• Svar på tråden Majblomman och Sverigedemokraternas symbol
  • Buster78
    puss skrev 2010-05-01 11:28:11 följande:
    ja, såna små små frimärken som man köper på krogen.
    ja precis, går det lika bra??

annars har ja ju hela dan till att hitta en groda..... Hmm undra vart ja ska börja leta??
  • Myten

Skönt att Firma Trams & Flams kom hit. Då slapp vi diskutera det här.

• Myten

Nu börjar jag bli ganska orolig för min egen syn om det bara är jag som ser att blommorna ligger väldigt nära varandra i så väl färg som form.

Att majblomman på bilden är helt platt och fotad uppifrån bör man väl kunna ha överseende med, eftersom de flesta majblommor på kragarna har blombladen med uppvikta.
  • Buster78
    Myten skrev 2010-05-01 11:34:11 följande:
    Skönt att Firma Trams & Flams kom hit. Då slapp vi diskutera det här.
    vi skickar räkning......{#lang_emotions_kiss}
  • Superbia
    Myten skrev 2010-05-01 11:57:53 följande:
    Nu börjar jag bli ganska orolig för min egen syn om det bara är jag som ser att blommorna ligger väldigt nära varandra i så väl färg som form. Att majblomman på bilden är helt platt och fotad uppifrån bör man väl kunna ha överseende med, eftersom de flesta majblommor på kragarna har blombladen med uppvikta.
    Men du skojar eller? Isåfall skulle väl alla majblommor likna SD:s logga, just för att det är en blomma. Tycker inte att dom är så lika direkt. Ja, båda är blomformade, men den ena har runda blad och den andra avlånga..
    Morten & Vidar 091029
  • Myten
    Superbia skrev 2010-05-01 12:09:34 följande:
    Men du skojar eller? Isåfall skulle väl alla majblommor likna SD:s logga, just för att det är en blomma. Tycker inte att dom är så lika direkt. Ja, båda är blomformade, men den ena har runda blad och den andra avlånga..
    Jag hänger nog mer upp mig på färgerna än att det är en blomma. Men så har jag färgskärm på min dator med...
  • Bedan
    Myten skrev 2010-05-01 13:14:30 följande:
    Men sverigedemokraternas logga har varken samma antal kronblad som majblommans ELLER gröna foderblad. Så det är ju bara två färger "stämmer", även om jag kanske inte håller med då majblomman är dämpad i kulören medan SD:s blomma är mer klar.
  • Myten
    Bedan skrev 2010-05-01 13:19:01 följande:
    Men sverigedemokraternas logga har varken samma antal kronblad som majblommans ELLER gröna foderblad. Så det är ju bara två färger "stämmer", även om jag kanske inte håller med då majblomman är dämpad i kulören medan SD:s blomma är mer klar.
    Självklart har de skillnader.
    Min tanke är dock att en organisation som Första Majblomman borde tänka igenom färgsättningen på sin blomma. Speciellt i ett valår när det är många partier som har blomman som symbol.
    Även om blombladen är olika och färgerna har någon liten nyansskillnad, så kommer en blå blomma med gul mitt att vara SD-symbol under större delen av året. Möjligtvis att majblomman ligger före i människors sinne just nu, men resten av året så lär SDs symbol ligga närmre i tanken med all exponering den kommer att få.
    Vad kommer då vara första tanken när någon ser en sådan blomma på rockslaget? Ingen kommer att ställa sig och räkna blomblad eller ta fram färgpalletten. Associationen kommer omedelbart.
  • Superbia
    Myten skrev 2010-05-01 13:32:15 följande:
    Vad kommer då vara första tanken när någon ser en sådan blomma på rockslaget? Ingen kommer att ställa sig och räkna blomblad eller ta fram färgpalletten. Associationen kommer omedelbart.
    Jag har aldrig sett någon på allvar gå runt med SD-symboler på sig, men så rör jag mig visserligen inte i främlingsfientliga kretsar heller. Min första tanke är egentligen ingen reaktion alls, eftersom det är en majblomma. Möjligtvis; "Jaha, var det dags för majblommor nu igen."
    Morten & Vidar 091029
  • Kate Ryan

Man har fått lite konstiga blickar av diverse turkar minst sagt när man går med sin SD blo.... jag menar majblomma {#lang_emotions_wink}

• Bedan
    Myten skrev 2010-05-01 13:32:15 följande:
    Nej, jag kan inte påstå att jag skulle ha tänkt på SD så fort jag såg en stiliserad blomma med blå kronblad och gul mitt, lika lite som jag tänker på sossarna så fort jag ser en röd ros.
  • tina32

Tycker inte alls de är lika! Mer än att de är blommor bägge två...

• Majblommans riksförbund

Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med 700 lokalföreningar, 15.000 vuxna volontärer och 100.000 barn som genomför insamlingen genom att sälja majblommor.
    Majblomman bildades 1907, d.v.s. långt före våra politiska partier valde blommor och färger till sina partisymboler. Majblomman är partipolitiskt obundna men om vi skulle ta hänsyn till pariternas färger, skulle det inte bli många kvar till Majblomman. Vi tar fram färgen genom att barn lägger fram förslag, därefter väljer Svenska Moderådet ut ett antal som kommer att bli nästa års modefärger. Därefter röstar barn på vilken blomma de vill ha.
    Låt Majblomman få ha vilken färg, nu än barn skapar och blanda inte in konspiratoriska tankar om att vi skulle bli kapade av någon organisation, företag eller anant. Majblomman är suverän.

• Mentat

Majblomman byter väl färg varje år? Hur många går omkring med den på rockuppslaget efter ett par veckor in i maj? Inte många. Att den skulle påverka valrörelsen tror jag är liiiiiitet överdrivet! {#lang_emotions_smile}

Svar på tråden Majblomman och Sverigedemokraternas symbol