• Skehamn2010

16-åring dödade sin pojkvän och fick 96-års fängelse, rätt eller fel?

Ja är det rätt eller inte att ge "barn" som begår så här grova brott så långa fängelsestraff?

Det här var extremt och det var i USA. Men här i Sverige får ju barn som mördar värsta mestraffen, fängelse borde det vara. Inte 96 år kanske men 10 iallafall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 12:13
    Det här var enligt mig ett "iskallt" mord. Hennes pojkvän hade gjort slut med henne och väntade nu barn med sin nya flickvän och det kunde hon inte acceptera. Den gravida flickvännen mördades också men av kompisar till 16-åringen. Så det var egentligen hennes X när hon dödade honom.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 16-åring dödade sin pojkvän och fick 96-års fängelse, rätt eller fel?
  • Eisa

Nittisex år vaffan vilken jävla siffra.

Nej det är väl att ta i. 95 hade räckt. Eller 15.

• Maria A Koberg

Men vad fan, 96 år! Lite väl strängt tycker jag. Inte okej att ta livet av en annan människa, men jag tror det kan finnas bättre lösningar än att spärra in en SÅ ung människa i resten för livet.

• Skehamn2010
    Eisa skrev 2010-05-01 00:05:56 följande:
    Nittisex år vaffan vilken jävla siffra. Nej det är väl att ta i. 95 hade räckt. Eller 15.
    Ska jag vara helt ärlig trodde jag faktiskt inte att USA hade så långa fängelsestraff :S Det var väl ändå att ta i.
  • Maria A Koberg
    Skehamn2010 skrev 2010-05-01 00:08:23 följande:
    Ska jag vara helt ärlig trodde jag faktiskt inte att USA hade så långa fängelsestraff :S Det var väl ändå att ta i.

Jodå, där kan man bli dömd till tre livstider eller 276 år.... Det finns liksom ingen gräns i det landet.

• Skehamn2010
    Maria A Koberg skrev 2010-05-01 00:11:05 följande:
      Jodå, där kan man bli dömd till tre livstider eller 276 år.... Det finns liksom ingen gräns i det landet.
    Okej från vilken ålder kan man få fängelse som straff då?
  • Blitz

Att sitta av så långa straff, även dubbla livstidslängder verkar nästan (beroende på brottet) lite väl. Vore det inte mer humant och billigare att ge dom dödsstraff? Fast dom kanske just inte vill vara humana utan istället låta folk lida. Vad avgör om det blir ett dödsstraff lixom?

Förlåt, lite OT.

Men det var väl lite väl grymt straff för en person som inte ens är myndig. Vad hände med ungdomsvårdsanstalt mm?

• BlommyNess12
    Skehamn2010 skrev 2010-05-01 00:15:56 följande:
    Okej från vilken ålder kan man få fängelse som straff då?
    Vilken ålder som helst. De kan välja att pröva ditt fall som vuxen istället för minderårig om de anser att brottet du begått är av ett vuxenbrotts kaliber. De har ingen undre gräns för straffmyndighet som vi har i sverige. Som jag fattat det iaf
  • Lilaa

Nej det är för hårt. En 16 åring behöer straff kombinerat med vård och psykologisk hjälp.  Dessutom så förändras man hela tiden så nån chans borde man få. Jag t, ex är inte samma som jag var när jag var 16. Kanske skulle räcka med 10 år

• Lady Dahmer

i usa har man inte förstått begreppet "rehabilitering" och "vård" - där handlar det bara om straff och hämnd. Nej, tack och lov att jag inte lever i det barbariska landet.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Angy87

själv tycker jag det är helt rätt!

Svar på tråden 16-åring dödade sin pojkvän och fick 96-års fängelse, rätt eller fel?