Vill du ha ett förbud mot kamphundar i Sverige?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 19:47
www.aftonbladet.se/nyheter/article11581.ab
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 19:47
www.aftonbladet.se/nyheter/article11581.ab
Nej, förbjud vissa människor att ha hund.
Nej, det är sällan hundarnas fel när tragedier händer, det beror oftast på ägaren, att denne inte tagit sitt ansvar.
Ja, eftersom jag tror många "kamphundar" hamnar i fel händer och behandlas mycket sämre både medvetet och omedvetet och bägge är lika illa och farligt. Och sedan även för att det är oerhört synd om dessa djur som hamnar fel och är för mig djurplågeri.
Menar du dom raser som ofta klassas som kamphundar, typ pitbull, amstaff, rottweiler?!
Eller vad menar du?!
TS: Vilka raser är kamphundar?
Vad är en kamphund?
Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till den frågan. Personligen är jag inte så förtjust i de "typiska" kamphundarna, men jag tror att väldigt mycket ligger på ägaren om en hund blir aggressiv om inte hunden har någon mental störning från början. Det känns också lite som så att om man förbjuder de "typiska" kamphundarna så kommer människor att istället uppfostra andra hundraser till att bli "typiska" kamphundar då det med största sannolikhet alltid kommer att finnas de som anser det vara häftigt med aggressiva hundar. Därför är jag skeptisk till om ett förbud i sig kommer att råda bot på kamphundfenomenet.