Först 13.35 blev jag inkallad, fick prata 2-3 min med en undersköterska (inte för det spelar så stor roll, men jag betalade 60 kr för det besöket... gjorde mig lite irriterad mest av principskäl!). Sen fick jag vänta inne i rummet i 10 min. Läkaren kom 13.50. Vi pratade, han klämde på magen o.s.v. Sen kallade han på någon och sa att hon skulle göra en vårdplanering på mig, för jag skulle opas. Då var klockan redan över den tiden jag skulle varit hos dietisten, så det blev till att skynda skynda.
    Hm... summa sumarum, JA jag fick veta direkt (Sorry, kan bli lite babblig ibland )
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)