• 1638

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Någon som varit magsjuk efter op?
    Hela famljen ligger däckade hemma o jag som har känning av magsåret titt som tätt våndas mega över att bli sjuk jag oxå...
    Har ju redan ont till o från i magen o vet ju att illamående o allt vid magsjuka nu ter sig annorlunda efter op....

Någon som varit magsjuk som kan dela med sig av erfarenheten? Tacksam..........

• 1638
    1638 skrev 2010-10-15 09:26:47 följande:
    Någon som varit magsjuk efter op?
    Hela famljen ligger däckade hemma o jag som har känning av magsåret titt som tätt våndas mega över att bli sjuk jag oxå...
    Har ju redan ont till o från i magen o vet ju att illamående o allt vid magsjuka nu ter sig annorlunda efter op....

Någon som varit magsjuk som kan dela med sig av erfarenheten? Tacksam..........
    Puffar
  • 1638
    entity skrev 2010-10-16 22:04:49 följande:
    En liten fundering jag har är, man läser ju så mycket, hur funkar det för er som opats.. kan ni äta kött, broccoli, pasta.. och hur är det med mjölkprodukter?

Knasig fråga kanske.. jag är lite rädd att jag inte kommer kunna äta sånt efteråt Foten i munnen 
    Klarar inte frukt- för sött!
    Vitt bröd- för degigt
    Mjölk (ren att dricka)- blir för gasig o får magknip
    Och nu sist kalops- för "trådigt"
    Kolsyra går bort helt... både öl o läsk o mousserande vin...
    Korv får jag ont i magen av...
    Äter annars som vanligt men mera protein än kolhydrater...
  • 1638
    Lalalong skrev 2010-10-21 13:46:31 följande:
    Det mullrar i magen på mig när jag äter... Känns inte ont eller så, bara konstigt...
    Gör det så på er andra också?
    Till o från, mest då jag ter lite mera hårdsmält mat..
    Eller de få tillfllen då jag får i mig mjölkprodukter...
    Fast det gör ju inte ont men det låååååter som ett JAS plan...
  • 1638

Min viktminskning stannar banne mej inte av....
    Väger just nu 64 o hade velat stanna på 69-70. Är 175 lång...
    Hade bmi 34,9 innan op, vägde som mest 109kg (103 på operationsdagen)
    Opererades på Ersta 27/1 i år.... gått snabbt o bra men nu e jag mer än nöjd.... äter bra o har sunt liv med hyggligt med rörelse (aktivitet.... inte motion....) Ska ta tag i det här med träning oxå... kanske kan bygga lite muskelmassa o få hullet lite fastare o öka något kg i vikt...
    Trodde jag aldrig jag skulle önska... öka i vikt... ghaaaa... I-lands problem.... eller hur?

BTW- ingen som hört nått från HEDDE????

• 1638
    Fragile Angel skrev 2010-11-08 00:06:00 följande:

Vet ni... Jag tror att jag är gravid. Har precis samma symtom som för 7 år sedan då jag väntade Amanda.

Till saken hör att en eventuell graviditet är ju ett mirakel, med tanke på att det tog tre IVF-försök för att få till Amanda.

Men jag vill inte ha barn, nu. Jag tycker att jag är för gammal, jag blir 37 år på fredag, och maken min är 12 år äldre än mig, så vi är inte purunga.

Jag har i flera år velat ha ett syskon till Amanda, men inte så här långt efter hennes födelse. Tidpunkten är helt fel, tyvärr.

Jag är så kluven, jag är så emot abort, men vi ÄR för gammla... Vad göra?! Jag ska testa mig på torsdag... Jag våndas. Gråter

37 är ingen ålder....
    Kan i mångt o mycket förstå din vånda men 37 är inte för gammalt.....
    Jag är 39 o har en 3 och en 4 åring, samt äldsta på 18 snart 19 år
    Önskar dej lycka till o hoppas du finenr svar på dina frågor ang ev graviditet....
    Säger inte grattis om du nu inte är glad över ev graviditet men på något vis blir det ändå ett liiitet grattis till förmågan att då kunna bli gravid som ändå är något positivt.
    Din kropp fungerar som den bör efter op o det är vällan värt ett liiitet grattis.... .-)
  • 1638

Jag jobbar natt, fredag+ lördags nätter 21-07, söndags nätter 21-08.30
    Sover till mellan 13-14
    Äter lite lättare mål under dagtid och lite mera matigare under nattens timmar.
    Kanske kan säga att jag vänder på dygnet o äter energi fattigt på dagtid o mera energirikt på natten.
    Funkar kanon.
    Har ju fördelen av att jobba o kunna äta när jag behöver..
    Äter nog sämre de dagar jag jobar dagpass...
    Jobbar inom vården på 56% o driver dessutom eget under övrig tid....

• 1638
    Floppan67 skrev 2010-11-08 10:25:35 följande:

En äcklig fråga; Har nån drabbats av vit beläggning på tungan som ser jätteäcklig ut? Jag blev opad för en veckan sen och har haft dålig andedräkt ett tag men det har jag åtgärdat med SB12, men vad gör jag med denna beläggning. Villl inte öppna munnen i folks närhet snart!

Agera direkt vid svamp/torsk i mun, det kan sprida sig neråt luftstrupen o vid otur ner i lungorna o då är det "skit" svårt att bli av med...
    Gurgla bubbelvatten ofta o köp tungskrapa o skrapa bort så mkt du kan. Byt även tandborste (koka den du har så den e steril)
  • 1638
    Lalalong skrev 2010-11-28 17:02:04 följande:
    Fy vad jag mår dåligt!! Var på julskyltning och åt en korv med bröd. Olust känsla i hela kroppen, illamående och vill åka hem och sova!! Det ska jag göra nu! Antar att jag dumpar. Blää
    Jag klarar inte korv alls längre, för fett.... bröd funkar men i mängd är ett korvbröd dubbelt så mkt jag klarar av...
  • 1638
    Fröken Stålhand skrev 2010-11-30 09:20:28 följande:
    Jag hade min dator och laddare med! Då kunde man fördriva tiden lite på tv4play och ch131.com!
    Lypsyl är kanon, luften är torr.
    Stora mjukisbyxor som inte sitter åt är också skönt! 
    Mobilladdaren!
    Tofflor.

Öronproppar om man e känslig för ljud. Penna o papper, lätt att få nya vänner o bra att skriva upp adresser/tfn nr...Sedvanliga hygienartiklar o något att tassa runt i (socar el inneskor)
  • 1638

Trodde ALDRIG jag skulle säga detta men så här är det:

JAG VILL INTE GÅ NER MERA I VIKT!

Stannar ju inte... hade som mål att sluta på 68-69 kg... är nu nere på 63..... känns inte helt ok men antar jag kanske kan stabilisera vikten o därefter träna mig upp några kilo (muskelmassa) Är ju 1,75 lång.... och har gått ner 46 kg sedan operationen i januari....

Men snacka I-lands problem va?

Fast det är jobbigt... till o med byxor i stl 40 hänger som tält, även jeansen med stretch....

• 1638

Jag vill inte ner mera nu.................
    Börjat med mera kolhydrater o mera muskel byggande träning, om än inte så ofta som jag kanske borde pga tidsoptimisten i mig inte hinner med....
    Hade en gång i tiden- typ för ett år sedan en dröm o vision om att nå 70 kg..... att gå ner så pass skulle innebära en ren glädje....
    Är nu nere på 62 o mår inte bra... känner mig för smal(?)...
    jaja- jag vet... I-lands problem va.... trodde aldrig jag skulle säga att jag inte vill gå ner i vikt... men nu banne mej räcker det....
    Vill inte ner mera nu.....
    Testar maten o varierar den hela tiden så som sig bör... är super noga med att få i mig det jag ska.... och gärna lite till.... försöker inte röra mig så att jag ska bränna något utan mera "muskel byggande träning"....
    Hoppas det är så att jag nått gränsen nu o att muskel massan ökar o därmed vikten några kilon.....

För nu e det bra o detta endast 11 månader efter op..... o ett minus från 113 kg till nuvarande 62kg.. till mina 175 cm.... nu får det räcka....

Gott nytt år på er förresten!

• 1638

Hör o häpna... har fått börja med bälte i byxorna....
    Drar typ 38/40 i jeans.... och M ( 40) tröjor......
    Gått från D 115 till B80 i bh o de blöta raggsockorna är tamejf-n inte roliga nu....
    Men vad är väl en bal på slottet......?

• 1638

I morgon är det 1 år sedan jag opererades.
    Minus 47 kg på vågen....
    Har till 99% mått bra men magsår med 1 vecka på sjukhus var mindre najs
    Har fått upp mina värden till bra nivåer o jag mår som sagt bra...
    Måste öka muskelmassa, har tappat en hel del muskler...
    Väger nu 62 o det är lite för lite... är 175 cm
    Vill väga 66-67 kg
    Så nu får jag träna styrkaträning för att biffa på mig lite...
    Får små dumping i bland o fortfarande än idag kan jag efteråt känna att jag slukat maten för fort o får hemska kramper... men ändå i det stora hela så fungerar allt toppen.
    Och mitt val har definitivt varit värt det- varenda dag... även de värsta dagarna direkt efter op med ont i såren, veckan på sjukhus o den hemska sonden ner i magen.... värt varenda liten plåga... jag har vunnit ett nytt hälsorikare liv....
    barnen har fått en sundare, friskare, pigagre o gladare mamma... och maken har fått *censur*

Vill bara säga till er som funderar på och till er som snart ska operera er... Go for it! Och Lycka till!

• 1638

JENNY N
    Jag är i liknande sits... gått ner för mkt o svårt att stoppa.
    Tvingas äta mer av kolhydrater som jag egentligen mår dåligt av... bara för att inte rasa mer i vikt. Går ner direkt om jag skippar smörgås till frukost o ett mellanmål/dag är smörgås... har egentligen väldans svårt för bröd över lag men vad gör man... potatis o ris funkar men pasta mår jag tjyvens av.... dessvärre gillar jag ju inte potatis så mkt o ris funkar ju helt enkelt inte till allt....
    Verklgit I-lands problem men ändå värt att nämna att det är fler med liknande problematik.
    Jag har tappat ungefär 7 kg mer än jag från början hade nöjt mig med....
    Mår väl relativt bra men har magsår som kommer o går o just nu e jag i en sådan sits med mediciner o nada kaffe...

• 1638

Sannalouise87

Nja inte svårt men man blir ju intuberad o ofta ganska slö i andningen efter man varit sövd. Och så blåses ju buken upp o innan all luft gått ur kroppen kan man ha lite svårare att djupandas.
    Man bör ju andas på så normalt man kan för att inte lungorna ska kollapsa

• 1638

Hera78
    Jag är också opererad på Ersta o fick inte någon plast grej att andas i...
    Är kanske lite olika beroende på grund fysik o så..

• 1638
    Hera78 skrev 2011-02-05 18:13:16 följande:
    1638: alla vi som opades på ersta fick en sån... Sjukgymnasten gick igenom hur den funkade och vi fick den på uppvaket.
    Inte jag, är ju oxå opad på ersta o har ingen sån, inte någons son ens nämnde det
  • 1638

Hemma efter 3 dygn på kirurgen. Gastrskkopi, ultra ljud av lever o galla o drösvis med medikamenter...

Nu big NONO till kaffe o stress och fortsatt medicinering.....

Magsår.... sucka...

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)