Inlägg från: Lajsa82 |Visa alla inlägg
  • Lajsa82

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

kikar in en sväng...
    Igår kväll var hemsk, hade ätit middag gulaschsoppa sedan kunde jag inte äta på flera timmar då det bubbla i hela magen och luften åkte bara runt, kom aldrig ut och det började kännas typ mellan brösten ett tryck som bara gjorde mer och mer ont, men innan läggdags föröskte jag få i mig lite yoghurt 4 skedar sedan var det bom stopp och jag gick runt och mådde verkligen illa jag kunde inte rapa upp luften, den satt där den satt och ondare gjorde det, sen föröskte jag lägga mig, men det gjorde för ont, gick upp och fick hulkat gick och la mig igen, upp lika snabbt och fick hulkat igen och detta upprepades flera gånger, fick upp massa slem ingen mat, sen efter en timma släppte det onda och jag har kunnat sova gott, men fy vad jobbigt det var, vill inte ha det så igen, någon som haft det så?och vet vad det beror på? någon som har något tips på hur man kan få ut luften?

Frökenkajo: OP-bersättelse kommer, jag var kanon nöjd med det mesta faktiskt

ღLisa och Williamღ
  • Lajsa82

1 veckar har gott och jag mår tusen gånger bättre än förra vecka har presic ätit äggröra med keso i (smarrigt)

Min OP-berättelse:

Kom in till Näl klockan 05.30 på avdelning 65, där jag fick väga mig och ta prover, sedan blev jag bortvisad till en dusch och fick ta den sista hibiskrub duschen innan op. och fina vita skjortan och snygga strumpor och femtielva nummer förstora trosor som jag promp skulle ha på mig, för sköterskan sa att var dom förstora så kunde jag vara utan...Efter duschen fick jag en säng i tv rummet och en papperspåse att lägga alla mina saker i, som sedan låstes in någonstans då det ej fanns ett skåp till mig då det var överbelagt och var på jag fick ligga i tv rummet. fick sedan smärtstillande tabletter och blev ganska groggi på dom, försökte sova lite, när klockan var 10i 7 kom dom och körde ner mig till operation och där fick vi vänta utanför tills dom öppnade, inte 1 min innan 7, den tiden känndes som en evighet. men väl inne där, så frågade dom tusen frågor och jag fick byta till op-bordet och sedan kördes jag in till narkossköterskan en underbar människa, som höll mig lugn och sa allt som hon skulle göra innan hon gjorde det, sen in i op-rummet usch det snurrade i huvudet och alla dessa folk som grejjade och hade sig, men jag blundade mest i hopp om att jag skulle somna, plötsligt dök det upp någon som presenterade sig upp och ner (blir ju lite konstigt när man ligger ner och någon sticker fram huvudet över mitt huvud) och jag  uppfattade inte riktigt vem han var, sen sa dom att dom var klara att börja, narkossköterskan den där underbara Sa att hon skulle snart spruta in sömnmedlet men först fick jag masken för ansiktet en stund och sedan sa hon tänkt på något roligt och nu skall du ut på galej eller åka karusell, och det började snurra till i hela skellen och poff så sov jag...

Vaknade av personal som väckte mig på uppvaket och dom sa att allt gått bra och så fick jag den där hemska masken som jag inte kunde hålla sams med i början, tyckte det var oerört jobbigt och fick nästan panikkänslor innan vi började fungera i hop, blev ju så himla torr i munnen så efter 1 timma i masken så fick jag lite att dricka, sen satt den på 1 timma till, evigheters evigheter känndes det som, trodde typ att masken skulle sitta på 10 min efte op inte 2 hemska timmar...men gud vad skönt att slippa den sen, pratade med peronalen lite och fick en norsk pipa att luft träna med, var ju helt groggy och sov nog de mesta av den stunden innan dom flyttade mig lite längre bort i uppvaknings rummet, för på näl ligger man ett dygn på uppvaket...tror att det var här någon gång innan kvällen jag fick mina huggande smärtor under vänster revben,varje gång jag andades så högg det till så att man ville skrika, fick ketogan men tyvärr tog det inte bort smärtan, det enda som hjälpte var att andas jätte försiktigt och sova, sen när man vaknade så ville det bara köra igång igen, det här var en skit jobbig smärta och jag fick hela tiden morfin för den.

efter ett dygn körde dom upp mig till avd, och jag fick ligga på sal 2 en fönsterplats utan eget skåp, så mina grejer fick ligga i en fötölj. hade fortfrande rysligt ont av den huggande smärtan och fick börja med oxynorm, vilket gjorde mig trött och jag sov otroligt mycket första dygnet och fick nästan inget i mig då jag var så trött av oxynormen som jag bad att få för smärtan och på tisdag kväll började jag tappa humöret helt ville inte äta då jag hade så ont och ville bara sova, kännde mig ensam och var ledsen hela tisdag kvällen. fick dropp för att få i mig vätska

Onsdagen så hade jag lika ont var lika ledsen, grät flera gånger, vet inte riktgt varför jag grät, men jag ville äta men kunde inte, alla glasen bara radades upp och dom skulle drickas upp, när man väl drckit upp 1 av de 2 glasen man fick varje mål så kom det två nya, pressen blev förstor, allt blev jobbigt, jag ville bara hem, men hade för ont...och var för trött troligtvis av oxynormen för den snurrade till det ganska mycket för mig, fick återigen dropp på kvällen då jag fått i mig typ 300ml på hela dagen....men på onsdag natt blev det en vändning för mig, smärtan under vänster revben började avta och lätta lite, jag behövde inte så mycket smärtstillande under natten och var mer klar i huvudet på torsdagen, men fortfarande ledsen, för nu ville jag bara hem...fick i mig min frukost och lunch och började må mycket bättre, sen fick jag ringa min gubbe och säga att jag fick åka hem, jag var så glad och personalen sa att dom trodde allt skulle lösa sig när jag kom hem, och att man mår bättre hemma......det var underbart att komma hem och det har bara blivit bättre för varje dag...och inge mer tårar är fällda sen jag kom hem

ღLisa och Williamღ
  • Lajsa82

elektra1: Jag har gjort en titthålsoperation, dom två andra som opades samtidigt som mej var hemma dagen efter och hade inte alls ont...Jag hade förväntat mig att åka hem dagen efter och att jag också skulle må bra, men ibland blir det inte som man tänkt sig och jag ångrar inte operationen, jag är glad att jag gjorde den trots all smärta som jag fick utstå, nu en vecka efter mår jag ju helt okej, troligtvis som dom andra....

ღLisa och Williamღ
  • Lajsa82

tack för era inlägg

När man mår så mycket bättre så kan det tydligen blir sämre har haft feber och feberfrossa inatt, fy, men som tur är så värker halsen och näsan är täppt så jag behöver inte oroa mig att det är något med operationssåret... Men med lite panodil så blir man ju bättre Så jag skall inte deppa ihop...

idag skall jag åka in till gina tricot och handla inga kläder men jag har sett en snygg scarf som jag tycker jag e värd, har ju sparat massa pengar på att ha slutat röka och dom pengarna skall användas till enbart saker till mig, visst e jag ego men bättre att handla saker för dom, än att dom går upp i rök....Sambon tyckte först att vi kunde ha dom pengarna till mer sparande, men då sa jag bara då börjar jag röka igen och då sa han okej köp vad du vill

Jo här om dagen, så var jag så törstig innan jag skulle lägga mig, och tog ett glas vatten och tjoff så kom jag på mig själv att jag slukat i mig det i ett svep, som man gjorde innan operationen, tänkte ju mig inte alls för, fick lite kalla fötter och la mig på soffan ifall jag skulle dumpa....men det hände inget alls så nu har jag sugrör i mitt glas för att påminna mig om att jag inte får klunka vatten!

Lycka till alla ni som snart skall opereras!!!

ღLisa och Williamღ
  • Lajsa82

Idag var jag och tog bort mina agraffer, så skönt att dom är borta och sjuksköterskan sa att det var tur jag kom idag för jag hade börjat få en reaktion på agrafferna, blev tejpad fint och fick plåster över med sådan där genomskinlig  plast så att jag kan duscha utan att det ramlar av, så jag vet inte hur det ser ut än, men nu skall jag ha detta i en vecka sedan kan jag börja pilla bort det.

Ni som köpt tejp på apoteket? Vilken är den bästa? eller vilken rekommenderar ni? Jag har tyvärr så att jag får keloidbildning på min ärr så dom blir oftast väldigt breda, har hört att apoteket har kortisonplåster och skall åka in och kolla på det i morgon, för kortison kan göra ärren finare...

I går syndade jag för första gången på4 ½  vecka, trots att jag går på purée period, Jag tog en pepparkaka den var god, jag är en julfanatiker och älskar allt som hör julen till från pyssel, pynt till bak och mat...Men ibland måste man ju få unna sig något gott!

jeto74: grattis till op tiden. snart är du där!

ღLisa och Williamღ
  • Lajsa82

JL86: Välkommen till andra sidan!

Jag har en undran, jag skall nu under purée perioden undvika ris pasta osv, får ju bara äta potatis i alla former, e så himla trött på potatis, skall göra korvstroganoff med ris idag, vad gör det för skillnad på att äta lite ris idag som jag får lov att äta om två veckor?? Någon som vet?
    Idag har jag tappat 10 kilo inklusive flytperioden, känns bra! några hekto till och jag är nere på tvåsiffrigt, det skall firas med nya naglar

ღLisa och Williamღ
  • Lajsa82

Trollpackan: Jo jag vet, men vad gör det om det sväller nu eller om 2 veckor?

kanske beror det på att den nya magsäcken är färdigläkt om 2 veckor? vad vet jag

ღLisa och Williamღ
  • Lajsa82

vandersson: Jag får bara äta potatis, skall undvika pasta, ris couscous och bulgur...men jag tog pytte lite ris och blandade med mycke sås så att det inte skulle klumpa ihop sig...funkade bra.

En skitsak:
    innan open var jag jätte förstoppad, gjorde det stora 1 gång i veckan, har haft förstoppningsproblematik sedan jag föddes, men nu är det så gott som varje dag och det känns riktigt bra, men vissa dagar har jag jobbig diarée, har dragit ner på fiberna redan men finns det något mer man kan göra? igår satt jag nästan en timma, så fort jag trodde jag var klar var det bara att sätta sig igen, helt hopplöst......

ღLisa och Williamღ
  • Lajsa82

fruhof: Krya på dig!!

Pilliss: har går allt bra, mår ganska okej och har lik som dig, besvär av illamående och trötthet, nu åt jag ägg och keso till frukost och mår pyton, men när jag åt det för några dagar sedan mådde jag inte illa alls... men men vet att det lägger sig efter ett par timmar...men det är jobbigt, för man skall ju tillbaka till jobbet snart och då måste man vara på hugget, det enda som jag inte mått illa av är knäckemacka...så det får jag väl köra på arbetstid

ღLisa och Williamღ
  • Lajsa82

dalias mamma: Välkommen till andra sidan!  Precis så hade jag med, hade inte ont i magen där dom grejjat utan det högg som knivar när jag andades på vänster sida vid revbenen, men min  gick bort efter 3-4 dagar som tur var, men den var olidlig....fick ingen driekt förklaring varför det blev så...hade jag sovit så vaknade jag utan att ha så ont, men så fort jag började äta eller röra på mig började det igen när jag andades...helskumt...

dom säger att smaksatt yoghurt är för söt och att det är lätt att dumpa på den.. men  om du vill ha smaksatt ändå, finns det yoggi mini som är typ sötad med sötningsmedel, den var okej för mitt sjukhus att köpa, finns bitar i som man får peta bort eller sila yoghurten innan du äter den... lycka till med flytet

ღLisa och Williamღ
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)