Inlägg från: Mary Jo |Visa alla inlägg
  • Mary Jo

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

sweety88 skrev 2011-02-01 15:03:28 följande:
    Jag kör redan med handsprit och naturläkemedel Tungan ute lät mig övertalas och gurgla saltvatten i förebyggande syfte *ryser* Så jag borde ha goda chanser! Men man är nästan alltid sjuk tycker jag nu för tiden.
    Åhh, hur pallar du?! Jag skulle bli galen Tungan ute men man måste försöka motivera sig med om ett par månader kan även en själv äta pasta ute, en bit macka på stan då och då..Jag är oxå sugen på allt, men är så konstigt från början var jag mest sugen på skräp nu är jag sugen istället på allt vanligt som finns hemma, på gott som ont ;p
    Med barn blir det ju lätt så. Dom drar ju hem olika smittor hela tiden. blä!

Ja,när jag kom dit så kände jag att det var en jävla dålig idé. haha. Fan,jag satt nästan och dregglade för att allt såg så sjukt gott ut. faaan. Men samtidigt kan jag ju inte isolera mig hemma när jag har Vilja heller. Vi var på öppna förskolan igår och då ville jag också dö när alla satt och åt sina goda hemlagade lunchar med hederlig husmanskost. Saknar inte skräpet så mycket. Utan riktigt mat!

Men sen får jag äta på riktigt igen. Om några månader.
  • Mary Jo
    sweety88 skrev 2011-02-01 15:15:39 följande:
    Ja, precis! Och min minsting är snorig så därför jag är lite rädd för bli smittad, kan vara sjuk när som helst men inte nu Tungan ute Nej, det förståss men man behöver ju inte isolera sig men kanske undvika tillfällen där dt äts mkt, man kan ju göra så mkt annat än äta Glad Men jag vet hur dt är, oftast sånt som inträffar under mamma träffar.
    Tja, men dt är ganska konstigt för vanlig mat är min största lasst men ändå så var jag sugen på allt möjligt annat, men gissar dt satt lite psykiskt oxå. Fick du förreesten såna där näringsdrycker från sophiahemmet?
    Och det går jättemycket magsjuka! Men du får kurera dig ordentligt så du inte blir sjuk. Låt inte barnen pilla i munnen och så. Även om man inte kan undvika deras små fingrar som fäktas i ansiktet ibland

Tycker jag ser mat överallt nu. haha. Man tänker inte på det annars när man får äta men igår försökte jag läsa mina dagliga bloggar men det var då tamejfan mat och karra överallt.

Nope,inga näringsdrycker. Får säkert sen!
  • Mary Jo
    sweety88 skrev 2011-02-01 15:29:17 följande:
    Haha, hallicinerar du va? Flört Nej, dt undviker jag redan så gott jag kan men tyvärr är har man ju en del närkontakt med dom små.
    Jag brukar vara så smart så jag tom läser matdag böckerna på viktop, smartie. Man blir inspererad, men sugen som få!! Ah, jag fick 3 stycken som skulle drickas dagen innan. Men hört dom inte smakar något vidare.
    Ja,jag har suttit idag och kollat lite efter bra soppor att göra tills efter min op men attans så hungrig man blir!

Har nyss konstaterat att Modifast pasta rätter inte är att rekomendera. Usch,torr äcklig pasta som smakade konstigt. Kräks
  • Mary Jo
    1975 skrev 2011-02-01 16:44:14 följande:
    Oj oj då ska du veta hur mkt man fiser efter op. En hemsk biverkning!! Och dom luktar så man står inte äns ut själv av lukten. Nu e min stora fasa att om tre veckor ska jag föda barn och tänk om jag måste fisa.! Bm kommer ju DÖ!!! Vad fan ska jag göra????
    du får väl ursäkta dig innan. Dom är nog vana ;)
  • Mary Jo
    Uller skrev 2011-02-01 18:20:33 följande:
    Har fått min optid 17/3! Jippi. Nu ska man börja ställa in sig på flyt. Ska gå ner 5 kg innan op men det känns inte så mkt.
    Vad kul! Det kommer du klara lätt. Jag ska opereras på 19 dagar och ska gå ner 7 kilo!
  • Mary Jo
    METAMORPHOSIS skrev 2011-02-01 19:30:40 följande:
    Gör lite "reklam" för - för oss som har ngt med GBP att göra, vi finns på Facebook. Där kan man vara lite mer öppen, det är en sluten grupp, så oinvigda kan inte läsa vad som skrivs.

Vill ni vara med så skicka en vänförfrågan till mig www.facebook.com/#!/profile.php?id=619372653 - Anne Bokvist Moijé
    Jag har också skickat en vänförfrågan!:)
  • Mary Jo
    Sannalouise87 skrev 2011-02-02 09:46:38 följande:
    Tack för svar!

Då står jag i valet och kvalet. Bor mitt i Skåne. Vet att Landskrona INTE kan hålla sina tider, men har också hört att om man åberopar vårdgarantin där hamnar man i en annan kö och många har trots det fått vänta minst ett år innan dom blivit opade.

Sen kollade jag på nätet. Kalmar, som trots allt inte ligger långt ifrån skåne har absolut kortast tid, 4-8 veckor.  Det skulle man ju kunna välja, men då handlar det transport dit och hem. Att köra dit är inget problem, jag älskar att köra bil! Men, vågar man köra hem själv sen efter operationen?

Vad säger ni som blivit opade, har ni kört hem själv efter operationen? Eller hur löste ni det? Vet inte om jag är så sugen på att sitta på en buss eller ett tåg hem efter open...
    I mina papper står det att man absolut inte får köra hem efter sin operation! :)
  • Mary Jo
    Hera78 skrev 2011-02-02 12:01:16 följande:
    Ligger nu på avdelningen med dropp och väntar på att rullas in på op. Kl 15 är det dags, 3 timmar kvar. Vad 17 skulle man göra utan iphone?!
    Lycka till! Jag blir alldeles nervös bara jag läser dom orden.
  • Mary Jo
    littlemisstrouble skrev 2011-02-02 17:54:58 följande:
    nån som ska opas på sophiahemmet här framöver?
    Jag,21 februari! Ska du opereras där?
  • Mary Jo
    Annicka skrev 2011-02-02 19:14:54 följande:
    Var du på Sophiahemmet förra torsdagen den 27/1 runt 15tiden? på bedömmning?
    Ja! Jag känner igen dig ju! Visst var det du som vi bytte några ord med?
  • Mary Jo
    littlemisstrouble skrev 2011-02-03 17:06:36 följande:
    ja ifall alla tester visar sig vara okej. blir i mars om det går som planerat.
    lycka till! dom verkar jätteduktiga där. trevliga är dom också!Skrattande
  • Mary Jo
    sweety88 skrev 2011-02-06 15:49:42 följande:
    Imorgon åker jag och blir inlagd på kvällen, tisdag kliver jag över till mitt nya liv om allting går som planerat Cool
    Åh! Lycka till. Spännande. jag längtar såå tills det är dax för mig! Berätta sen på en gång hur allt har gått!
  • Mary Jo
    sweety88 skrev 2011-02-06 16:01:02 följande:
    Ska jag absolut göra!! Glad Hur har det gått för dig?
    Fortfarande jobbigt. Sjukt sugen hela tiden. Ante står och lagar min favoritmiddag och jag vill dö. haha.
    Men postivit är väl att jag nu gått ner 4 kilo. 6:e dagen på flyt. Kanske hinner jag gå ner iaf
  • Mary Jo
    Philippa skrev 2011-02-08 15:26:47 följande:
    Det har jag aldrig hört... vart har du hört det?

Jag vet att det är en tjej här i gruppen som ska åka till Tyskland och göra sin op privat. Hon får betala resan själv men får tillbaka resten.

:)

• Mary Jo
    Philippa skrev 2011-02-08 15:46:03 följande:
    I Tyskland ja... men inte här i Sverige.....
    Mmm. Har ingen aning om det funkar här i Sverige. Får se om ngn annan vet.
  • Mary Jo
    Zodic skrev 2011-02-09 19:23:33 följande:
    Idag har jag för första gången gått under 70 kilo, känns helt galet bra :D har nu gått ner lite mer än 42kg sen 10/5-10. Måste fixa bilder på det här :D

Grattis!
  • Mary Jo
    Philippa skrev 2011-02-11 07:30:58 följande:
    Jag fuskade ingenting trots min enomra hunger och sug... mitt behov av att följa läkarens råd var större och risken för komplikationer ökar om man fuskar och eftersom jag var så rädd att dö så höll jag mig....håll ut!!

Vad kan det bli för kompliktioner? Nu blev ju jag nervös. Enligt dietisten behövde man inte flyta om man inte ville,bara man bantade och gick ner i vikt... Hon sa att vi fick äta gurka och tomat om tuggbehovet blev för stort så jag har tagit mig en bit gurka på kvällen 3-4 gånger om det blivit för jobbigt.
  • Mary Jo
    Philippa skrev 2011-02-11 08:28:29 följande:
    Komplikationer är att levern inte har minskat tillräckligt och de råkar rispa den och det börjar blöda och de måste öppna buken istället för att använda titthålskirurgi.

Ja just det.Vad konstigt att dom säger så olika från ställe till ställe då.. När man enligt våran dietist får äta mat om man vill. tänker att levern inte krymper lika mycket då. eller jag kanske bara svamlar.
  • Mary Jo

Ska opereras på måndag. Fick magsjuka idag. Frisk hinner jag väl bli.. Och kanske gå ner dom sista kilona? .....

• Mary Jo
    zookie skrev 2011-02-16 00:29:05 följande:
    okej nu mår jag så psykist dåligt av detta att jag vill seriöst skada mig själv , har inte mått så här dåligt på 7 år..jag vet itne ens om jag vill ta mig genom det, hur ska jag kunna se framåt som alla säger när allt jag ser är mörker.
    jag har försökt skriva upp delmål men jag är så låg och nere att jag inte vill göra nåt alls. jag gör vad som helst för att få detta ogjort...vad som helst.Gråter
    Har ni inte tillgång till kurator?..
    Du måste prata med någon,innan din depression blir ännu värre!!
    På Sophiahemmet sa dom att det är möjligt att göra en GBP ogjord,men att det vara finns 2 i hela världen som gjort det.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)