Inlägg från: trollbottom |Visa alla inlägg
  • trollbottom

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Fröken Stålhand skrev 2010-11-05 16:41:37 följande:
    Haha... Busted!

Jag röker ju som sagt inte egentligen men jag antar att det är lite av ett nervöst beteende, man blir lugnare... Nu är det definitivt slut på småpuffandet! Op på måndag morgon...
    Shit, redan på måndag. Det är skitsnart. Jag ska hålla tummar och tår för dig. Ska bli roligt att träffa dig igen sen när jag nu väl tar mig ner till alwayscountry.

Jo, idag fick jag erkänna för karln att jag faktiskt smått börjat röka igen men jag ska sluta innan operation. Måste försöka hitta ork och motivation bara.
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • trollbottom
    SkinnyNo2 skrev 2010-11-06 19:15:01 följande:
    Jag op'as på Ersta på onsdag, inte många dagar kvar nu....

För mig har det gått väldigt fort. Besök på VC och remiss skickad mitten på juni, info-och läkarbesök på Ersta i september och op 10 nov. Kunde nog varit op'ad redan men jag valde att vänta då jag hade en semesterresa inbokad i mitten av oktober.....

Lycka till!
    Hur långt innan fick du veta datumet? Jag var på läkarbesök där för tre veckor sen eller om det är fyra nu men har inte fått något op.datum än. Känner mig otroligt otålig
  • trollbottom
    SkinnyNo2 skrev 2010-11-06 21:20:36 följande:
    När jag kom hem från semesterresan hade brevet kommit, då var det 2 veckor kvar till op och det var bara att börja att flyta på en gång. Tur att jag hade fixat Modifast innan jag åkte.....

Men tittar jag på datumet som brevet var daterat så är det 3 veckor innan op....

Jag var också väldigt otålig! Men håll ut, brevet kommer så småningom!
    Jag ska flyta fyra veckor innan så jag borde få veta det NUUUUUUU Tungan ute Jo, jag inser ju att det kommer men just nu känns helgerna såååå långa för då kommer ingen post. Jag bara väntar och väntar
  • trollbottom
    chamar75 skrev 2010-11-07 09:12:16 följande:
    jeto: nu är det inte långt kvar!!! säg till om du vill ha besök på sjukan

I morse visade vågen -10,4 kilo, underbart!! Nu är det en 8 i början istället för en 9 .
    Ska ha kalas idag, min minsta son blir 1 år på tisdag, har redan förberett middagen så man slipper stå i köket så länge när gästerna kommit.

trollbottom: för mig gick allt väldigt fort! jag var på vårdcentralen 10 juni, blev kallad till gruppinfo på Ersta i början av september, bedömning 16 september. Fick op-daumet med mig när jag gick hem, opades den 11 oktober. Håller tummen att du snart får ditt datum!
    Åh, jag ville också ha med mig ett datum hem men det fick jag inte. Hade hoppats på det så man hade kunnat planera lite och så chefen kunde fått veta när jag ska iväg osv.
    Fröken Stålhand skrev 2010-11-07 09:22:04 följande:
    Ska opas imorgon och har ont i halsen och en begynnande snuva... Gråter Skit också! Håll tummarna att det går över innan imorgon!
    Tummar och tår för att du inte blir sämre och att op verkligen blir imorgon och att den går bra såklart.
  • trollbottom
    Tänkte höra om det finns fler här som jobbar natt.

För jag är lite osäker på hur jag ska göra. Enligt dietisten ska jag kliva upp på dagarna och äta men det vet jag redan nu att det kommer inte fungera för då får jag ingen sömn att orka med nätterna. Hon hade förvisso aldrig råkat ut för någon som jobbat natt.
  • trollbottom
    Spetan skrev 2010-11-08 08:22:26 följande:
    Jag jobbar oxå natt (eller till 03.30 i alla fall). Eftersom jag kliver upp lagom till lunch så gör jag som så att jag äter lunch till frukost. Jag flyttar den riktiga frukosten till sen kväll/natt så att jag får så många mål som möjligt på dess "rätta" tider.
    Kan förstå att det blir mer besvärligt om man jobbar hela nätter.
    Om du äter frukost innan du går och lägger dig, mellanmål när du kliver upp, middag i vanlig tid och äter lunchen på natten. Man behöver ju inte äta en allt för mastig lunch på natten.

Hoppas det var nåt tips du kunde ha nytta av.
    Lycka till
    Jo, jag jobbar ju hela nätter. Brukar kliva upp mellan 16 och 18 och då brukar jag äta middag innan jag åker. Sen en lunch under natten och något mer mellanmålsaktigt under natten. Brukar försöka äta frukost innan jag går och lägger mig
  • trollbottom
    1638 skrev 2010-11-08 09:35:44 följande:
    Jag jobbar natt, fredag+ lördags nätter 21-07, söndags nätter 21-08.30
    Sover till mellan 13-14
    Äter lite lättare mål under dagtid och lite mera matigare under nattens timmar.
    Kanske kan säga att jag vänder på dygnet o äter energi fattigt på dagtid o mera energirikt på natten.
    Funkar kanon.
    Har ju fördelen av att jobba o kunna äta när jag behöver..
    Äter nog sämre de dagar jag jobar dagpass...
    Jobbar inom vården på 56% o driver dessutom eget under övrig tid....
    Jag jobbar bara natt inom vården och kan också äta när jag vill. Slutar 07 och är hemma 08 men brukar inte gå och lägga mig förrän närmare 09 och sover som sagt till någonstans mellan 16 och 18. Är en sån som behöver mycket sömn, framför allt när jag jobbar.

Enligt dietisten ska jag äta frukost innan jag går och lägger mig, kliva upp vid 11.30 för att äta lunch och sen kliva upp före 16 för att äta igen. Bara det att jag vet att det kommer inte fungera eftersom jag ska ju somna om också och får jag inte min sömn kommer jag inte kunna jobba ordentligt. Hon hade förvisso aldrig stött på de som jobbat natt förut. Hon menade att man ska inte äta något under natten men det blir ju helgalet för det är ju då man är vaken.

Funderar som på hur det ska gå sen efter operation
  • trollbottom
    Lalalong skrev 2010-11-11 12:04:37 följande:
    Är det någon som vet om näsblod kan vara ett tecken på näringsbrist? Har fått för mig att jag läst det, men det kan vara som jag drömt..

Jag har sen Open för 4 veckor sedan haft väldigt svårt att få i mig allt jag ska. Jag äter så ofta jag ska, men får sällan i mig hela portionen. Jag blir yr ganska ofta... Om jag reser mig från sittande, eller böjer mig ner och reser mig upp igen. Blodtrycksfall antar jag... Har dock aldrig haft det tidigare. Ganska obehagligt!
    Idag så blödde jag nästblod för första gången i mitt liv. Bara forsade ut blod... Läskigt..
    Har för mig att det kan vara ett tecken på för lite järn
  • trollbottom
    Lalalong skrev 2010-11-11 13:01:18 följande:
    Hm... okej. Får kanske börja ta järntabletterna varje dag.
    På Ersta sa dom till oss att man bara behöver dom under den veckan i månaden som man har mens (det finns ju järn i "kvinna-tabletterna") och eftersom jag blir så attans trög i magen av dom så har jag just bara tagit dom när jag hade mens. Men jag borde kanske ta dom varje dag i alla fall då. Och hoppas det inte blir så farligt med magen!
    Hm, vad jag förstod när jag var där på info skulle man ta järn oftare. Fast jag kan ha missuppfattat. Jobbig för en annan som knappt har mens och mensen kan komma från en dag till en annan eller bara en liten stund under dagen. Blir intressant att ta järntabletter då Obestämd
  • trollbottom
    liizz skrev 2010-11-14 12:25:14 följande:
    men visst måste man stå resor o sånt själv om man åberopar vårdgarantin??
    Jag fick min remiss skickad till Lycksele, ringde dit och åberopade vårdgarantin i juli och för tre veckor sen var jag på bedömning nere på Ersta. Resorna betalade landstinget. Ringde och prata med dom och de bokar åt en alternativt att man själv lägger ut och får tillbaka. Men det var inga problem och hon som sitter och bokar var otroligt trevlig.

Bor för övrigt också i Umeå...

Jo, när jag fick min bekräftelse från Lycksele stod det att det var ett års väntetid för bedömningsläkarbesöket. Så om du inte vill vänta i evigheter så åberopa vårdgarantin
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)