Inlägg från: Jumbopolly |Visa alla inlägg
  • Jumbopolly

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Päronsylt skrev 2011-01-16 09:02:51 följande:
    Jag förstår att du har ett rent helvete nu. Att flyta är inget roligt. Men det är värt det. Varenda dag. :)
    Nej det är inte lätt men det måste gå...
  • Jumbopolly
    Mli79 skrev 2011-01-16 10:29:44 följande:
    Gu vad najs att det går så bra för dig! Jag hade klippning på fin salong som en "belöning" när jag nådde -25. Min nästa plan är att när jag når -40 så ska jag boka in mig på smink-kurs på typ make-up store. Och dit är det bara ett kilo nu! 
    smink kurs?? är det för att lära sig att sminka sig sjlv eller sminka andra???
    Verkade intressant har jag inte hört talas om.. finns det många ställen man kan gå på sånt?? dyrt???
    vore kul att ha som mål eller beröm när man nått ett mål =)
  • Jumbopolly
    Mli79 skrev 2011-01-16 11:18:50 följande:
    det är för att sminka sig själv. De tar fram lite nya färger man passar i, lär en olika tekniker och så. Har en lokal make-upartist här så vi får se om det blir hos henne eller hos make up store. Ibland har Make Up Store erbjudanden, typ "utbildning" för 500:- och då får man smink av det värdet på köpet.
    SilverEmma skrev 2011-01-16 10:56:43 följande:
    Om det är någon som bor runt Hässleholm så kan jag tipsa om smink-kurs! Det är en nystartad salong, hon är utbildad frisör och makeup-artist och ska ha lite sminkkvällar! Där får ni ta med det smink ni har och hon visar vad ni kan göra med det så att ni slipper köpa en massa nytt! Om man vill kan man bara köpa en ny borste eller ögonskugga men man utgår alltså från sitt eget smink! Ska själv ta dit några kompisar en kväll!
    det lät ju skitbra att utgå från eget smink! Hatar när det känns som ett krav att man ska köpa deras egna produkter, vare sig det är till hår eller smink. Nu är det ju en liten bit till hässleholm för min del, men annars hade det varit toppen. En idé är kanske att samla ihop ett gäng GBP-skåningar och ha det som en liten aktivitet?
    tufft.. skall kolla om det finns i min kommun.. är nämligen URKASS på sminkning och sminkar mig väldigt sällan pga detta.. Ja sen pga att jag aldrig orkat/haft lust.. tycker inte jag blir mycket finare för det nmär man har allt fläsk hänger här och där men det råder vi bot på nu =)
  • Jumbopolly
    Päronsylt skrev 2011-01-16 17:10:45 följande:
    Jag tror att det är en smart idé :)
    Till mig sa även läkaren att om man fuskar så ser dom det på en gång och då får man ingen operation.
    Vet inte om han försökte skrämmas men han lyckades i alla fall. ;)
    Hur kan de se det utan att öppna och kolla först i så fall???
    fattar inte detta...
    jag har inte ens träffat någon läkare och dietisten sa att hon kunde göra ett program med mat men då blir man bara hungrigare än o man går på soppor.. tror det mest är skrämselproppaganda..
  • Jumbopolly
    Päronsylt skrev 2011-01-16 16:55:40 följande:
    Till mig sa dom att det var för att allt man stoppar i sig som man måste tugga påverkar levern och dens sätt att krympa.  :)
    Men om allt man stoppar i sig och tuggar påverkar levern hur kan de gå ge dem som inte KAN gå på pulverdiet en vanlig kost fast extremt liten??
    knapigt att det är så fruktansvärt olika från klinik till klinik.. borde inte va SÅ hemskt olika!!
  • Jumbopolly
    Päronsylt skrev 2011-01-16 18:21:17 följande:
    Läkarn menade självklart att dom skulle avbryta operationen om inte levern var tillräckligt liten. Alltså efter att dom gått in. :)
    Men det är verkligen så olika överallt. Lyssna på det era läkare och dietister säger. Det är juh där ni ska bli opererade. :)
    tycker bara att det är konstigt om de kan göra så.. jag fick gå på engruppträff för 1,5 år sedan å nästa gåg jag få träffa läkaren är veckan innan jag opereras. borde man inte bli ordentligt onformerad om sådant tidigare i så fall????
  • Jumbopolly
    MizzPiggy skrev 2011-01-16 21:03:59 följande:
    Hej allihopa, har lite funderingar kring mitt rökande, OM de e så att jag blir godkänd, jag fattar allt de här med att de kan tillstöta komplikationer om man är rökare under op, samt att man läker sämre efteråt pga försämrad blodcirkulation, ( och syreupptag)
    Men hur har ni alla gjort? När slutade ni röka? Alltså hur långt innan op? Ni som slutat sent? Hade ni abstinens på uppvaket?
    Har någon fallit dit efter op? Och återupptagit rökandet? Berätta!
    Jag har nyss slutat.. nästan en månad inan operationen JUST föra tt slippa abstinens på uppvaket + att slippa värsta abstinensen när jag går på pulvet diet vilket jag gör nu... å tänkte inte återuppta rökandet sedan.. kan man hålla upp i över en månad så ska man väl kunna fortsätta sedan
  • Jumbopolly
    BohusM skrev 2011-01-16 22:58:19 följande:
    Anledningen till en snabb viktnedgång är just att minska fettet i levern, en fettlever ät mycket skör och kan då brista eller gå sönder. Om detta sker på fel ställe så blir det en levertransplantation, om den går sönder på så att säga rätt ställe så tar man bort en bit av levern. Den växer ut till normal storlek igen efter ett tag.  I vilketfall som helst så blir det då en öppen kirurgi, vilket medför extra obehag och jobbigare konvalicens.
    Så det är ur säkerhetssynpunkt för er själva som levern måste ner i storlek snabbt.
    jo det vet jag.. å det förstår jag men det jag inte förstå år är som vissa läkare säger då till vissa människor..
    "ser vi att du har fuskat något under ditt flyt så opererar vi inte"
    Har man gått ner det man ska gå ner så hur kan de se om man fuskat innan operation? eller öppnar de först å säger. nehepp den här tjejen har fuskat! hon åt en gurkbit den 23/1 henne stänger vi igen å skickar hem! hehe.. tror DET är mest skrämselproppaganda... men klart ser de att personen i fråga inte alls gått ner nåt utan levern är i sin gamla storlek då förstår jag om de stänger igen buken igen..
  • Jumbopolly
    BohusM skrev 2011-01-17 01:06:53 följande:
    Man kan gå ner mer på flytet vilket jag gjorde, dom ville ha ner mig 7 - 8 kilo, men jag gick ner 11,5 kilo. Om jag nu tyckt att det inte gjorde nått om jag fuskat och gått upp lite så skulle dom inte sett detta på vågen, men då jag vill ha en så säker operation som möjligt så valde jag att flyta hela tiden.
    Jag har haft väldigt svårt med flytet och varit hungrig, ont i huvudet och fruktansvärt sugen på precis allt. Men då detta gäller en operation som skall hjälpa mig att leva, så ville inte jag äventyra mig själv och den chansen.
    Dom extra kilona som jag gick ner är ju bara positivt och det är kilo som aldrig kommer igen.
    Jag opererades i tisdags och mår alldeles utmärkt. Flyt på, det är värt det, jag lovar..
    Oj.. hungerskänsla ja.. det har ju inte jag någon då.. snarare att jag har svårt för att komma ihåg påsarna för jag tycker det vräks i en för mycket jag.. hinner ju aldrig bli hungrig.. DET kommer vara min stora utmaning sedan att äta ofta... jag har inga större problem med suget förutom att jag blir VRÅLSUGEN på att tugga på nåt å mycket beror ju på att jag även låter bli rökat nu under tiden.
    Därför tycker jag att vad är det som är så farlig om man nu tuggar på en fefferpni tex 2-3 gånger om dagen...
    dietisten sa att man inet fick göra det enbart för att det väcker suget efter annat å att man då till slut tänker.. en köttbulle.. vad gör det osv..
    Men så tänker inte jag.. en fefferoni dämpar mitt rökbegär i flera timmar samt mitt sugen begär...
    är ingen sötsaksmänniska annars heller. Mitt stora problem med vikten kommer av att jag äter på tok för sällan å då på tok för onyttigt å för mycket...
    Men nu kommer jag bli tvungen att äta oftare och bättre!!
  • Jumbopolly
    BohusM skrev 2011-01-17 01:37:42 följande:
    Jag tuggade tuggummi, men jag blev mer sugen på massa annat då, det man skall se till är att det är helt sockerfritt, det är inte alla som är det även om det står så på... Nu tror inte jag att det skulle vara hela värden om du äter några fefferoni den första veckan, men sen skulle jag absolut låtit bli... Jag vet inte hur länge du skall flyta, men 3 x 7 = 21, 21 x 3 = 63 fefferoni på 3 veckor är nog inte vad jag skulle vilja stoppa i mig när jag går på flyt... Du kan ju sabba magen, även om den blir bortkopplad så är det så att den hänger kvar.... Testat nikotintuggummi???
    nikotintuggummi pallar jag inte med..
    Nu går det iof bättre och bättre för varje dag.. röksuget minskar mer och mer och tuggbehovet med.
    Tuggar extra tuggummi.
    å fefferoni sabba magen?? njae då är den sabbad för flera år sedan =)
    normalt äter jag ganska mycket fefferoni.. ÄLSKAR fefferoni.. kan äta det hellre än en chipspåse=)
    men DET är något jag kan tänka mig inte funkar riktigt sedan efter operationen... Men äter fefferoni som godis annars.. Har värsta stålmagen ;)
    MEn jag är helt inställd på att det INTE kommer funka senare...
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)