• Nala

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

frökenKAJO skrev 2010-06-30 17:19:04 följande:
    Fast jo, man kan ju ringa vårdslussen och fixa en betalningsförbindelse utan att någon läkare tittat på en. I princip skulle man ju kunna ha ett lägre BMI då.
    Jo jag vet, men det är ju Vårdslussen som skriver in gränsen på betalningsförbindelsen. Det gjorde de iaf på min. Det stod klart och tydligt att den bara gällde för bmi över 40
  • Nala
    frökenKAJO skrev 2010-06-30 18:20:40 följande:
    På min står:

Utifrån rekommendationerna respektive prioriteringsgrunderna:

Tillstyrks er operation Gastric Bypass; Indikationer för obesitaskirurgi: BMI > 40 kg/m2 alt >35 kg/m2 i kombination med annan komplicerad sjukdom som diabetes typ 2, svår sömnapné.

Jag tolkar det som att man förutsätter att rådande kriterier gäller, inte att man kollar upp det i efterhand. (Och hur då? Ska man gå igenom all journaltext för utomlänsopererade patienter för att kolla att alla siffror stämmer? Vem gör i så fall det? Och om mottagande sjukhus räknar ut ens BMI på den högsta vikt man haft istället för vad man väger vid bedömningen, hur ska Vgr kunna kontrollera det?)
    Det är iof sig sant..... nu räknade väl iof sig Sofiahemmet ut nuvarnade BMI när man var där har jag för mig...du är väl också opererad där? Det kanske är så att det opererande sjukhuset inte kollar utan tar betalningsförbindelsen och ser glada ut :)
  • Nala
    frökenKAJO skrev 2010-06-30 21:05:56 följande:
    Opererande sjukhus vill nog bara ha pengarna och skriver dit den siffra som passar bäst. Till mig sa kirurgen att han räknade på högsta vikten.
    Så kanske det är :) Vi har väl troligtvis samma kirurg så det stämmer säkert. Då går det säkert att slinka igenom......Vårdslussen frågade mig om vilket BMI jag hade, då får man tänka på att man inte säger att man har lägre än 40 bara....
  • Nala
    frökenKAJO skrev 2010-06-30 21:08:55 följande:
    Ja precis, det är nog vårdslussen som kan vara stoppklossen om man säger fel. Sjukhusen vill bara håva in pengarna!
    Troligtvis :)
  • Nala
    MammaTillHarry skrev 2010-06-30 21:25:38 följande:
    Hej. Nä du ska vara stolt!!!
    44 ja men det är helt okej tycker jag, och jag håller med att man tror att du kan ta mindre. men jag har oxå bred stomme så jag kommer nog oxå ligga runt 42-44 men det är helt ok.
    Jo det går bra, sen den 24 feb har jag gått ner 34 kg, 2 till så är jag under 100 =) Blir nöjd vi 83... Mitt mål är det.
    Men tränar du nått?
    Stolt mamma till Harry 10/1-09
    Tack, jag känner mig rätt stolt faktiskt. - 46 kg är ju helt ok :)

Ja, jag har alltid dragit en del i storlek över rygg och axlar så någon 36:a blir jag nog aldrig ....

Härligt! Det är ju skitbra.

Jag har tränat litegrann bara, skall få ur tummen och öka på lite igen :)
  • Nala
    V P E skrev 2010-06-30 21:33:29 följande:
    Tarmvred kan uppstå efter alla bukoperationer, eftersom det alltid uppstår sammanväxningar i buken. Risken vid GBP ska inte vara större än vid andra bukoperationer och risken sägs minska vid titthålskirurgi.

Hej förresten Jag hakar på tråden om det är ok.
    Ska opereras av Göran Lundegårdh på Sophiahemmet, 10 aug.
    Nuvarande mått: 160 cm, 92 kilo, BMI 36.
    Välkommen hit!!
  • Nala
    stora storken skrev 2010-06-30 23:29:21 följande:
    Nu har jag pratat med en bekant som gjort öppet snitt i Uppsala - hon hade blivit rekomenderad att göra öppet snitt eftersom hon var snittad med barn sen tidigare 1 gång - 95% av dom som är snittade sen tidigare blir opade med öppet snitt vid Gbp- jag funderar starkt på ändra mig till öppet snitt i från titthål - fick juh bestämma själv hur jag ville göra sa kirurgen och då var kön till öppet snitt kortare och kan ske relatvit omgående efter sommaren. JAg är snittad med barn tidigare 2 ggr så chansen att det endå blir öppet snitt är ganska så stor.

Frågan jag funderar över hur går det med en ev bukplastik om man opereras med öppet snitt för tredje gången? Någon som har erfarenhet av det?
    ♥♥♥Att vara en smula barn det är att vara verkligt vuxen♥♥♥
    Det tycker jag låter konstigt.  Det är ju mängder med människor som är snittade när de har fått barn och jag har alltid hört att så länge snittet är under naveln så har det ingen som helst betydelse för titthålen...

Jag frågade min kirurg på Sofiahemmet hur vanligt det är att man får avbryta titthålsoperationen och göra ett öppet snitt istället, han kom inte ens ihåg när det hade hänt senast och de opererer ju mängder med människor, en stor del av dessa borde rimligtvis ha gjort kejsarsnitt..
  • Nala

Idag hände det :) Jag är numera medlem i 70-någontingklubben, äntligen!! Vågen stannade på 79,6 och det känns sååååå bra. Det sniglar sig framåt men det gör inte så mycket, normal-BMI är vid 74, jag vill gärna ner till ca 70 så jag ser ju slutet nalkas :)

Kram på er alla fantastiska tjejer!!

• Nala
    Tinzi skrev 2010-07-17 20:48:07 följande:
    åh! Grattis! Själv kan jag bara drömma om 80 kg målet som jag ej vägt sedan jag var 14 lr ngt.Duktig du är :)
    Tack, snart är du där du med skall du se :)
  • Nala
    Malleballebuse skrev 2010-07-17 21:13:42 följande:
    Nala: grattis!
    Tack!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)