• Mamma och Mor

Fler med smala bebisar?

Min lille son är en riktig smalis. Han var smal redan som nyfödd och knubbig har han hittills inte varit. Växer på längden gör han, men vikten är några kurvor under "normalkurvan" Bvc är bekymrade över detta men inte jag, var själv väldigt smal som barn och vår äldsta dotter har också alltid varit smal.
    Men, det vore skoj att komma i kontakt med andra mammor till "smalisar" :)

Hur har era barns tillväxt varit och vad har ert bvc haft för åsikter? Vilka kommentarer har ni fått från omgivningen?

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • Svar på tråden Fler med smala bebisar?
  • Mylla

Min dotter har legat två kurvor över på längden och en kurva under på vikten hela tiden. Hon är ganska lång och smal. Ingen har bekymrat sig över detta vad jag vet. Hon ser ju ut som jag. De kanske bara bekymrar sig om man är kort och smal? Det verkar ganska dumt, människor har ju olika form helt enkelt.

jag tror bvc ställer till mer problem än de löser i vissa fall. Ju mer de stressar upp föräldrarna över maten, desto mer tjatar och tjafsar de med maten så ätandet blir något  jobbigt för barnen. och då tror jag de äter desto sämre.

• HelenaH

Min tjej är snart 9 mån o alla tjatar om hur smal hon är!
    Det är väl för att dom jämför med hur jag såg ut som bebis bl.a.
    Hon väger ca 9 kg o är 74-75 cm, så jag tror att dom blir lite lurade eftersom hon är så lång med...
    Men man blir trött på att folk tjatar om det!
    Hon äter ju som en häst, men är superaktiv så hon gör ju åt mycket energi!
    Vad ska jag göra då? Mata henne med smör o vispgrädde?!
    Spelar väl ingen roll om hon ser smal ut, bara hon är frisk o det är fart på henne?

• Smileycat
    HelenaH skrev 2010-05-05 09:55:51 följande:
    Min tjej är snart 9 mån o alla tjatar om hur smal hon är!Det är väl för att dom jämför med hur jag såg ut som bebis bl.a.Hon väger ca 9 kg o är 74-75 cm, så jag tror att dom blir lite lurade eftersom hon är så lång med...Men man blir trött på att folk tjatar om det!Hon äter ju som en häst, men är superaktiv så hon gör ju åt mycket energi!Vad ska jag göra då? Mata henne med smör o vispgrädde?!Spelar väl ingen roll om hon ser smal ut, bara hon är frisk o det är fart på henne?
    men jag tycker inte det låter såå smalt? Så jag förstår inte varför de reagerar..
    sonen väger 9kg och är kanske 78cm lång men 17månader.. fast dottern var mer matvägrare så var hon knubbigare, så huvudsaken är väl att de mår bra? lillebror äter oftast som en häst..
    Bry dig inte, om du vet att hon mår bra
    (¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Mamma och Mor

Hur har ni gjort med introduktionen av mat till era barn? Har bvc haft några åsikter om NÄR det var dags att introducera annat än bröstmjölk/ersättning?
    Här började de tjata om smakisar redan vid fyra månader men jag vägrade. Då jag av erfarenhet vet att det inte påverkade äldre dotterns vikt nämnvärt så såg jag ingen anledning att stressa med sonens start med mat. Han fick sin första smakis strax innan fem månader och det i form av gröt. Nu äter han en smakportion gröt samt någon annan pytteliten smakis av exempelvis frukt eller grönsak varje dag. Känns som om det räcker gott och jag stressar inte. Sonen har en trög mage så jag tror inte det är så bra att stressa på med maten.

• Mummyfied

Min son är också rätt smal. I nuläget är han tretton månader och väger runt sju kilo.

• Busbellan

Får man hoppa in här trots att mina barn inte är några bebisar
    Har en dotter som blir 3 år i sommar. Hon har alltid legat en kurva över på längden och en under på vikten. Nu ligger hon lite lägre på vikten, men det beror på att hon varit sjuk en hel del.
    Med maten går det trögt, det enda hon äter med god aptit är välling

Mamma till Nora, August och Ella
  • Mummyfied
    Aros skrev 2010-05-04 14:53:53 följande:
    Mina killar är smalisar, dock inte så mycket bebisar längre (5½ och snart 2 år gamla). Men smalheten sitter i. Äldsta sonen låg 2 steg över kurvan i längd och 2 steg under när han föddes. Vår första bvc sköterska hade inte alla fåren hemma utan kom med kommentaren (sagt i anklagande röst) "han är för lång". Som tur var har vi bytt bvc och har en helt fantastisk bvc sköterska nu som inte stirrar sig blind på siffror utan kollar istället på hur aktiv han är och hur han ligger till i utvecklingen. Kolla min presentation så ser ni hans längd och vikt över tiden. Som ni ser ökar inte vikten speciellt. När han var fyra vägde han 16.6 kg, när han fyllde fem var vikten knappt 18kg. Största problemet har varit och är kläder, främst byxor. Trots resår som man drar åt i midjan med så ramlar byxorna ner (plus att dem blir väldigt knöliga). Kan rekommendera NameIt, Villervalla, Småfolk samt att kolla byxor på flickavdelningen istället om ni har pojkar. Sjukt nog så har flickavdelningarna även för bebisar oftast mycket smalare midjor.
    Håller med om det där med byxorna! Det är jättesvårt att hitta sådana som sitter ordentligt. Vi måste ha sådana som går attt knyta annars trillar de av.
  • Mamma och Mor

Busbellan: visst, det är bara att hoppa in i tråden {#lang_emotions_cool}
    Har själv en 3,5 årig tjej som alltid varit lite över medel gällande längden men alltid sedan 1-2 kurvor under gällande vikten. Aptiten är det dock inget fel på utan hon äter som en häst men då hon är så aktiv så antar jag att hon förbränner allt hon stoppar i sig i rekordfart.

• jannike85

Nu är inte min dotter en bebis längre, men hon har alltid varit rätt smal. När hon var 3 månader vägde hon 5kg och när hon var 6 månader vägde hon 6.5kg och vid ett år vägde hon 9kg. Vid 18 månaders kontrollen vägde hon 10.5kg. Hon var då 86cm lång. Så hon är lång och smal. ALLA kommenterar att hon är så smal. Gamla tanter frågar till och med om hon får mat? Kan påpeka att hon äter jätte bra och mycket. Hon har alltid följt sin kurva så jag oroar mig inte!

• xXMaLoXx
    Mamma och Mor skrev 2010-05-05 22:11:24 följande:
    Hur har ni gjort med introduktionen av mat till era barn? Har bvc haft några åsikter om NÄR det var dags att introducera annat än bröstmjölk/ersättning? Här började de tjata om smakisar redan vid fyra månader men jag vägrade. Då jag av erfarenhet vet att det inte påverkade äldre dotterns vikt nämnvärt så såg jag ingen anledning att stressa med sonens start med mat. Han fick sin första smakis strax innan fem månader och det i form av gröt. Nu äter han en smakportion gröt samt någon annan pytteliten smakis av exempelvis frukt eller grönsak varje dag. Känns som om det räcker gott och jag stressar inte. Sonen har en trög mage så jag tror inte det är så bra att stressa på med maten.
    Vi ska prata om smakisar på BVC nästa vecka, då vi har 4 månaderskollen. Jag hade tänkt börja låta sonen testa efter det, men det är mest för att han börjat visa stort intresse när vi äter.
Svar på tråden Fler med smala bebisar?