BohusM skrev 2011-01-13 09:00:56 följande:
Jag opererades i tisdags, fick information av dietist i går innan jag äkte hem... Det som sas till mig va detta: Hela magsäcken är bortkopplad, så nu har ni flyttat upp den funktionen hit (håller sig om kinderna) det är där ni får bearbeta det som skall transporteras genom tarmarna. Magsäcken bearbetar ju maten åt er om ni tuggat dåligt, gör ni det nu då får ni ont och obehag. Sen så har ju tarmen kortats ner också så man tar upp mycket mindre näring och vitaminer eftersom maten passerar mycket snabbare, det är därför man inte skall dricka vatten i samband med måltid, då slinker maten ner för fort och man tar således upp ännu mindre.
Jag kan bara tala för mig själv, men jag åt fel innan OP, jag åt 2 - 3 ggr/dag, och nu skall jag äta minst 6 ggr /dag så jag tror inte mängden mat skiljer sig så mycket om man summerat den, men det är ju sättet man äter på + mindre upptag av den samma som resulterar i denna viktnedgång..
Jag tycker att du skall ringa till din dietist och checka av, det är inte bra att man är osäker, du får ju helt annan information av oss alla här, och har du gjort en annorlunda OP (vilket det iofs inte verkar som) så är det ändå bra att kolla upp det en gång för mycket.
anledningen till att vi kom in på detta med upptaget av kolhydrater och kalorier var för att jag frågade om LCHF-mat. Pga min diabetes är det hemskt nyttigt att äta på det viset. Då svarade min dietist att man skulle tänka sig för mycket noga och helst äta light och så lite fett som möjligt för att man fortfarande tar upp allt man stoppar i sig.
jag har inte pratat om näring, det har diskussionen glidit in på senare. :)
jag känner mig inte speciellt osäker. jag äter så nyttigt jag kan, på dom tider jag ska och hoppas att jag tillslut tappar mina överflödiga kilon. :)