Inlägg från: Jumbopolly |Visa alla inlägg
  • Jumbopolly

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Felixxmor skrev 2011-01-11 22:16:04 följande:
    En fråga....

Var på info om op i okt....de ville jag skulle gå ner 9kg innan jag op mig....

Om man inte lyckas med de 9kg säger de nej till op då?? Någon som varit med om det???

Tack!!
    Du går ju på flyt i 3 veckor innan op med så då lär du nog gå ner 9 kilo å eventuellt lite till....
    (såvida man inte fuskar då)
    vet inte vad som händer och har inte hört något om det..
    Syrran hade inte gått ner riktigt så mycket som de sa hon skulle göra men hon fick opa sig iaf.. hhon hade hållt din flyt diet i 3 veckor men rasade inte så iaf..
    Kan vara olika fårn sjukhus till sjukhus med ?!
  • Jumbopolly

IDAG är första dagen med FLYT för mig...

Har gått bra hittills.

Slutade röka för en vecka sedan eftersom man inte får röka i samband med operationen

och flyter idag å mår rätt så okej..

Hoppas det inte gör något att jag suger på några halstabletter bara för annars blir ickerökandet olidligt när man varken får äta eller röka. Fast några fischerman om dagen kan väl inte ta någon större skada?? sockerfria sådana alltså,

ELLER???

• Jumbopolly
    linaalice skrev 2011-01-12 19:21:52 följande:
    jag tror absolut inte att jag missuppfattat det. :)
    på mig har dom inte tagit bortden första delen av tarmen heller. dom har sytt igen magsäcken så att den är lika smal som tarmen. men tarmen sitter där den suttit hela tiden.
    1,5 meter av tunntarmen sitter kvar. sen har dom nypt av och förkortat tarmen med 70 procent. och jag är hundra på att det är så dom gör på oss allihop. :)
    har du verkligen gjort en gastric bypass då??
    För en gastic bypass så syr man först en liten ficka av magsäcken till storleken 1-1,5 dl.
    Därefter kapas tunntarmen av och sys fast vid den nya magsäcksfickan. Tolvfingertarmen sys sedan fast cirka 1-1½ meter ned efter tunntarmen.
    Skumt om de inte skulle kapat din tunntarm i så fall... hmmm

Bara klurar.. för det finns ju fler metoder där man INTE kapar tunntarmen fast de heter ju inte gastric bypass..
  • Jumbopolly

Undrar fortfarande om man kan suga på halstablett under flyten??? ingen som vet vilket man kan?
    fan pest å pina ju å både sluta röka å enbart dricka pulverdiet om man itne ens får suga på en halstablett... hmm

• Jumbopolly
    linaalice skrev 2011-01-12 19:40:49 följande:
    det där är en missuppfattning. man syr ingen ficka av magsäcken. den tas bort. och födan du stoppar i dig åker direkt ut i tunntarmen, det är därför du måste tugga maten väl, annars får man lätt magsmärtor.
    och tunntarm och tolvfingertarm är samma sak. det är det som ofta gör att människor blir förvirrade. :)

jag är heeelt hundra på att jag gjort en gastric bypass. och jag är frågvis och envis så jag har ställt alla frågor du kan tänka dig till läkaren och det är dessa uppgifter jag fått. :)

ska se om jag kan hitta lite papper som jag fått.. kan citera. :)
    jag är absolut inget proffs på detta.. läste bara innantill eller rättare sagt kopierade förklaringen på gastric bypass..
    sen är tunntarm och tolvfingertarm på ett sätt samma sak fast ändå inte.. tolvfingertarmen är en DEL av tunntarmen.... (om jag förstått anatomin rätt)
  • Jumbopolly
    linaalice skrev 2011-01-12 20:04:55 följande:
    Jag är ledsen.. råkade visst trycka på någon knasig knapp mitt i allt.. skrev ett sju jäkla långt svar och sen så var det bara borta. :(
    min läkare sa flera ggr att mycket som sas om just gbp var missuppfattningar bland annat det här med att en ficka lämnas.. han kallade det för en passage. eftersom maten bara passerar igenom.
    men jag förstår att det där med att borjan på tunntarmen sätts på magsäcken.. :)
    både dietist och läkare på KSS i Skövde säger i alla fall att allt man stoppar i sig tas upp av kroppen.
    det kanske var ett sätt att skrämma patienterna, vad vet jag? :)
    jag skall in snart på träff på kss.. kan fråga jag med om näringsupptaget.. bara för skoj skull=)
    intressant å se om de säger samma tycker jag iaf=)
  • Jumbopolly
    linaalice skrev 2011-01-12 20:07:27 följande:
    jag fick suga på sockerfria halstabletter. men dom tyckte inte att det var smart. det sätter tydligen igång hungerkänslorna, så jag avstod. :)men ring och hör efter! :)
    äsch. de får säga vad de vill.. vill de ha mig helt rökfri till op så får de ta det att jag suger på sockerfria halstabletter.. Det är inte lätt att sluta röka, gå på pulver diet samt ha en sjujävlans förkylning men super snorig näsa och värkande hals å sen inte få suga på halstabletter..
    har köpt fischerman de som är sockerfria å det får de stå ut med...
    eller tänker jag helt galet nu??
  • Jumbopolly
    linaalice skrev 2011-01-12 23:01:33 följande:
    Hejja dig!! :) Jag slutade röka sex månader innan op så jag hade det lite lättare, men jag vet att det är ett helsikke. :)
    Så hejja, hejja. :)
    Det kom liksom i rätt tid att sluta röka.. i december kostade allt massor med pengar. det var jul å jag fyllde 30 vilket firades på nyår.. å då sa jag. jag röker upp de cigaretterna jag har sen får det vara slut.. å hittills har jag hållt det.. 1 vecka rökfri kl 03 inatt =).
    Faktum är att det gått hyfsat bra ändå. har ju en liten bebis å ägna mina röksugna estra stunder åt för även om han sover så kan jag lägga mig hos honom å bara lukta lite =)
    Men helt plötsligt upptäcker man vad mycket TID man lägger på att röka... hua.. det är nog en av orsakerna till att man blir rastlös när man slutar för man vet knapt vad man skall göra med den tiden man är supervan att lägga på rökning.. 
    Hur som.. Detta ska bara gå.... vägrar ha abstinens på uppvaket IGEN.... 
  • Jumbopolly

har genomgått 2 dygn med flyt och gått ner 4 kilo.. hmm
    å vipps igår så kände jag GUUUD VAD JAG SAKNAR SALLAD....
    ren sallad tomat och gurka med lite rödlök.... =(

• Jumbopolly
    Maddisen80 skrev 2011-01-14 08:21:48 följande:
    jag ska ju inte göra magsäckoperation jag får inte ,men jag har ätit dietpulver i 3 dagar men har inte vägt mig än
    ja har kört sophiakuren och ahr aldrig varit med om en sån rivstart som den gav.
    Har kört både modifast och herbalife och ingen av dem gav nåt resultat så fort.. Sophiakuren däremot har snott 4 kilo av mig på 2 dar.. känns toppen...
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)