• Mli79

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Haha, av alla dumma kommentarer var nog det där med svensk man det värsta Men helt ärligt, under alla mina år som överviktig har jag fått mest komplimanger av utländska män. Men jag tror inte att det är för att de tycker bättre om feta kvinnor, utan för att de inte är så förbannat tråkiga som svenska män kan vara

Jag har också fått höra mycket dumt, men jag orkar inte  bry mig. Jag skiter i om folk förolämpar mitt utseende, men när de går in och trampar på andra områden så blir jag arg. Typ när jag äntligen hade konfronterat mina föräldrar i en för dem mycket känslig fråga (missbruk) så får jag höra att jag har blivit personlighetsförändrad pga OP.. Det känns inte som om de tar på mig allvar längre. Eller som när min svärmor påpekade att när jag når min målvikt så måste jag ändå vara noga med vad jag äter, och inte stoppa i mig massa onyttigt....*duh*

• Mli79
    Adalel skrev 2010-08-04 19:07:40 följande:
    Gör man alltid en bedömning först och vad gör man då? Jag har ett BMI på 44 så nog e man berättigad en op men finns det andra saker som kan göra att man inte får nån? Då tänker jag inte på deras restriktioner om ex psykiska sjukdomar eller alkolism.

Sedan funderar jag på en sak som säkert låter knäppt men var ska jag fråga om inte på detta forum. Jag har ju läst att man inte ska svälja för stora tuggor när man äter för att man kan bli dålig men hur fungerar det om man måste ta tabletter? Och även skölja ner dem?
    På bedömningen (som man måste gå igenom, det är där man blir godkänd för OP) så kollar de bara om man verkar vara en lämplig kandidat, dvs vikt, längd lite blodprover och så ser de till att man är ordentligt påläst. Och så svarar de på alla frågor man har. Vad jag har förstått så är det väldigt få "vanliga" anledningar som man kan bli stoppad för. Jag var rädd för att de skulle hitta något i mina blodprover som jag inte visste om, men det tror jag är väldigt ovanligt. Bedömningen var väldigt enkel för min del, tog nog sammanlagt inte mer än ett par minuter.

Jag har inga problem att svälja alla tabletterna på en gång nu två månader efter min OP, innan fick det bli en i taget. Nu tar jag en stor silica, två mitt val kvinna och en B12 utan problem.
  • Mli79
    frökenKAJO skrev 2010-08-04 20:02:54 följande:
    Isch, silican tycker jag är riktigt svår att svälja. Det går inte att hälla ut innehållet ur kapseln och bara svälja det va?
    MIn silica är en vanlig tablett, lite större än mitt val kvinna. Men den smakar jäst, så det gäller att få ner den snabbt som attan. Har ingen aning om den är effektiv, jag tappar inte så väldigt mkt hår ännu iallafall.
  • Mli79
    sabinaa skrev 2010-08-05 16:55:22 följande:
    Idag fyller jag år och vad jag önskar mig mest av allt är ett presentkort på 115 000 kr på en privatklinik för fetknoppar.

Jag håller tummarna, jag fick ju en tusenlapp av gubben imorse. Jag kommer nog få 3 presenter till av dom som kommer om någon timme, så kanske!!

=0)

Ha en superkväll alla!
    Grattis!!
    Jag fyller i slutet av september, så det blir väl lagom till att önska sig nya tuttar till 2011 då
  • Mli79
    MINA GOA BARN skrev 2010-08-05 16:35:39 följande:
    Hej,
    Nu äntligen kommer min nya läkare på Vårdcentralen skicka en remiss till överviktsenheten, jag bor i Södermanland, är det Nyköping den enheten ligger i då?
    Mina frågor är, Hur lång tid tar det innan jag får komma på ett första besök till överviktsenheten och om dem då beslutar att jag ska få en operation, hur länge får jag vänta på en operationstid från dem har beslutat?
    Nu har vi i början på augusti-10, vad kan jag förvänta mig i tid from nu är min undran.
    acksam för svar o så fina o modiga ni är alla!
    Eftersom vårdgarantin är en lag så ska du enligt den bli OPad inom 6 månader. Tyvärr så tror jag att landstingen kommer att få svårt att hålla den gränsen, lagen innebar ju inte att de får tillgång till bättre ekonomi eller fler vårdplatser. Men man kan ju faktiskt ha lagen som "vapen" att trycka på lite med. Om man däremot väljer det fria vårdvalet så ställer man sig utanför garantin, men man har möjlighet att välja sjukhus själv - förutsatt att ditt landsting har avtal med det. Genom att välja själv kan man välja ett som man vill ha, och/eller ett som har bättre väntetider än vad det egna landstinget förutspår. Så mitt råd är att vända dig till överviktsenheten (som jag inte vet vart den ligger..) och kolla vad de tror om sina egna väntetider samt _direkt_ åberopa vårdgarantin. Den gäller från den dagen du åberopar den. Sen kan du ju kolla vilka andra sjukhus de har avtal med och även ringa dem och fråga vad de uppskattar sina väntetider till.
    Lycka till!
  • Mli79
    Queenie70 skrev 2010-08-05 22:09:34 följande:
    Hu...är det så?

Nåt som oroar mig lite är hur det skulle bli om man blir sjuk...eller gammal. Och har svårt att få i sig. Då tynar man väl bort.
    Det var också något jag oroade mig för. Men nu har jag frågat två läkare som båda menade på att vår magsäck och möjlighet till näringsupptag är väldigt överdimensionerat. Vid sjukdom eller liknande så räcker det väldigt långt med näringstillägg om ens det behövs (såvida man man äta "normalt" dvs). Och risken att bli riktigt sjuk så man behöver mer näring är ändå mindre än de komplikationer som skulle uppstå vid en fortsatt fetma.
  • Mli79
    vänat skrev 2010-08-06 08:12:07 följande:
    Go morrgon! Hoppas ni alla får en bra dag.

Tack det samma!
    Idag ska jag med min son till frisören, och då ska jag passa på att fråga henne hur hon tror att jag skulle passa i kortare hår, och vilken frisyr hon spontant tror skulle passa. Frågar alla frisörer som jag träffar, för snart är det dags.. av med det långa som har hängt där så länge. Mitt mål var att klippa mig och köpa glasögon när jag når tvåsiffrigt, och det är inte så många kg kvar nu så det är dags att börja leta och förbereda sig mentalt.

Ett tips och ett riktigt roligt tidsfördriv är www.taaz.com - där kan man ladda upp foton på sig själv och testa massor med olika frisyrer och sminkningar och hårfärger... skitkul!!

• Mli79

Idag till mellanmål testade jag att äta en Allevo Bar, choklad. Väldigt god, utan att tänka mig för hade jag ätit upp hela utan att känna efter. Nu tre timmar senare är jag fortfarande proppmätt, känns som om den sitter som en kork uppe i halsen. Testade att dricka och det går, men jag mår ju inte bättre av det.
    Någon som har något tips vad man kan göra i detta läge? Tvinga i sig middag ändå? Vänta ut det? Jag lär ju inte göra om det med bars igen, men det är ganska ofta jag testar saker som det känns som om det bara sitter som en propp i halsen. Typ vitt bröd.

• Mli79
    frökenKAJO skrev 2010-08-06 17:20:58 följande:
    Så kände jag igår efter en halv prinsessbakelse, men det borde jag ju ha kunnat lista ut inan.
    Bars har jag aldrig provat (som opererad), men det kanske inte är någon hit med andra ord?

Om jag vore som du skulle jag nog försöka få i mig lite middag ändå, baren innehåller väl inte tillräckligt med näring för en hel dag va?
    Det är lite så jag tänker, att näringen är viktig så jag skulle försöka med middag iallafall. Blir quorn tikka masala så det går ju alltid att pilla i sig. Risken är dock att jag mår sämre, och jag har barnen själv hemma ikväll. Då blir det på med Emil i Lönneberga 13 avsnitt
  • Mli79
    cattis1234 skrev 2010-08-06 20:19:42 följande:
    Äntligen ett besked från Ersta !  Solig

Fått tid för bedömning den 30 september, tog 5 månader sedan remissen flyttades dit.
    Ni som är opade på Ersta...hur lång tid tog det mellan bedömningsmötet och op?
    Exakt 3 mån  el. 2½ el. 3½?? Det kommer ju en jul där  mitt i...
    Så skönt att slippa vänta i ovisshet, nu har jag en datum att se fram emot.
    Fick tid till Joakim Pålstedt, någon som träffat honom?

grattis til tiden!
    För mig vart det lite mindre än två månader mellan bedömning och OP, så det borde ju hinnas med innan jul kan man ju tycka.

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)