Inlägg från: Soulstar |Visa alla inlägg
  • Soulstar

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Freyla skrev 2010-05-27 17:40:03 följande:
    Igår fick jag min remiss ivägskickat av min husläkare så nu är det bara att vänta. En fråga till er som står inför operation eller har blivit opererade: Hur öppna har ni varit med att ni ska göra en Gastric Bypass?Och ni som har blivit opererade och har tappat massa(?) vikt, har människors attityd gentemot er förändrats?
    Hmmm, det har varit ett klurigt beslut för mig. Började med att berätta för några av de absolut närmaste, och då det var lite blandade resultat slutade det med att jag slöt mig som en mussla och inte säger något till nån. Det känns muppigt ibland, men jag orkar inte lyssna på andra människor mässa om vad som är drastiskt och alla risker osv. Det är mitt liv, och jag orkar inte lägga energi på att förklara att jag vill leva det 10 år extra.

Nu låter det som att alla var jättenegativa. Så var det inte, men som person är jag sån att jag bara behöver ETT negativt bemötande för att dra öronen åt mig kring att lita på att folk ska förstå...

Men de i min närmaste krets som förstår och stöttar hade jag inte kunnat vara utan. På jobbet har jag inte sagt ett pip. Bara att jag skulle vara sjukskriven för en op och så var det bra med det De lär väl fatta när jag loosar vikten, men det struntar jag högaktningsfullt i

Det som har gjort beslutet att berätta/inte berätta svårare för mig, är att jag är lång, och folk ser inte mig som överviktig av någon anledning. Det har inneburit att jag har fått reaktionen "Men va?! DU behöver ju inte göra GBP, du är ju inte fet?!". Men hallå, BMI, vågen och kirurgen är överens om att jag är FET. JAG är överens om att jag är FET, so back off! Antar att de bara menat väl när de har sagt så, men det blir så jobbigt för då blir det som att jag måste övertyga dem om att jag faktiskt är fet, vilket blir helt sjukt....

Oj vad långt det blev
  • Soulstar
    Isglittra skrev 2010-05-27 23:41:30 följande:
    God kväll :) Idag fick jag mitt ja! Härligt, känns så skönt att man kommit längre än halvvägs nu! Ssk trodde att jag kunde vänta mig op i September, jag har ställt in mig på oktober och tror fortfarande det kommer bli då.
    Yeyyy! Grattis!! För mig tog det ett par dagar innan jag fattade, men det var härliga dagar
  • Soulstar
    grodängel skrev 2010-05-31 00:13:44 följande:
    Jag känner lite dock att jag väldigt gärna vill ha barn innan , så kanske man ska stå kvar i denna kön  även om den är lång. så mycket frågor har kommit upp och det är svårt att finna rätt svar liksom..försker läsa lite här och där. vet om det finns några kort man kan se typ"före" och "efter" bilder.?
    Jag förstår att det är tufft att fajtas med tankarna på hur du ska göra. Och jag är då absolut ingen som ska komma och berätta hur du ska göra. Tänkte bara skriva hur jag tänker när jag har läst dina inlägg. Det låter verkligen som om du värker efter att få ett barn. Som att det är din högsta önskan. Och jag förstår den! Har man haft ofrivilligt barnlösa i sin närhet förstår man den ännu ett hack på stegen.

Men jag tänker så här: om du bortser från graviditeten när det är tungt att bära övervikt + bebiskilon. Strunta i det faktumet, vi låtsas att du bara glider igenom den perioden på små rosa moln (vilket vore nice ).

Vi tänker oss istället efter bebis dykt upp, och du måste bära bebis överallt (det kan bli en sån unge, min blev det, som man inte kan sätta ner nånstans för då blir den förbannad. Helst ska ungen med in i duschen och om den fick välja klättra tillbaka in i kroppen på dig.).

Bebis är tung (ok inte i början, men de blir faktiskt det sen ju, min blev det iaf  ) och det är högsommar och stekhett ute och du måste släpa med dig en väska med 500 000 saker i, för din bebis är en kräkbebis (nu säger jag inte att alla bebisar blir det, men min bebis... ja, du fattar ).

Din snubbe måste jobba och du har ont i ryggen (vanligt vid övervikt, påstår inte att jag vet hur du har det med min kropp, vet bara att ju högre min egen vikt desto mer ont i ryggen har jag haft), bebis kan inte riktigt ta hänsyn till det här och kräver fortfarande att du går omkring och skumpar på bebis i flera timmar för att få någon som helst lugn och ro (it could happen).

Och så vidare och så vidare.

Om du nu tänker dig de här scenariorna (stavar man så?) där du är överviktig respektive smal, vilket väljer du? I vilket av de alternativen tror du att du orkar vara ditt bästa mamma-jag, göra dig själv rättvisa för din dröm om att vara mamma?

Säger ABSOLUT inte Tjock=dålig mamma (Hell, I was one). Det jag säger är att det krävs mycket mer av kroppen än vad man tror när bebis väl är ute.

En HELT annan aspekt är denna: hur göra med bebis när du är nyopererad och ska försöka lära om hela ditt ätbeteende som du grundlade för en herrans massa år sen? Det är lite klurigt att, om du råkar dumpa, förklara för en liten skrutt att "mamma måste sitta på toaletten och dö här i 20 minuter, du kanske kan läsa en tidning för att få tiden att gå?".

Så jag säger så här: DU förtjänar att vänta med att skaffa bebis tills du har gjort den här investeringen i dig själv. Så länge du inte är typ 57 år gammal så har du ju tid på dig eller hur? Vore det inte ÄN mer fantastiskt att känna att "Jag har fan gjort allt jag kan för att ge min unge och mig själv superbra förutsättningar för att få en härlig barnledighet och resten av våra liv tillsammans!"

Vad du än beslutar, är det bara du som är du och som kan veta vad som är rätt för dig

Kram och lycka till!
  • Soulstar
    Mli79 skrev 2010-06-03 08:17:33 följande:
    Nu börjar jag känna mig som en människa igen, fy satan vad jag mådde dåligt igår! Jag ångrade aldrig open, men jag kunde inte förstå hur jag skulle klara mig ur den sitsen jag satt mig i. Vaknade med ångest och smärta trots att jag bett om lugnande innan så fick jag inte det. Jag var så groggy flera timmar att jag inte riktigt visste vart jag var. När det släppte så skule jag dricka liiite vatten och då slog illamåendet till på riktigt. Men som tur var finns det botemedel och allt gick över ganska snabbt. Det värsta var tröttheten. Jag kunde inte hålla mig vaken, somnade när folk pratade med mig, när jag satt på toa, när jag gick på vägen till toan... väldigt stressande alltihop. Underbar och förstående personal dock, jag kände att jag var i goda händer. Idag när jag slipper så mkt smärtstillande så är jag mycket piggare, har bara lite träningsvärk i magen. Inga problem att dricka heller.
    Tänk att det är klart nu!!

Lisalove - grattis till din tid! Det är ju snart ju! Jag räknar med hemgång på fredag, det är tydligen normalt när man OPas på onsdagar.
    Välkommen över
  • Soulstar
    frökenKAJO skrev 2010-06-08 20:16:46 följande:
    Några dumpingfrågor till er som varit opererade lite längre:

1. Finns det något du brukar dumpa på?
    Handlar det mer om vad du äter än hur du äter?

2. Har du provat alkohol efter operationen?
    Hur funkar det?

3. Händer det att du äter sötsaker?
    Hur funkar det?
    Vet inte om jag räknas som att ha varit op:ad lite längre, 8 veckor and counting...?

1: Inte ngn speciell grej så länge jag håller koll på socker- och fetthalten, och ser till att äta lite lite av såna grejer som det är mycket sånt i. (Dock "tål" jag större mängd sånt än vad jag trodde innan). Det som är grejen är däremot HUR jag äter. Äter jag för fort (eller dricker för den delen) kan jag dumpa på precis vad som helst. Samma om jag tuggar för dåligt. Fast det ska erkännas, potatissallad gick fullständigt åt helvete, även om jag åt pyttelite...

2. Japp Funkar hur bra som helst, druckit rosévin vid 2 tillfällen. Blir lurig betydligt fortare, men tappar det också nästan overkligt fort. Kommer ta ett tag att vänja sig...

3. Jo. Jag har väl provat. Men det sjuka är att den största sockergrisen i världshistorien (jag) inte längre bryr sig om socker. Jag har köpt och provat, för lukten och synen av tidigare favoritsynder har fått mig att vilja knarka loss (på socker så ingen missförstår), men det tar bara en eller två tuggor så vill jag gå och skala en gurka och skära i stora bitar. DET är fredagsmys på riktigt numera. Och jag tycker inte ens att det är tråkigt. Helt sjukt.
  • Soulstar
    Mli79 skrev 2010-06-11 21:35:16 följande:
    Eller så har ni som inte minskat i skostorlek bara väldigt stela fötter
    Hahaha, bäst idag
  • Soulstar
    L i n n skrev 2010-06-13 16:33:52 följande:
    Inte? Jag tycker då det är underligt att en GBP-opererad kan få i sej mer mat som gravid än som icke gravid.
    Men det är ju bra att det funkar så, för barnet behöver ju lite extra.
    Det jag tycker jag bli extra intressant är efter bebis kommit ut, om du då återgår till hur det var innan graviditeten, eller om du kommer att ha kvar förmågan att käka mera... Lova att rapportera

Men om man tänker så att när de flesta "vanliga" (icke-opererade) tjejer är med barn så kan ju de äta mer, så egentligen kanske det är ganska rimligt att även du som är opererad kan det. Fast det måste ju ändå bli betydligt mindre portioner än om du inte hade varit opererad? Eller kan du sänka en hel liter med mat utan att blinka? Intressant detta måste jag säga. Kroppen är cool!
  • Soulstar
    frökenKAJO skrev 2010-06-14 19:59:54 följande:
    Jag opererades 24 maj och motionerar som du. Känner mig helt återställd i kroppen och är pigg och energisk. Kan äta och dricka det jag ska men står still i vikt.

Jag gissar att kroppen är lite skakad efter först flyt och sedan operation, den släppte ju en hel del i den vevan. Det kommer nog igång igen.
    Jag minns det som att det var där nånstans som jag stod still i ca 2 veckor, och när det väl släppte så gick jag ner typ 2 kilo på 2 dagar. Sjukt hur det kan pendla så där...
  • Soulstar
    Bellevue skrev 2010-06-14 20:32:26 följande:
    Är det dag 2 eller dag 3 som är jobbigast när man flyter?

Minns inte vad ni sagt tidigare
    Dag 3 för de allra flesta vågar jag nog säga. Vilken dag är du på nu?
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)