Inlägg från: sweety88 |Visa alla inlägg
  • sweety88

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Tjohalia skrev 2011-01-04 20:23:20 följande:
    Oj vad kul! Jag träffade Anders Nilsson. Han ställde inte alls så mycket frågor, undrade mest om JAG hade några frågor! Han frågade väl om jag var medveten och beredd på förändringarna och då jag sa ja så sa han att då ska du självklart opereras. Han verkar VÄLDIGT positiv till operation tycker jag, fick det intrycket på gruppinformationen med. Allra först fick jag dock träffa en sköterska, väga mig, mäta mig, kolla blodtryck, puls och mäta midjemåttet. Sen fick jag träffa kirurgen och det gick fort, tog max 10 minuter hos honom. Sen skulle en massa göras klart infor operationen, jag fick traska iväg till en annan avdelning och göra ett EKG, sen vidare till ytterligare en avdelning och träffa narkosläkaren innan jag fick gå tillbaka där jag fick träffa en sköterska som gick igenom information om komplikationer, hur operationen gick till, flytet innan osv. Sen plockade hon fram kalendern och sa att hon hade en tid i början av februari om jag ville (vilket jag ju inte kunde). Så vi bokade in en tid.
    Allt tog lite drygt 1,5 timma. Men det beror på att jag fick vänta en del på dom andra avdelningarna innan jag fick komma in, och väntetiden kan tydligen variera lite.

Jag försökte komma ihåg att ställa alla frågor jag hade men missade såklart en del, bland annat hur det kommer bli med maten den närmaste tiden efter op, sköterskan pratade ju lite kring det, men jag glömde fråga VAD man äter dom första veckorna, hur länge man äter flytande efteråt, när man börjar med puré respektive mat osv. Men det kanske man får info om av dietisten senare.
    Ja, jag med men jag var inte helt hundra om det var samma kirurg som var på infon som jag skulle träffa, minnet är bra men kort men han verkar lätt och ha med och göra!! Jag är ändå nervös inför morgondagen, antar man inte vill ropa hej förren man är över ån :) Dom sa inget åt dig om när man lämnar blodgruppering? Iofs får jag fråga själv imorgon. Hoppas jag inte bara går vilse nu på sunderbyn ;) Tyckte det var nog svårt sist jag var där och skulle upp till kirgin för anmäla mig bara.
    Grattis till din optid, du får gärna skriva om du vill prata lite. Har inte hittat så många härifrån norr som ska göra en :) förresten vilket datum var du på infoträffen?
  • sweety88

Imorgon börjar mitt flyt, fick op tid den 8:e februari!! Synd det inte verkar finnas så många från norrbotten här inne

• sweety88

Hej, hur mkt gick ner den första veckan med flyt och allt som allt? Jag är inne på min 4:e dag och har bara tappat ett par hg, surt hoppas jag går ner mer snart då jag har 11kg och tappa

• sweety88
    JohannaL skrev 2011-01-13 13:23:50 följande:
    vad kul =) hade ingen följ knapp men har lagt till en nu =)
    Vars hittar man bilder på dig som dom andra talar om? nyfiken i en strut
  • sweety88
    Ferguson skrev 2011-01-13 18:29:55 följande:
    Håller på med vecka 2 nu i flytet, vecka 1 tappade jag 6 kg. Lycka till!
    Wow, dt är jätte bra ju. Jag hoppas jag med tappar snart liiite mer, känns som 11kg är långt borta när dt går i denna takt. Och lycka till själv
  • sweety88
    Maddisen80 skrev 2011-01-14 18:01:29 följande:
    Jag vill opereras men jag har pratat med en ny läkare idag för jag var där med mitt svullna ben men hon skyller bara på övervikten då sa jag då kan du ju skicka remiss till kirurgen ang gbp men de ville hon inte de är 3 läkaren som nekar mig remiss.
    Skriv egen remiss :)
  • sweety88
    Jumbopolly skrev 2011-01-15 13:57:50 följande:
    EN FRÅGA...

Varför skicka egen remiss? Varför inte gå till läkaren och be dem skicka en remiss??
    Bara undrar alltså...
    (visste inte ens att man kunde skicka en remiss själv)
    I mitt fall var dt för läkaren på vårdcentralen vägrade remiss
  • sweety88
    Philippa skrev 2011-01-15 15:18:19 följande:
    Vad var anledningen att läkaren vägrade det??
    Ingen aning faktiskt, han verkade väldigt anti operation och satt och ljög mig rakt upp i ansiktet trots jag uppfyllde kriterierna. Hans motivering verkade ju då vara jag var för liten, han hävdade kirurgen inte änns talade med folk som har ett bmi under 45
  • sweety88
    anli00 skrev 2011-01-15 16:33:48 följande:
    hade samma problem med min lakare, han tyckte personligen inte om att man utforde sana operationer och sen tyckte han inte kvinnor som inte fatt barn skulle gora en san operation!????? det bestammer man val sjalv? sa ag orkade inte bry mig utan skickade ocksa in en egen remiss
    Ja, helt galet! Desutom var han inte trevlig heller utan riktigt illa bemöttande, tom min fästman höjde på ögonbrynen. Nästintill förnedrande i sitt tal. Och vad i hela friden tänkte din läkare med? Hurvida man har barn är väl ingen motivern för vara emot!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)