Inlägg från: linaalice |Visa alla inlägg
  • linaalice

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Jumbopolly skrev 2011-01-12 19:31:15 följande:
    har du verkligen gjort en gastric bypass då??
    För en gastic bypass så syr man först en liten ficka av magsäcken till storleken 1-1,5 dl.
    Därefter kapas tunntarmen av och sys fast vid den nya magsäcksfickan. Tolvfingertarmen sys sedan fast cirka 1-1½ meter ned efter tunntarmen.
    Skumt om de inte skulle kapat din tunntarm i så fall... hmmm

Bara klurar.. för det finns ju fler metoder där man INTE kapar tunntarmen fast de heter ju inte gastric bypass..
    det där är en missuppfattning. man syr ingen ficka av magsäcken. den tas bort. och födan du stoppar i dig åker direkt ut i tunntarmen, det är därför du måste tugga maten väl, annars får man lätt magsmärtor.
    och tunntarm och tolvfingertarm är samma sak. det är det som ofta gör att människor blir förvirrade. :)

jag är heeelt hundra på att jag gjort en gastric bypass. och jag är frågvis och envis så jag har ställt alla frågor du kan tänka dig till läkaren och det är dessa uppgifter jag fått. :)

ska se om jag kan hitta lite papper som jag fått.. kan citera. :)
  • linaalice
    trollbottom skrev 2011-01-12 19:33:29 följande:

Såhär är vad de förklarat och visat för mig. Och då försvinner första delen av tarmen
    ja, duhar nog rätt, för det är juh självklart den som sätts fast vid magsäcken och sen kopplas på tunntarmen igen 1,5 meter läng
  • linaalice

jag är ledsen min datorville inte vara med alls. :(
    jo, jag säger inte allt detta för att jag vill sätta mig på tvären.
    jag berättar bara vad dom sagt till mig. :)

ja, duhar nog rätt, för det är juh självklart den som sätts fast vid magsäcken och sen kopplas på tunntarmen igen 1,5 meter läng
  • linaalice
    Nala skrev 2011-01-12 19:50:02 följande:
    De tar inte bort magsäcken, den finns kvar fast vid sidan om ihopkopplad med tunntarmen fast på ett nytt ställe. Tolvfingertarmen är en del av tunntarmen men det är den delen som tar upp mest näring och den är ju bortkopplad - alltså tar man upp mindre näring av det man äter.
    jag skrev precis det där i ett jäkla långt inlägg som helt plötsligt ville försvinna. :(
    men du har absolut rätt! :)
    till det hela.. till mig har dom sagt flera, flera ggr att allt tas upp och att det är därför det är så viktigt att man tänker sig för med vad man äter. :)
  • linaalice
    Jag är ledsen.. råkade visst trycka på någon knasig knapp mitt i allt.. skrev ett sju jäkla långt svar och sen så var det bara borta. :(
    min läkare sa flera ggr att mycket som sas om just gbp var missuppfattningar bland annat det här med att en ficka lämnas.. han kallade det för en passage. eftersom maten bara passerar igenom.
    men jag förstår att det där med att borjan på tunntarmen sätts på magsäcken.. :)
    både dietist och läkare på KSS i Skövde säger i alla fall att allt man stoppar i sig tas upp av kroppen.
    det kanske var ett sätt att skrämma patienterna, vad vet jag? :)
  • linaalice
    Jumbopolly skrev 2011-01-12 19:37:38 följande:

Undrar fortfarande om man kan suga på halstablett under flyten??? ingen som vet vilket man kan?
    fan pest å pina ju å både sluta röka å enbart dricka pulverdiet om man itne ens får suga på en halstablett... hmm

jag fick suga på sockerfria halstabletter. men dom tyckte inte att det var smart. det sätter tydligen igång hungerkänslorna, så jag avstod. :)men ring och hör efter! :)
  • linaalice
    Jumbopolly skrev 2011-01-12 20:02:55 följande:
    jag är absolut inget proffs på detta.. läste bara innantill eller rättare sagt kopierade förklaringen på gastric bypass..
    sen är tunntarm och tolvfingertarm på ett sätt samma sak fast ändå inte.. tolvfingertarmen är en DEL av tunntarmen.... (om jag förstått anatomin rätt)
    *ler* jag är ingen expert jag heller. :) bara himla glad att jag äntligen fått det gjort.  :)
    och som jag sagt tidigare. jag säger bara vad min läkare sagt till mig.  och sen får dom nästan ha gjort vad dom vill där inne, bara det fungerar och jag mår bra. :)
  • linaalice
    trollbottom skrev 2011-01-12 19:59:05 följande:
    Det är nog så som blyg viol säger att det finns olika och så som bilden visar kommer jag att få på Ersta. Du måste ha fått någon annan variant av GBP
    jag tror inte att det är så stor skillnad. det är väl kanske bara det att dom hittar nya metoder. :)
    och som jag skrev tidigare, jag uttryckte mig klumpigt där med tarmen.. :)

är det någon utav er som vågade välja att göra flikarna som dom kallar det? något nytt nu som gör att man ska slippa tarmvred? :)
  • linaalice

MEN! :O Nu skrämmer ni upp mig!
    Tänk om jag blivit lurad!? :(
    Dom har i alla fall hela tiden sagt att det är en gastric bypass jag gjort.
    Och skulle det nu vara något annat så är vi juh hundra personer som fått fel information..
    Jag tror att jag fått en bypass bara att nu rör vi ihop det här..
    På mig är magsäcken förbikopplad, och tummtarm fast satt på magsäck och maten går direkt ner i tunntarmen.. 1,5 meter ner sitter sedan tarmen från magsäcken fast och där kommer magsyra och allt vad det nu är som mer kommer ut från magsäcken ut..
    Ett antal meter av tarmen är bortkopplad.
    är vi på samma linje nu? :)
    det här med flikarna.. det är något nytt som man fick välja om man ville göra.
    gjorde operationen mer smärtsam men skulle vara bra i längden. och det har inte med själva tarm och magsäcksgrejerna att göra.. :)

• linaalice
    Jumbopolly skrev 2011-01-12 21:05:39 följande:
    jag skall in snart på träff på kss.. kan fråga jag med om näringsupptaget.. bara för skoj skull=)
    intressant å se om de säger samma tycker jag iaf=)
    ja, gör gärna det. :) jättespännande. :)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)