• Nala

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

sabinaa skrev 2010-07-18 14:12:20 följande:
    Ni som snart nått målvikten, hur längesen var det ni gjorde en OP? Och hur mycket har ni gått ner.

Ja, frågan kan ju vara till alla. När gjorde du din OP och hur mycket har du gått ner.

Jag har ju en OP vecka 38 (privat) och har lite funderingar kring livet efter en OP. Fler barn och sånt, kanske.
    Jag opererades 18 augusti -09 och har gått ner ca 48 kg. Jag vill gärna gå ner ca 9 kg till, normal-bmi når jag om 5 kg.

Jag har gått ner i jämn takt och huden har hängt med förvånansvärt bra, har egentligen bara lite häng på magen och det kan lika gärna bero på att jag har fått två barn. Vi får väl se hur det ser ut när jag är klar :)
  • Nala
    storkvinnan9901 skrev 2010-07-19 11:36:00 följande:
    Hej
    Jag vill inte göra min op den 25 maj för jag vågade inte, har tappat 10 kg på egen hand.
    Men i agusti skulle jag höra av mig igen angånde operationen.
    Men nu fått reda på att jag har magmunsbråck.
    Kan man bli opad med det?
    mvh storkvinnan
    Min kirurg berättade att de hade hittat ett bråck på övre magmunnen under min GBP, de sydde ihop det samtidigt så det går utmärkt att bli opad
  • Nala
    storkvinnan9901 skrev 2010-07-19 19:57:20 följande:
    Hej
    Hur e det med alkohol kan man dricka det efter en op?
    Nu e jag inte alkis men jag bara undrar.
    Jag kan dricka alkohol ungefär som tidigare, får vara mer försiktig bara. En del blir jätteberusade på ett halvt glas och en del dumpar, en del kan dricka hur mycket som helst utan att känna något.....man får prova sig fram försiktigt :)
  • Nala
    Annicka skrev 2010-07-19 20:20:36 följande:
    Du får vänta minst 6 månader innan du får dricka alkohol !
    Det har jag aldrig hört, sådana restriktioner fick inte jag iaf....
  • Nala
    ardnaxela skrev 2010-07-20 09:17:10 följande:
    Fick äntligen tummen ur och ringde sophiahemmet idag och herregud vilket otroligt trevligt bemötande! Vilken chock efter att ha pratat med sunderbyn några gånger där dom mest ser problem :) Jag som varit så nervös för läkarbesök osv blev helt plötsligt lugn och livet ser helt plötsligt mycket ljusare ut :)

Ni som har gjort vårdval, hur lång tid tog det för er att få läkarens signatur på betalningsförbindelsen?  är lite orolig att det ska strula med papper nu :/
    Visst är de supertrevliga? Jag fick också en chock första gången jag ringde dit, har pratat med Sahlgrenska ett antal ggr innan och där var de skitotrevliga.....

Jag använde valfriheten men här i Västra Götaland får man betalningsförbindelsen från Vårdslussen och det tog bara ett par dagar.
  • Nala
    storkvinnan9901 skrev 2010-07-24 17:15:55 följande:

Hej

jag undrar är det bara magen som det blir lös hud på eller är det på benen med om man har ca 40 kg övervikt?

kramar

Det är ju omöjligt att svara på. Det beror ju på hur man är byggd, hur fettet är fördelat, om man har bristningar, hur elastisk hud man har mm...

Jag har gått ner ca 47 kg nu och huden har hängt med förvånandsvärt bra, lite häng på magen bara ....
  • Nala
    MammaTillHarry skrev 2010-07-24 20:05:51 följande:
    Hur mycket väger du nu?
    ca 79 kg, vill ner till ca 70 :)
  • Nala
    Tinzi skrev 2010-07-24 21:05:26 följande:
    Är det bara jag som tvivlar varannan dag på OP å varannan inte vill något annat?

Negativt: Tappa hår, inte kunna dricka alkohol(troligtvis) samt ev. laktosintolerans.

Positivt: Självkänslan, mindre ont, gå ner alla dessa kilon.

MEN det handlar nog mest om att jag är lite rädd för vad som komma skall, för att jag är ARG på mig själv för att jag inte lyckats utan att lägga mig på ett jäkla OP bord...

Nån som känner igen sig lr är jag ensam om att tvivla?
    Det är nog helt normalt att tvivla. Jag var skitnervös innan min op, jag opererades också på Sofiahemmet och de är super :)

Av dina negativt-punkter har jag bara drabbats av håravfallet och det växer ju ut igen :) Jag kan dricka alkohol och jag tål laktos så det behöver ju inte bli så att man inte klarar det....

Lycka till och ventilera mycket här om du behöver :)
  • Nala
    Tinzi skrev 2010-07-24 21:31:25 följande:
    Tack för ditt svar! Det gjorde att det kändes som att det inte behöver bli ap jobbigt sen. Är så mkt folk i min omgivning som tjatar & tjatar om att detta är livet ut, att det är jobbigt, att jag borde klara det själv så börjar ju tvivla själv snart fasta tt jag VET att jag måste ha OP för att klara detta.
    Det är jobbigt i perioder men det positiva väger helt klart upp, det är det bästa jag har gjort.

Jag kan säga att för mig kändes operationen som ett nederlag i början, det kändes som om jag borde fixa det själv. Det gick över fort, jag känner mig stolt över operationen nu, jag är stolt att jag gjorde det för jag hade aldrig klarat det själv.
  • Nala
    frökenKAJO skrev 2010-07-24 21:44:07 följande:
    Nej, jag glömde fråga.
    Jag var verkligen helt utslagen av morfinet och kunde knappt tänka en vettig tanke. När kirurgen kom och slog sig ner på sängen efter op så frågade jag till exempel ingenting om själva ingreppet, utan undrade istället om han hade sett några cancertumörer där inuti...

"Nej", svarade han och såg helt ställd ut.

Ja, ja- ge mig inget morfin i fortsättningen så ska jag ställa vettiga frågor, jag lovar!
    *fniss*
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)