• tebax

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Nu har man sett ett fall igen där ett barn har blivit atteckerad av dessa as! Kom inte och påstå att det beror på ägaren för det jävla skitsnacket går jag inte på. Dessa hundar borde föbjudas i detta land. Patetiskt att få ha sådana hundar , fattar inte hur Sveriges regering INTE ser problemet.

Ska man inte våga släppa ut sina barn att leka för att de kan bli attackerade av hundjävlar??

FAttar inte nöjet med att skaffa en hund som har fel i aveln från grund o botten!1111111111111111111111111

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 07:15
    Jag har varit bortrest ett par dagar och ser att jag fått över 2000 svar. Så jag kan knappast svara på allt men kul att se hur många som engagerat sig.

Ha det bra.

• Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!
  • h8him
    Faber skrev 2010-10-14 20:21:25 följande:
    Påhopp? Du missförstår uppenbarligen med flit. Renar och Älgar kan alla stöta på men de rör sig ändå inte i det offentliga rummet i lika hög grad som hundar. Vi behöver t.ex. en älgstam för ekosystemets skull men även om vi bestämde oss för att skjuta av alla skulle det kräva enorma resurser jämfört med att hålla koll på vissa hundraser som är tamdjur.
    Snälla du, tala inte om för mig vad jag gör och inte! Älgar och renar finns definitivt där människor vistas, om än i bilar. Vill du påstå att hundar inte behövs? Ska vi avliva dem alla?
  • Faber
    h8him skrev 2010-10-14 20:23:18 följande:
    Snälla du, tala inte om för mig vad jag gör och inte! Älgar och renar finns definitivt där människor vistas, om än i bilar. Vill du påstå att hundar inte behövs? Ska vi avliva dem alla?
    Du läste uppenbarligen inte eller så läser du det du vill läsa. Kör bil i tio mil och gå sedan på stan i 60 minuter. Det är ytterst troligt att du kommer att se fler hundar än älgar. Man kan inte gardera sig mot allt, man måste göra en avvägning och där kommer många faktorer in, bl.a. ekonomi. Jag har aldrig sagt ett ord om avlivning av alla hundar, vart har du inhämtat den informationen.
  • h8him
    Faber skrev 2010-10-14 20:27:19 följande:
    Du läste uppenbarligen inte eller så läser du det du vill läsa. Kör bil i tio mil och gå sedan på stan i 60 minuter. Det är ytterst troligt att du kommer att se fler hundar än älgar. Man kan inte gardera sig mot allt, man måste göra en avvägning och där kommer många faktorer in, bl.a. ekonomi. Jag har aldrig sagt ett ord om avlivning av alla hundar, vart har du inhämtat den informationen.
    Det finns ca 800 000 hundar i Sverige.Även om man slår ihop det totala antalet älgar och renar så är de betydligt färre! Självklart finns det fler hundar i stan än efter vägarna. Samtidigt finns det fler älgar och renar efter landsvägarna... Jämförelsen haltar. Hundar kostar inte lika mycket i olyckor och dödsfall som älgar och renar så hur menar du att man ska göra avvägningen? Har jag påstått att du har sagt ett ord om avlivning av alla hundar? Var har du inhämtat den informationen?
  • Faber
    h8him skrev 2010-10-14 20:34:08 följande:
    Det finns ca 800 000 hundar i Sverige.Även om man slår ihop det totala antalet älgar och renar så är de betydligt färre! Självklart finns det fler hundar i stan än efter vägarna. Samtidigt finns det fler älgar och renar efter landsvägarna... Jämförelsen haltar. Hundar kostar inte lika mycket i olyckor och dödsfall som älgar och renar så hur menar du att man ska göra avvägningen? Har jag påstått att du har sagt ett ord om avlivning av alla hundar? Var har du inhämtat den informationen?
    Det finns fler hundar än älgar där folk vistas, älgarna är inte på körbanan lika ofta som en hund är på gatan. Man har två problem, ett kan man göra något åt med rimliga kostnader inte det andra. Skall man strunta i båda då?

Lustigt att du tycker att jämförelsen haltar, det var ju nämligen du som drog igång den.

Du frågar ju om jag vill avliva alla.
  • Modgun
    Faber skrev 2010-10-14 18:23:54 följande:
    Nu hänger jag inte med, din citering försvann.
    Det var en fråga ställd till dig. Altså.
    Tycker du likadant om alla "stora" hundar som biter? eller drar alla över en kant.?
  • Faber
    Modgun skrev 2010-10-14 20:49:30 följande:
    Det var en fråga ställd till dig. Altså.
    Tycker du likadant om alla "stora" hundar som biter? eller drar alla över en kant.?
    Om du menar att jag jämställer den potentiella faran med en Schäfer eller en Rottweiler med en Amerikansk Pitbull så ja, jag anser inte hundrasen ifråga måste stå på en lista. Däremot anser jag att det finns en viss variation i resultatet av en attack men där finns så många variabler att det inte går att säga något säkert.
  • Modgun
    Faber skrev 2010-10-14 20:54:01 följande:
    Om du menar att jag jämställer den potentiella faran med en Schäfer eller en Rottweiler med en Amerikansk Pitbull så ja, jag anser inte hundrasen ifråga måste stå på en lista. Däremot anser jag att det finns en viss variation i resultatet av en attack men där finns så många variabler att det inte går att säga något säkert.
    Tack för svar.

Fast jag förstår i ärlighetens namn inte varför folkhar hakat upp sig på den hundrasen. Då är ju faktist en schäfer farligare.
  • Frelisac
    Faber skrev 2010-10-14 20:54:01 följande:
    Jaha - nu dök det upp en nu vinkling minsann... Kan du - för allas skull - klart och tyligt definiera ditt förslag gällande hundar och lagstiftning. Vilka kriterier ska gälla för regleringen? Raser, storlek, risk för skada, hundägare etc? Hur ska regleringen gå till och på vilket sätt ska man kontrollera att den efterlevs?

Och kom inte med nåt om att "det får experterna avgöra". Det misstaget gjorde Mattias Sundin...
  • Faber
    Frelisac skrev 2010-10-14 21:35:39 följande:
    Jaha - nu dök det upp en nu vinkling minsann... Kan du - för allas skull - klart och tyligt definiera ditt förslag gällande hundar och lagstiftning. Vilka kriterier ska gälla för regleringen? Raser, storlek, risk för skada, hundägare etc? Hur ska regleringen gå till och på vilket sätt ska man kontrollera att den efterlevs?

Och kom inte med nåt om att "det får experterna avgöra". Det misstaget gjorde Mattias Sundin...
    Licens på en graderad skala utom för de allra minsta hundarna baserad på hundens potential att skada. För varje steg skall licensen bli svårare att få och kräva mer kunskap. Totalförbud på vissa raser som t.ex. Ovcharka, finns ingen som helst anledning att ha den i Sverige.
  • Frelisac
    Faber skrev 2010-10-14 21:38:54 följande:
    Licens på en graderad skala utom för de allra minsta hundarna baserad på hundens potential att skada. För varje steg skall licensen bli svårare att få och kräva mer kunskap. Totalförbud på vissa raser som t.ex. Ovcharka, finns ingen som helst anledning att ha den i Sverige.
    OK, det är alltså Sundins förslag du kör på. Eller kanske du rent av ÄR Sundin? Så du menar alltså att kamphundar inte ska förbjudas? Vilka hundar räknar du som kamphundar förresten? Och vilka hundar förutom Ovtjarkan ska bort?
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!