Inlägg från: Astarte |Visa alla inlägg
  • Astarte

16-åring dödade sin pojkvän och fick 96-års fängelse, rätt eller fel?

Dubbelfel! Fel att kasta en så ung person i fängelse, och fel att ge någon överhuvudtaget 96 års fängelse. . .

• Astarte
    Micke54 skrev 2010-05-01 08:34:22 följande:
    Don´t do the crime if you can´t do the time. Vuxet brott=vuxet straff en sextonåring som mördar skall helt klart spärras in väldigt länge. Att tramsa om att hennes liv är över är ju löjligt? Hur är det för den människa hon mördade då? Människan borde börja förstå att handlingar har konsekvenser.
    Skulle lille Kevins mördare (5 och 7 år) också ha fått ett "vuxet" straff, då? Det finns barn som mördar, klart de inte kan "spärras in väldigt länge", eller? Någonstans måste man väl dra gränsen?
  • Astarte
    Micke54 skrev 2010-05-01 09:12:45 följande:
    Det var argumentet "vuxet brott = vuxet straff" jag vände mig emot, det lät lite ogenomtänkt. . . faktiskt.

Visst kan man anse att en sextonåring är tillräckligt gammal att ta ett "riktigt" straff, även om inte jag tycker det. Vid 16 är man för ung för det.
  • Astarte
    Micke54 skrev 2010-05-01 09:22:55 följande:
    Inte det minsta ogenomtänkt. Dock hade jag väl inte skrivit ett pm om alla avvikelser som alla pk-poliser på FL kan komma på.  Men en sextonåring som mördar har jag inget till övers för, och jag tycker det är helt på sin plats med ett riktigt straff.  Skräckexemplet är väl fallet med den svartsjuka tjejen som övertygade sin kille att mörda den andra tjejen som jag redan skrivit om. Vad fick dom något år på ungdomsanstalt sen byter dom namn och stad och kan leva som vanligt? Sådana handlingar måste få konsekvenser. 
    Först erkänner du att argumentet (principen) inte riktigt håller, sedan är den ändå inte ogenomtänkt? Ja,ja. . .

Självklart får du tycka vad du vill, men det skulle vara intressant att höra några bra argument på varför.
  • Astarte
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-05-01 19:24:39 följande:
    Stanley Milgram hade ett test som gick ut på precis det du beskriver, att ansvaret vilar på någon annan och det är då fritt fram att göra vad som helst (inklusive döda en annan människa).Det kan ses
    ">här
    även om det i det här fallet är Derren Brown som gör det i modern tid (det ursprungliga experimentet finns också filmat, dock i betydligt sämre kvalitet).Om något så visade det motsatsen till det du pratar om, att "alla" (=många) är kapabla att döda en annan människa och att det inte alls behöver finnas någon störning från början. Det finns också annan forskning som tyder på detta.Det är bara att gå till dig själv. Tänk dig att hela din familj, alla du någonsin har älskat, kommer att bli dödade och att du kan hindra det genom att trycka på en knapp som dödar en dödsdömd fånge. Trycker du på knappen för att rädda dina älskade?Det är inte så enkelt som att säga att "de dödar för att..." och "vi dödar inte för att..."Gör man det så lurar man sig själv.
    Precis, en viktig poäng som många glömmer.
  • Astarte
    Micke54 skrev 2010-05-01 12:32:20 följande:
    Det är ju givetvis en bedömningsfråga? Eftersom det tillämpas i Storbritannien så tror jag "metoden" är ganska genomtänkt. Det är ju knappast min egen ide´något som jag trodde var ganska solklart.
    Lämpliga variabler är ju givetvis ålder, brottets karaktär, hur välplanerat det är (ett väl överlagt brott tyder ju givetvis på en högre mognad och därmed också förståelse för att det du gör är felaktigt). Det skall därmed straffas hårdare på samma premisser som att det är skillnad på dråp och mord.
    Jojo, men det var fortfarande argumentet "vuxet brott = vuxet straff" jag vände mig emot. Det var ogenomtänkt och eftersom det bara var det du stöttade dig mot valde jag att ifrågasätta det. Har du fler argument är det upp till dig.
  • Astarte
    Tinnys skrev 2010-05-01 22:05:06 följande:
    Helt rätt, Sverige är aldelses för mesiga. När man mördar någon så tar man någons liv då borde man ju inte ha rätt till ett eget. Sen så är vi ju löligt mesiga när det gäller sexbrott och brott mot kvinnor.... det borde ju verkligen stramas till....
    Men varför? Om man dödar en till för att en blivit dödad. . . vad hjälper det?! Inget blir ju bättre. Som någon skrev innebär ju det att vi får slå ihjäl alla soldater. . . och alla bödlar. . . {#lang_emotions_undecided}
  • Astarte
    Isanje skrev 2010-05-02 12:30:02 följande:
    Jag tror inte att något skulle hindra brott,men att skärpa straffen avskräcka dem från att begå nya brott när de kommer ut.
    Vad menar du? Antingen är det avskräckande, eller så är det inte det. Återfallsbrottsligheten minskar inte heller med högre straff, vet du. .
  • Astarte
    Isanje skrev 2010-05-02 12:42:56 följande:
    Avskräckande när man begår första brottet är väl inget,men får man ett rejält straff så kanske man tänker 2 ggr innan man begår nya. Hur vet du att återfallsbrottsligheten inte minslar då?
    www.bra.se finns jättemycket statistik för den som är intresserad. Naturligtvis kan man även läsa forskning i ämnet. Slå på rättsvetenskap (Oe).
  • Astarte
    Lingling11 skrev 2010-05-02 12:50:36 följande:
    Forskningen håller nog inte med där, utan snarare pekar den mot att vård minskar återfall. Dessutom kan fängelse för många vara inkörsporten till fler och tyngre brott. Dels för att de lär av varandra, dels för att en enkel teori säger att ser man människor på ett sätt kommer de att leva upp till det (minns inte helt säkert men är ganska övertygad att den teorin är vanlig inom kriminologi). Och om nu ingenting hindrar brott varför begår inte alla brott då? Finns det något som skiljer kriminella från icke kriminella?
    Intressant fråga, även om den är lite från ämnet. Jag tror på upplevd identitet och inspiration / visioner.
  • Astarte
    Isanje skrev 2010-05-02 13:23:35 följande:
    Hjärnan får inte kortslutning bara för man har alkohol i kroppen. Spelar det någon roll om man är påverkad? Begår man ett mord på fyllan,ska det vara lindrigare straff då? Ge dem det straffet de förtjänar och sedan får de gå påAA alt antabus.
    Det spelar ingen roll för straffets del, det är inte förmildrande att man var full (annat än i mycket speciella undantagsfall). Det här handlade väl om att höjda straff inte avskräcker därför att de som begår brotten ofta är påverkade och deras omdöme är så kraftigt nedsatt.
Svar på tråden 16-åring dödade sin pojkvän och fick 96-års fängelse, rätt eller fel?